Sampler advies sp12/mpc1000/2000(xl)/rs7000...

San

Nieuwkomer
De laatste paar dagen een pak info opgezocht over enkele samplers en meerdere 2dehands of nieuwe verkoopssites afgeschuimd en ik geraak er niet echt uit.
Ook op dit forum heb ik al ettelijke uren gerelateerde topics doorgenomen maar er is een zodanige veelheid aan informatie en vooral meningen dat het mss interessanter is voor mij om iets meer mijn specifieke behoeftes te verduidelijken.

Momenteel werk ik enkel met een laptop met daarop Live 6 in combinatie met Reason, daar kan ik heel wat mee doen maar ik voel toch de nood om over te gaan naar wat meer hardware, ondertussen heb ik ook een novation nova en een mc303 staan en ik merk dat het tweaken toch gewoon plezanter is met een echte doos voor je neus.

Mss is het gemakkelijker als ik gewoon enkele namen opsom van enkele producers om een idee te geven van de sound waar ik naartoe wil.
Zou bvb een mpc gaan gebruiken om voornamelijk house/hiphop beats te maken in combinatie met een reeks soul en jazz samples uit m'n vinylcollectie.
Producers: Moodymann, Theo Parrish, Omar-S, Marcellus Pittman, Carl Craig, Jaydee...

Eigelijk twijfel ik meest tussen een mpc 1000 en een mpc 2000xl,
enerzijds is er de vlottere relatie mpc <-> pc bij de 1000,
anderzijds zie ik mensen hun 1000 ruilen voor een 2000xl en weet ik dat Theo Parrish een 2000 gebruikt.
Marcellus Pittman is dan weer een fan van de sp1200.

Dus kortweg, ik hou van diepe, rauwe housebeats met een live-feel en van sample-based hiphop of snellere grooves, wat raden jullie mij aan?

Momenteel heb ik een optie op een mpc 1000 voor 600 en een mpc 2000 voor 550 euro, beiden in perfecte staat.

Alvast bedankt voor jullie advies.

een mpc 2000 voor 550 ? Bedoel je een full option ? of een XL ? Het schijnt dat een 2000 Classic rauwer klinkt dan een XL.

Ofwel deze:
AKAI MPC2000 with full ram (32mb), Zip drive 100mb, IB-M208P 8-output & S/PDIF i/o card, flight case, system disks, manual in english & french.
voor 550 euro

Ofwel deze:
Volledig uitgebreidde MPC 2000 Xl:
8 outputs + digitaal in uit
Effectenuitbreiding
32 Mb Ram
met SCSI Zip Drive en een aantal zip disks

voor 500 euro

Ofwel de 1000 voor 600 euro.

ik heb een 2000xl gehad
is wel erg direct in je kanes sound hoor
kheb nu een 2500, maar die geeft je wel veeeeeel meer vrijheid
de 2000xl is toch vrij beperkt
ook qua sound zit ie echt in 1 hoek
moet je van houden

de 1000 met jj os is ook bruut voor t geld hoor, zou ik zeker overwegen
ligt een beetje aan wat je er allemaal mee wil

een sp1200 is toch wat anders
ook 12 bit als ik me niet vergis
erg gave sound, maar beperkt geheugen etc
10 seconden sampletijd of zo hehe
wel gaaf, maar je moet dan wel een beetje ene freak zijn denk ik

een sp1200 is toch wat anders
ook 12 bit als ik me niet vergis
erg gave sound, maar beperkt geheugen etc
10 seconden sampletijd of zo hehe
wel gaaf, maar je moet dan wel een beetje ene freak zijn denk ik

Dope bak, maar wat ze er tegenwoordig voor vragen (1200+) is toch wat overdreven, zeker als het je eerste hardware sampler is.

Ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van de 1000 en 2500, maar het voordeel van een 2000xl te kopen is dat je'm makkelijk aan dezelfde prijs kan verder verkopen als het toch niet echt je ding is. Misschien is dit ook wel het geval voor de 1000 en 2500...

Het enige voordeel dat een MPC-2000(XL) heeft op een 1000 is dat ie (mits een outputexpander is ingebouwd) er 4 uitgangen meer op zitten. Da's alles. Tenzij je dus persee die 4 extra uitgangen nodig hebt neem je een MPC1000. Deze heeft met een JJ OS veel meer mogelijkheden dan welke 2000 dan ook. Loop je ok niet te kutten met zipdrives en zo. Gewoon je WAVs vanaf je PC met USB in je MPC proppen en op de cardreader (of harddisk) bewaren. Je kunt op een 1000 99 programs draaien ten opzichte van de 4 op een 2000 XL of 1(!) op een 2000.

Dat een MPC-2000 beter zou klinken dan een 2000XL is lulkoek. die klinken gewoon het zelfde. Een SP-1200 of een MPC-60 zou je ervan kunnen beschuldigen subjectief "beter" te klinken.

