waar de piek in je laag?

hoezo? ik weet dat jij een andere manier van werken heb, maar fout is t absoluut niet..
Nee natuurlijk niet, ze bouwen niet voor niets die apparaten/plugins.
Maar de manier op hoe je ze gebruikt is wel heel belangrijk voor je mix.
En in heel veel mixing boeken onderstrepen ze dit ook vaak.

In de 'Tracks' sectie hoor je dan ook af en toe hoe veel ze misbruikt worden en ze een hele mix om zeep helpen. Dus niet voor niets dat even aangeef dat je er voorzichtig mee om moet gaan.
Als het vet klinkt dan zou ik het zeker gebruiken. Maar het is geen vanzelfsprekendheid dat als het vet moet klinken dat je dus multibandcompressie moet gebruiken.

Als het vet klinkt dan zou ik het zeker gebruiken. Maar het is geen vanzelfsprekendheid dat als het vet moet klinken dat je dus multibandcompressie moet gebruiken.

ben ik t mee eens, maar t is wel 1 van de manieren waarmee je dingen vet kan laten klinken, maar t is dus niet zo dat je dan eigenlijk al een foute mix aan t recht trekken ben.. meestal wordt t juist gebruikt om net dat beetje extra mee te geven :)

maar goed, hier in de track section wordt natuurlijk ook vaak technische prut gepost (mijn tracks zijn ook niet je van het) dus wat dat betreft beetje slecht voorbeeld om dan bepaalde hobby prutsers als voorbeeld aan te wijzen qua wat mensen met (multiband) compressie bereiken en best kans dat de muziek van de topic starter in t begin ook zo zou gaan klinken maar al spelende leer je t best :)

gewoon alles met mate doen, goed luisteren, zet het volume niet te hard, de kunst is juist dat je track op zacht volume ook mooi klinkt.. zag hier laatst een track die volledig werd afgekraakt en volgens de maker zou het alleen goed klinken als je m hard zet of hard over de koptelefoon luisterd.. mja dan zit je dus goed fout en heb je waarschijnlijk een kompleet platte mix gemaakt

Laatst gewijzigd:
Hmmm James, niet te technisch gaan zoeken naar je sound, vertrouw op je oren, en als die zeggen dat je bass lekker kickt, dan moet je dat zo houden. en hoe lager je gaat, hoe meer je moet werken met voelen ipv luisteren.

Overigens, die kick heh.. dat is ook maar de metronoom van je track :) als je die warme sound wilt hebben, dan moet je gaan werken met basssounds ;)

hai

ik zit hier een beetje mee te stoeien. Als ik mijn master aan het EQ-en ben dan zet ik meestal op de kick ongeveer een topje naar boven en daarvoor (vanaf ongever 40hz naar links) een dal.. ook in het eindhoog een dal en daarvoor een breed topje.

Mijn vraag is waar jullie nou eigenlijk (met house muziek) je laag top precies hebben zitten. Ik zit nu meestal op 60hz a 80hz, maar vraag me af of ik niet beter iets meer richting 100 hz moet gaan en zo ja, hoe behoud je dan toch dat warme lage?

Wat ik dus vaak hoor in andere tracks is dat ze een heel stevige laag hebben, midlaag noem ik het maar omdat het echt als een blok aanvoelt en niet als een sompige kussen. if that makes any sense at all..:geslaagd:

Alles wat Fuse zegt ben ik het mee eens en kan ik beamen.
Dus lees al zijn posts nog ff door als je slim bent ;)

Ik gebruik een multibandcompressor alleen om fouten/pieken in een sample of opname te corrigeren, niet om iets "vetter" te maken. Je kan het beste werken met een goeie basissample, waar je eventueel van te voren een (multiband-)compressor op hebt losgelaten.
Enige is dat je moet weten hoe het precies werkt, want met een beetje onwillekeurig aan je instellingen gaan rommelen ben je weken bezig voordat je hebt wat je zoekt.

Toevallig ben ik afgelopen week 2 uur bezig geweest om de perfecte multibandcompressieparameterinstellingen (scrabble?) te zoeken voor een opgenomen modplug tracker productie, waarbij de 909 sample hihats zo schel en overstuurd waren, dat ze meer ruimte in het totale spectrum innamen dan de bassdrums (hihats met laag, mid en hoog). En dat terwijl alles in de digitale masterbus aan het oversturen (compressie) was om het "vet" te laten klinken. De normale stukken waren geen groot probleem, maar zodra er een break kwam en de hihats lucht kregen werd je doof. Een compressor tegen de compressie .... De track kreeg dan ook de veelzeggend naam "Noisj_02".

Een de-esser is een mooi voorbeeld van een multibandcompressor. Vooral populair in duitse opnamestudio's ;)

Mijn "sub"laag (zowel in eigen producties als in die van mensen voor wie ik master) hangt of van het soort track en wat voor instrumenten er zijn gebruikt. Dus ergens tussen de 50-100 hz

De normale stukken waren geen groot probleem, maar zodra er een break kwam en de hihats lucht kregen werd je doof.

ik sequence in cubase en ik automate mn audiotracks, tijdens een break is t een koud kunstje om bepaalde geluiden zo snel omlaag te halen naar een juist volume dat t niemand opvalt, misschien zal mijn mix dan wel niet optimaal zijn maar als ik dat alsnog kan bereiken (in mijn oren dan) met multiband compressie dan is daar toch ook niks mis mee?
maar goed, tuurlijk sta ik altijd open voor nieuwe manieren

Ik lees 9 van de 10 X niet wat er staat zelf :)

Ik doelde op de frequenties als die in de weg zitten, de belangrijkste chain EQ ik altijd.

maar goed, er zijn vast meer wegen die naar rome leiden..

degene die ik zelf altijd als grote voorbeeld gebruik van ''zo moet t''
heb ik al regelmatig zien posten dat hij zo dol is op zn mix master ..

Edit -

Heb de mixmaster ook wel eens gedemonstreerd gehad waarbij het effect met en zonder duidelijk hoorbaar was
T laag klonk duidelijk dikker en meer gedefineerd..

Laatst gewijzigd:
Back