Zeker niet! Eerder omgedraaid! Het punt is dat het juist tijdens de mastering belangrijk is om alle aanwezige frequentiegebieden goed te kunnen beoordelen. En de beperking van bijvoorbeeld NS10's in mijn ervaring is dat ze in het laag erg zwak zijn, waardoor je totaal niet kunt beoordelen wat er in het laag gebeurt. Dit terwijl er ook low-budget consumentensystemen zijn die eventueel met een losse subwoofer pijnlijk duidelijk kunnen maken dat het 'een zooitje' was in het laag, of wellicht dat dit gewoon veel te hard stond. P.A. systemen neigen er nog meer naar om problemen met het laag genadeloos te versterken. Dus voor twee van de mogelijke afluistersystemen waarvan je met masteren juist probeert te bewerkstelligen dat het goed gaat klinken, zou je de plank al behoorlijk mis kunnen slaan met slechte monitors.
Belangrijk is het dat je een genadeloos eerlijke afluistering hebt. Een geweldig voorbeeld daarvan vind ik de PSI Active 25M (de meest precieze en naar persoonlijke mening de beste monitor die ik in tijden gehoord heb), maar die zijn niet erg budgetvriendelijk. (Ik weet even de website van de fabrikant niet uit m'n hoofd, maar een google opdracht naar 'PSI monitor' komt hier uit:
http://www.helios.nl/productinfo/psi/psi.htm)
Zoals iemand al zei: Het is primair van belang om ook naar je afluistering te leren luisteren! Je moet ermee kunnen lezen en schrijven, zogezegd. Daarnaast blijf ik absoluut van mening dat juist heel veel verschillende speakers erg handig kunnen zijn bij het masteren (ik gebruik er in totaal 19 varierend van multimediaspeakers, matige tot goede consumentenspeakers met twee verschillende soorten subs tot goede custom midfield monitors. Ik begin normaliter op de goeie monitors, en beluister daarna het voorlopige resultaat op de andere systemen. Daarnaast gebruik ik ook een emulatie van een broadcastcompressor om te beoordelen hoe iets op de radio zal klinken). Ik kan dus wel begrijpen dat dat wat je hierboven schrijft bedoeld is als een advies dat een matige monitor een goede aanvulling in je mastering-studio kan zijn, maar het advies lijkt me niet zo bedoeld dat je deze matige monitors als hoofdafluistering zou moeten gebruiken.
Samengevat: als je het toch met één speakerset zou willen doen, neem dan absoluut goede eerlijke monitors met een strak en eerlijk laag wat erg ver naar beneden doorloopt (20/25 Hz zou idealiter al goed hoorbaar moeten zijn). Het goed kunnen lezen van een FFT analyzer kan trouwens ook helpen, zeker in dat gebied. Maar maak er dan toch maar een gewoonte van om het voorlopige eindresultaat op een luister-CD te branden en dit te beluisteren op diverse consumenten-setjes en in de auto, en bij voorkeur (als je die gelegenheid hebt) op een grote P.A. tijdens een optreden ofzo. Het vak van mastering-engineer is een lange leerweg, vergt goeie afluistering en goeie oren, maar ook goeie theoretische kennis van geluid en muziek, en je moet de brug weten te slaan tussen die kennis en je oren. Succes!