waar de piek in je laag?

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
hai

ik zit hier een beetje mee te stoeien. Als ik mijn master aan het EQ-en ben dan zet ik meestal op de kick ongeveer een topje naar boven en daarvoor (vanaf ongever 40hz naar links) een dal.. ook in het eindhoog een dal en daarvoor een breed topje.

Mijn vraag is waar jullie nou eigenlijk (met house muziek) je laag top precies hebben zitten. Ik zit nu meestal op 60hz a 80hz, maar vraag me af of ik niet beter iets meer richting 100 hz moet gaan en zo ja, hoe behoud je dan toch dat warme lage?

Wat ik dus vaak hoor in andere tracks is dat ze een heel stevige laag hebben, midlaag noem ik het maar omdat het echt als een blok aanvoelt en niet als een sompige kussen. if that makes any sense at all..:geslaagd:

Zijn geen regels voor.
Als het maar goed klinkt. ;)

t hangt erg van je kicks af, punchy wordt t bij 200 hz en voor de 100 hz heb je dat warme laag .. maar strak laag krijg je vooral door (multi band) compressie

t hangt erg van je kicks af, punchy wordt t bij 200 hz en voor de 100 hz heb je dat warme laag .. maar strak laag krijg je vooral door (multi band) compressie

kan ik dat multi band compressie ergens nalezen, wat de techniek daarbij is?

het echt als een blok aanvoelt en niet als een sompige kussen. if that makes any sense at all..:geslaagd:

Dit vind ik wel interessant, ik zit hier soms ook heel lang mee te kloten. Mijn idee is dat als je laag in je track te zompig (niet strak) is en je krijgt het niet veel beter met EQ en/of compressie, begin dan maar van voor af aan bij de BRON. Hoe lager de freq, hoe moeilijker het wordt 'mindere' sounds te verbeteren met EQ of compressie.

Een truk is toch gewoon een hoge Q/smalle band afstellen en spelen met de frequentie tot je het lekker vindt klinken, toch?
Dan eventueel de Q verlagen en fijner afstellen voor de rest daarboven. Ikvind persoonlijk rond 120-140 Hz het lekkerst, maar niet iedereen heeft dezelfde smaak.

is geen regel voor zoals fuse ook zegt, wat je wel kan doen is de "prime" (grondtoon) van de kick zoeken met een notch filter voor meer bibs. Iedere toon heeft een frequentie en aangezien dit gepaard gaat met de reine stemming kan dit wel bepalen HOE lekker het gaat klinken.

Een wijs man heeft ooit gezegd dat het geheim van een goeie kick een goede kick (sample) is.
Zo weinig mogelijk aan kloten dus.

En als je multiband gebruikt is eigenlijk al een fout teken.
Wees er heel erg voorzichtig mee. Ze kunnen heel ingrijpend ingesteld worden en vooral als je oren luistermoe zijn dan kan je minder goed bepalen dat je te ver bent door geschoten.
(Is maar een tipje)

gewoon met je poten van een eq afblijven en een 909 en een analoge synth kopen .. voila punch ! :biertje:

Of anders eens met een masteraar gaan praten .. je brengt toch uit ? die moeten je kunnen vertellen wat je NIET moet doen zodat zij de optimale punch uit je track kan halen ..

:slotje:

Ik zit altijd rond de 48-54 hz
Notchfilter erop maximale Q en dan een DB of 3-12 :)

Allemaal afhankelijk hoever ik de de decays van me drumdozen openzet hehe

Of anders eens met een masteraar gaan praten .. je brengt toch uit ? die moeten je kunnen vertellen wat je NIET moet doen zodat zij de optimale punch uit je track kan halen ..

Hou nou eens op dit soort dingen op een ME af te schuiven. Als jij punch wilt (wat dat ook moge zijn, want de definitie is ook niet gelijk voor iedereen) zul je dat in de mix moeten fixen. En denk wel dat we het over eens zijn dat beginnen met een goede basis cruciaal is. En bijv tuning van de kick heeft ook heel veel invloed. En ook hoe je met de lagere en hogere harmonischen van de kick omgaat. Dat kan van subtiel tot heel ingrijpend.
En in het topic over hardcore kicks is ook al heel veel geboomd over theorieeen en die gelden dan ook eigenlijk voor alle soorten kicks.

Als het dan evt bijgesteld moet worden tijdens mastering dan zal het minimaal zijn. En ook daar zijn talloze manieren voor. Daar kan je makkelijk een hoofdstuk in een boek over schrijven. Maar daar hoor je als mixer niet mee bezig te houden.

Lezen kan ik wel.
Ik zeg alleen maar dat een ME tijdens mixen niet je handje gaat vasthouden (tenzij je dokt) en gewoon een goede mix verwacht.

Ik doe standaard een +18db met hoge Q op de 5 hz.

Succes gegarandeerd :okdan:

Lezen kan ik wel.
Ik zeg alleen maar dat een ME tijdens mixen niet je handje gaat vasthouden (tenzij je dokt) en gewoon een goede mix verwacht.

Mijn inziens niet fuse. Ik heb nergens geschreven dat de ME het oplost ! Ik zeg juist dat een goede samenwerking tussen ME en mixer van cruciaal belang is voor het beste resultaat.

En ik zeg het nog 1 keer BLIJF met je poten van die EQ af ! je verkloot vaak de fase namelijk. Zeker als je gaat boosten ! Zet er maar fase meter naast ! En distortion/oversturing op sub, laag en mid laag niveau hoort maar 10 % van de producers ( daarom heb je in een beetje studio iemand die alleen de mix engineert ). En als je een eq gebruikt ALTIJD cutten tenzij je EQ super muzikaal is !! Ik ken maar 2 mensen hier die dat soort eq's thuis hebben staan en dan nog geld ook hier weer dat overdaad schaadt. ( maar dat zei je indirect al met die 'neem een betere sample/bron' quote van je.)

En als je kick te weinig punch heeft harder in de mix zetten. En als dat niet klinkt andere sample/bron nemen.

Maar ga echt met een goede masteraar praten. Die kan je precies vertellen hoe je met sub, laag en mid laag moet omgaan zodat hij zijn werk maximaal kan doen. Ik ken digitale producties waar de 909 sample nog vetter klinkt dan een echt 909. Allemaal omdat de masteraar en mixer op 1 lijn zitten.

En als je multiband gebruikt is eigenlijk al een fout teken.

hoezo? ik weet dat jij een andere manier van werken heb, maar fout is t absoluut niet..

maar goed in dance muziek is compressie en evt multi band comp. toch wel erg belangrijk verder ook gerust de EQ gebruiken (geen mens die met een fase meter naar je muziek gaat zitten luisteren toch?)

Maar ga echt met een goede masteraar praten. Die kan je precies vertellen hoe je met sub, laag en mid laag moet omgaan zodat hij zijn werk maximaal kan doen. Ik ken digitale producties waar de 909 sample nog vetter klinkt dan een echt 909. Allemaal omdat de masteraar en mixer op 1 lijn zitten.

Dat kan je wel beweren maar verwacht je dan een lijstje van bij welke hz'en je welke dB's mag raken? Een ME doet altijd zijn werk maximaal. Daar wordt hij/zij voor betaald.
Ik kan je verzekeren dat dit in de praktijk niet opgaat. Daar is een goede mix de basis. En alles wat er later aangepast zal doorgaans subtiel en minimaal zijn.
En als het dan meer is dat je met multiband compressie, lineaire fase EQ's etc dan ben je in feite een foute mix aan het rechtrekken. Maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn.

Back