Sja, een SP-1200 is toch een beetje een soort van legendarisch iets. Er zijn leuke dingen mee gedaan in het verleden en dat betekent altijd grote populariteit. Dat en de daaruit voortvloeiende redelijke zeldzaamheid van het ding manifesteert zich dan weer in de prijs.
Al met al vind ik de prijs/mogelijkheden verhouding van een SP-1200 niet zo leuk dat ik er eentje aanschaf. Misschien praatte ik er anders over als ik er wel 1 had...

Je kan ook meer knoppen en pads voor je Ableton en Reason scoren om wat meer dat gevoel te krijgen dat je met je handen bezig bent.

idd de 1000 net zo handig kost je wel wat om em helemaal chille te krijgen met fijne pads maar dan heb je echt een gechilled ding chillen toch erg chill laptop tasje mpc er in en je chilled em over al waar stroom is
CHILLE !

Theo Parrish klinkt mij onmiskenbaar als SP1200 in de oren. Wat die bak met drumgeluiden doet is ongelofelijk. Ik heb jaren gewerkt met de combinatie SP1200 / MPC2000xl / SP303. En 'n hele goeie analoge tafel natuurlijk plus effecten. Dat is ideaal als je het soort muziek wil maken die je noemt. Je kan dan al die bakken 'live' door de tafel laten lopen en in 1x stereo opnemen.

Als dat wat te duur wordt zou ik zeggen begin met een MPC. Welke maakt echt niet zoveel uit als je zou denken. Behalve de 60 klinken ze allemaal redelijk gelijk, het gaat veel meer om de manier van werken. Als je de 2000xl kan krijgen voor 500 piek zou ik zeggen, doen!

Truukje wat ik veel gebruik is 'n effectenbakje op de fx loop van m'n DJ mixer. Dus effecten erop gooien 'on the way in', terwijl je samplet. Ik doe dat vaak met het 'bit reducer' effect van de 303 en dan klinken samples ineens best lekker 12bit-achtig.

idd de 1000 net zo handig kost je wel wat om em helemaal chille te krijgen met fijne pads maar dan heb je echt een gechilled ding chillen toch erg chill laptop tasje mpc er in en je chilled em over al waar stroom is
CHILLE !

tegenwoordig bij de nieuwe mpc 1000's zitten de goede pads er automatisch goed bij ;) ook weer voordeel dus..

Met een 2000xl met cardreader gaat het laden van samples best wel snel hoor.
Ik heb nog geen moment spijt gehad van m'n keuze voor een mpc

ja met een 2000xl en cardreader, maar hij zegt een 2000 en die is geloof ik wel een stukkie trager uit mijn eigen ervaring, ik werk zelf nu al wat jaartjes met de mpc 1000 en sinds het alternatieve jj os ben ik er gewoon blij mee..

@ San, allebei de mpc's zijn fantastische bakken en je kan er alles mee wat je wilt, het is alleen wel zo dat je met een mpc 1000 en jj os een lading extra functie's hebt om wat meer te experimenten of gewoon andere gekke dingen te doen :) remember; we can only show you the door :)

Ja de aanraders in de MPC reeks zijn imho de 1000 en de 2000XL. De 2500 is ook zeer vettig maar wat prijziger. En de 60 klinkt lekker maar is ook wat duurder en je levert wat features in.

Dus als eerste/enige MPC zou ik zeggen 'n 1000 of 'n 2000xl. Bij de 2000xl vind ik de cardreader een must, en afhankelijk van je manier van werken ook de 8 output optie.

Theo Parrish klinkt mij onmiskenbaar als SP1200 in de oren. Wat die bak met drumgeluiden doet is ongelofelijk. Ik heb jaren gewerkt met de combinatie SP1200 / MPC2000xl / SP303. En 'n hele goeie analoge tafel natuurlijk plus effecten. Dat is ideaal als je het soort muziek wil maken die je noemt. Je kan dan al die bakken 'live' door de tafel laten lopen en in 1x stereo opnemen.

Als dat wat te duur wordt zou ik zeggen begin met een MPC. Welke maakt echt niet zoveel uit als je zou denken. Behalve de 60 klinken ze allemaal redelijk gelijk, het gaat veel meer om de manier van werken. Als je de 2000xl kan krijgen voor 500 piek zou ik zeggen, doen!

Truukje wat ik veel gebruik is 'n effectenbakje op de fx loop van m'n DJ mixer. Dus effecten erop gooien 'on the way in', terwijl je samplet. Ik doe dat vaak met het 'bit reducer' effect van de 303 en dan klinken samples ineens best lekker 12bit-achtig.
Theo gebruikt nu een mp2kxl dacht ik ...

Back