welke hardware voor hiphop bassen

mr.ambush

Ingeburgerd
Zit met een dilemma, ik maak hiphop met een mpc. Met name eastcoast gerelateerd (Large Professor, Pete Rock, Premier, DITC, Spinna als referentie geluid) Ik kom constant uit op gesamplede bass geluiden al dan niet verkregen door filtering van samples. Ik wil echter ook andere bass geluiden gaan gebuiken uit een of andere bak.

Echter wil niet urenlang zitten pielen voor het juiste geluid maar gewoon snel kunnen werken met bv presets welke ik snel kan bewerken met filters. Ik wil graag snel resultaat hebben (soort van plug en play), daar de meeste tijd in vinden van samples gaat zitten.

Welke hardware raden jullie hiervoor aan.

Alvast bedankt

Lijkt een echte bas en dan door EQ / bass-amp-simulators etc geeft mij een toffe sound. Maarja, moet je wel bas kunnen spelen uiteraard. 8~

Misschien is de The Mo'Phatt van Emu wat voor je.

Dan moet je te lang pielen. Ion is een diepe bak, factory presets zijn niet echt hiphop te noemen, en de SE lijkt me dikker in het laag.

De Akai S950 (Test program)
die word echt TE VAAK gebruikt in samplebased hip hop.
of de SE1x
maar ik zou gewoon gaan voor een S950

Hou het op de SE-1 (x-versie maakt niet uit voor wat je wilt) en die zie je namelijk ook nog wel voorbij komen 2e hands...te gekke bak! En strak gedefineerd laag...

Met een beetje zoeken denk ik een Mo'Phatt voor rond de 200/250 en een SE-1 voor 450/650...als je een beetje recent kijkt...waarbij uberhaupt voor hiphop ik voor de laatste zou gaan, ook voor alle leadsounds, bassen en synthspecials.

die mo phatt is redelijk plug en play volgens mij toch. Hoe zit dat met een se-1 ? Of moet je daar veel met tweaken om dope sounds er uit te krijgen ?

De Mo-phatt heeft gewoon een ris presets die in hiphop te gebruiken zijn. Voor de rest word er ook dankbaar gebruik gemaakt van een Korg Triton die ook al helemaal leeggezogen is.

Wat die SE betreft; een hoop hiphopbasjes zijn gewoon simpel. Zaagtandje met bandreject erover (voor de Dre en Snoop-bassen), of eerder genoemde sinus. (2Pac - Do For Love). Da's niet veel werk.

Wat heb je al qua apparatuur of software staan behalve de MPC? Beetje zinloos om nieuwe gear te kopen als een klein beetje tweaken aan de bestaande zooi je kan geven wat je wil. Als je verder niks hebt zijn beide keuzes niet slecht, alleen behoorlijk verschillend qua wat ze doen.

Hey, deels absoluut met Yoozer eens...je kunt met bijna elke bak en een beetje skillz goede sounds & muziek maken. Alleen moet ik wel eerlijk zeggen dat niet zonder meer alle sounds na te maken zijn, te vaak wordt voorbij gegaan aan het karakter van hardware. Bijvoorbeeld een SE-1 heeft wel degelijk een diepgang en een soort laag dat maar te emuleren is met een handje vol apparaten die er zijn (incl plugins). Ik heb het niet over wat je in de productie kan doen maar puur over sounds opzich.

Maar inderdaad wat heb je al staan? Gaan we ff creatief worden met z'n allen (ook wel eens leuk, en daar zijn forums toch voor)

btw...een mooie bak (ook live door veel hiphop/R&B/soul-boys&bands) die vaak gebruikt wordt voor goede bassen is de Korg MS-2000 (ook erg goedkoop te krijgen en voor je stijl uberhaupt goede sounds)

Ik denk dat een RSF bak voor de meesten onder ons geen haalbare kaart is :D

Uit de Moog Little Phatty zijn ook aardig zware hiphop bassen te halen in ieder geval. Maar ik denk dat je uit de meeste analoge bakken wel redelijke bassen kunt halen als je een beetje weet wat je aan het doen bent hoor...

Back