Midi Keyboard: welke adviseren jullie?

O, klopt, zat inderdaad te laag met m'n 300 voor korg, even verkeerd gekeken ;-) Keek bij de Korg microcontrol die dan wat minder toetsen heeft, 37. Heeft iemand die ook? Ben zelf natuurlijk de 01w gewend met 61. Speelt 37 ook lekker? (zo lang niet gespeeld dat ik niet meer weet wat een lekker aantal toetsen is ;-) )
Maar dat 'casio gevoel' is inderdaad wat ik bedoel met wat ik NIET wil hebben.

Een vriend van mijn heeft de micro kontrol. leuke daar aan is dat die wel met geluiden komt die je eventueel kan gebruiken. De toetsen zijn wel kleiner als die van die Kontrol 49.

Zelf denk ik dat de microkorg meer zoiets is van "leuk om er bij te hebben".

En mits je Jan Vayne, of een of andere piano wonder bent denk ik dat je makkelijk overweg kan met de Kontrol 49. Je kan namelijk ook de toetsen links/rechts (octaaf) verplaatsen.

Speelt 37 ook lekker? .

Grappig keyboardje. Maar of het ideaal is om te spelen?
Ik vind hem een beetje klein.

studio_apple2.jpg

vergelijk maar met de Korg Kontrol 49 die dezelfde pads heeft

Ziet er zo inderdaad wel inimini uit 8)
En hoe voelt 't aan? Weet niet wat het verschil is tussen met 'veertjes' en 'verzwaard', maar hoor dan dat die 'casiotjes' meer als met 'veertjes' aanvoelen en dat 'verzwaard' beter is (meer piano-achtig?).

Ziet er in ieder geval goed uit zo. Heb dus een korg 01/w, maar zit er dus meer aan te denken om 'm maar weg te doen en deze te nemen
Kontrol49-lg.jpg

Dan zoals 't beeld met de korg lagacy digital edition zodat ik de m1/wavestation sounds op mijn pc kan gebruiken. M'n 01w is gelijk zo groot, werkt nog met dd diskettes e.d. Nog wel een beetje aan het twijfelen. Of 'm op laten knappen (wat sticky keys) en ondertussen gebruiken en sparen voor een T1 of verkopen en dit ding aanschaffen.

Zie dat er ook nog een model zonder schuifjes e.d. is. Korg K49. Iemand die daar mee speelt en er meer over kan vertellen?

KR_KSerie_4_571_01.jpg

Hi,

Ik kan je de M-Audio Axiom 25 aanraden. Heb hem nu een maand en dat ding werkt zalig goed. De aanslag is semi-weighted dus je hebt niet dat plastic-toets gevoel dat je op andere soms hebt en programmatie is een makkie (manueel of via de enigma tool). Hij is misschien iets duurder dan de andere 25 keyers maar dat is hij zeker waard! ...

Greetz,

mk

O, als ik het goed lees is die K serie (K49, K61) serie al weer uit de handel? Klopt dat?

Inderdaad ik wou eerst een K25 bestellen maar dat ging niet meer.

weet het niet ... bij Orbit (Brussel) zei men dat het een geruime tijd niet meer beschikbaar was maar ze lieten blijkbaar wel verstaan dat het zou terugkomen ...

Zoals ik al zei ik heb de Korg Kontrol 49. Knoppen voelen heavy genoeg, vergeleken met veel andere midi controllers. Ik zou zeggen, ga effe naar de winkel, en druk effe wat toetsen in.

Zal 'm eens uitproberen. Heb nog wel even naar reviews van de oude k-series gezocht, maar niet echt wat gevonden. Wel op forums berichten dat mensen problemen hadden met de usb. Dat windows 'm na een tijdje niet meer herkende en een usb unknow device gaf etc. Over de kontrol 49 hoor ik veel minder klachten.

Alhoewel je wel het een en ander moet leren, zeker als je het gebruikt met Cubase (gebruik ik). Met Reason gaat alles automatisch.
Wat valt er verder 'te leren' over de Kontrol 49? Gaat het installeren ervan niet altijd even makkelijk dan?

Heb bij Feedback nog een k49 geprobeerd, maar dat was niks. Toetsen werken met veertjes of zo. Leek net alsof ik op het casiootje van m'n zoontje zat t spelen. De Kontrol 49 voelde veel beter aan. Hoewel het joystickje wel wat flut was. Overige midi controllers speelden ook wat casio-veer-achtig licht. Wil nog even de Yamaha kx 49 proberen. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Zoals ik zei, ik vind mijn midi controller goed. En ja, daar heb je gelijk in het joystickje is een beetje flut. Maar de rest werkt echt fantastisch.

Maar er zullen vast wel meer controllers ziin die ook goed zijn.

Geluk.

Ik heb ook de Kontrol49 en hij bevalt mij prima.
Dat "leren" houdt in dat je een soort layout kunt maken voor verschillende softsynt, sequencers e.d. (en bewaren). Dat kost tijd en moeite (heb ik b.v. nog steeds te weinig gedaan 8o). Maar de sliders en knobs voelen prima aan.
De drumpads zijn ook handig, zeker met het triggeren van samples.
Één echt nadeel, hij is best wel aan de prijs..

Ik heb vandaag -als occasion- bij Feedback een Emu Xboard 49 gekocht voor 99 euro. De usb-kabel was net te kort voor mijn setup, gelukkig had ik nog een iets langere liggen.

Maar dat is dan ook het enige wat ik op de emu xboard heb aan te merken. :D

het klavier voelt en speelt heerlijk, en had alles binnen no-time in Logic/Reason/Ableton geconfigureerd!

Dat van die samples triggeren met de korg, zit trouwens ook op de emu een hele handige functie voor op! (Latch Mode heet 't) Niet met pads, maar hoef ik ook niet per se :)

Er zitten nog 16 knoppen op en een (master)fader, ook die voelen goed aan. Samen met mijn Uc-33e buitengewoon veel controle over alle software(instrumenten) dus!

Al met al een zeer tevreden koper hier :)

Laatst gewijzigd:
Die Yamaha KX serie is pas nieuw las ik net. Hij oogt wel goed op de plaatjes. Iemand die er al op gespeeld heeft? Ben alvast benieuwd hoe die aanvoelt. Kon er ook geen reviews over vinden. Wat zijn eigenlijk sites waar ik keyboardreviews kan vinden?

Back