Kurzweil K2600x/ PC3

Nelzie

Ingeburgerd
Heeey ik had een vraagje:

Ik zit te twijfelen tussen een Kurzweil K2600 x en een PC3. Aangezien de keus hier tussen een paar duizend euro scheelt ben ik benieuwd wat het grootste verschil is. Zijn er mensen die dit weten? Ik wil 1 van deze 2 synths gebruiken in combinatie met mijn extreme, vooral voor akoestische geluiden. Hoewel de 2600 natuurlijk heel veelzijdig is, weet ik niet of het nuttig is om deze aan te schaffen, omdat ik met m'n extreme al heel veel kan. Maar nou wil ik ook weer niet achteraf spijt hebben omdat ik met een nieuwe kurzweil te weinig mogelijkhedeb heb (zoals verschillende combinatie's, effecten enz).

Kan iemand me helpen?

Ik ken de PC3 niet echt , maar heb zelf een K2600 en die bevalt prima, wat
betreft de mogelijkheden ja die zijn zeer uitgebreid maar dan moet ik
wel zeggen dat het niet echt makkelijk is op te programmeren ,dus je moet
er wel even voor gaan zitten.

Alleen al de KDFX effecten bied zoveel mogelijkheden dat je daar al en jaar
of wat mee zoet bent.
Als je het meteen goed wilt doen zou ik voor de XS gaan dan heb je nog meer
I/O en kun je een extern bron door de Kurzweil halen.

PC3 zijn nog niet echt tweedehands te vinden , de K2600 wel dus met
een beetje geluk , prijzen zitten voor de K2600x zo rond de 1500 euro
en de XS ca 1700 euro.

Laatst gewijzigd:
Ok dan, dank je wel! Ben al een tijdje druk aan het zoeken, maar het is wel heel lastig om een goede 2e hands 2600x of xs te vinden, zeker als je voor minder dan 2000 euro aan het zoeken bent. Misschien zoek ik verkeerd, heb jij, of is er iemand een idee heeft waar ik moet zoeken?

zal voor je kijken , krijg af en toe een kurzweil binnen :)
zoek je echt een 88 of voldoet een 76 ook ?

Belangrijkste verschil is sampling.
Met de PC3 kun je geen samples laden.

Verder heeft de PC3 Dynamic VAST, een nieuwere versie van VAST uit de K serie. De PC3 is volgens Dave Weiser, de productontwikkelaar bij Kurzweil, beter dan de K2600. Ze noemen het geen K serie omdat je er niet mee kunt sampelen.

Er zijn al reacties op Internet van mensen die hm hebben (is net gereleased) en die zijn erg enthousiast. Vooral de piano's, Wurly's en Rhodes schijnen erg goed te zijn. De nieuwe stringsectie overigens ook.

Ze gebruiken nog steeds de samples van 100 jaar gelden maar door DSP en een veel layers te gebruiken - en KDFX - klinken ze beter dan ooit.

nou of ze beter dan ooit klinken weet ik niet. Ik weet wel, luisterend naar de demo's, dat ze nog steeds klinken als 'Kurzweil'. Dus met de welbekende klank in het middenklavier waar ik niet kapot van ben. En volgensmij is dat juist de meest gehoorde klacht van mensen....

Weet niet hoe de PC3 verder klinkt maar ik denk eerder
dat die anders klinkt dan beter als je het vergelijkt met de
K2600 , de K2500 klinkt ook weer anders dan de K2600
maar niet slechter of beter.
Het voordeel van de K2500 is dat deze nog gebruik maakt van de oude
Digitech effects en zo klinken K2000 sounds weer iets
natuurlijke als bijv in de K2600 die gebruikt maakt van KDFX.

De Hele P serie van Kurzweil vind ik zelf niet echt super maar
ik zal met de tijd eens de PC3 gaan beluisteren.

Kurzweil heeft een bepaalde sounds dat je aanspreekt of niet, het is
tevens een synth ( vooral de K2xxx Serie ) die je naar je hand
moet zetten en dus moet je gaan programmeren en daar haken de
meeste mensen al af omdat VAST niet echt eenvoudig is.
Maar als je eenmaal weet hoe het werkt dan zeg maar daaaag tegen die
japanse toverdoosjes :D daar walst de Kurzweil zo overheen.

Laatst gewijzigd:
The Triple Strike piano in de PC3 is dezelfde als in de PC2 and the K2600. De PC3 heeft verbeterde KDFX en de classic keys waren al bijzonder goed.

Ik heb vooral gekeken naar en vergeleken met de Nord Stage 88. Als het gaat om akoestische piano en hammond dan is de Stage 88 de keuze. Zeker de steinway piano's zijn beter, nieuwer en frisser dan de PC3. De electric piano's zijn redelijk te vergelijken. De PC3 heeft betere fx die de ep's wat omhoog tillen.

Wat de PC3 echt onderscheidt zijn de geweldig orchestrale samples en de VA-engine. Alleen al daarom zou je de PC3 aanschaffen. Schijnen echt weergaloos te zijn.

verder zit er helaas geen Super Ribbon Controller op ,
deze is wel los te koop ook het kleintje onder het wheel
is ook niet meer aanwezig.
Verder geen inputs meer en Outputs zijn ook beperkt .

Voordeel is wel dat de PC3 128 stemmen heeft :okdan:

Yooo bedankt allemaal, ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het orchestrale gebeuren van de pc3! Idd wel een beetje jammer dat er geen ribbon op zit...

Back