Mixer weg - alle hardware direct je geluidskaart in?

Resonance

Turn up the reso!
Even een vraagje, het is me pas sinds kort (eigenlijk vandaag) opgevallen dat steeds meer mensen hun mengpaneel weg doen en hun hardware direct op de geluidskaart aansluiten en dan ''in the box'' mixen en eq'en ..

wat zijn hier nou de voor en nadelen van? ik bedoel kan me toch voorstellen dat je dan minder headroom heb en dat eq'en op een vette analoge tafel mooier moet klinken dan digitaal op de pc..

zelf ben ik op t moment op zoek naar een oplossing zodat ik hier meer ruimte vrij krijg.. een oplossing zonder grote mixer zou ideaal zijn, maar ik ben bang dat ik dan toch het ''hands on'' gevoel ga missen en de voordelen van analoog..

hoe zouden jullie dit aanpakken? misschien een klein mixertje erbij houden voor het analoog oversturen eq'en?

en welke geluidskaarten zouden in aanmerking komen mits ik voor zo'n oplossing zou kiezen?

ik ben over gestapt van analoog naar computer, zoals je beschrijft, ben nu terug op analoog aan het overschakelen ... idd voor het hands on gevoel en vlugger resultaat krijgen! Let op met comp gaat het oook ... maar ge moet meer kennis van zaken hebben vinnik, en dure plugins kopen ;) enz...

Voor mij mogen de mengpanelen nog goedkoper worden ...

Nu gebruik ik het beste van de twee werelden :-)

Ik zou bij uwen mixer blijven ... als je mixer weg doet ... ge zult zien dadde na twee jaar ofzow spijt gaat hebben.

Ik heb zelf altijd met een soundtracs tafel gewerkt maar deze is nu helaas defect. En heb me synths (JP8080, Virus C, Minimax) nu rechtstreeks op me RME HDSP aangesloten. In het begin was het even wennen met de eq en dergelijke. Maar na een tijdje met software te hebben gewerkt. Moet ik zeggen dat dit ook goed bevalt. Er zijn genoeg plugins die redelijk in de buurt komen van analoge eq's (Blue Tubes, Pultec emulaties, Focusrite Liquid mix)

Afgelopen zaterdag ben ik bij Fuse geweest voor een cursus mixing en mastering en daar heb ik ook weer dingen geleerd waardoor het met sofware toch ook goed kan klinken. Oversturing als FX gebruik ik dan weer niet, waarschijnlijk dat daar ook wel weer plugins voor zijn omdat te simuleren.

Wat ik vooral makkelijk vind van deze setup is de total recall, omdat ik vaak met verschillende dingen tegelijk bezig ben. Dit gaf met de analoge tafel nog weleens problemen.

Laatst gewijzigd:
Ik wilde precies hetzelfde als jij resonance en wij maken beiden dezelfde stijl muziek (hardcore). Ik had al een emu1820m met acht in en uit. Ik heb er een ada8000 aan gehangen en mijn synths rechtstreeks de computer in. Zo wilde ik mijn mackie 24-4 de deur uit doen.....nou mooi niet dus. Voor de workflow is het een uitkomst, omdat ik aan meerdere projecten tegelijk kan werken (doe ook nog iets met house). Het nadeel is dat ik geen oversturing meer op mijn synths had. Je kan er dan plugins overheen gaan gooien met distortion, maar daar bereik je toch niet het gewenst resultaat mee. Ik denk dat de grote namen in de hardcore daar toch een dure high-end bak ofzo voor gebruiken. Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat je niet om het feit heen kan dat je altijd een kleine mengert nodig zal blijven hebben om kicks te oversturen......
Ik heb nu mijn mackie weer tussen mijn synths en geluidkaart in zitten. Zo kan ik oversturen en doe ik het eq, compressie gebeuren via Waves Api in the box. Misschien een rare constructie, maar anders weet ik niet hoe ik die lekkere oversturing kan krijgen. Toch merk ik dat ik op deze manier ook nog karakter van de mengtafel mee geef aan mijn sound.
Effecten apparaten (dp2, m-one) zitten via de ins en outs van mijn geluidskaart. Lexicon MPX1 voor de verbs en andere weirde shit via spdif.
Hoop dat je hier wat aan hebt!! Suc6 ermee!!

Er zijn zoveel varianten mogelijk.
In the box.
Digitale mixer.
Controller surface.
Analoge (sub)mixer.
Analoge summing.
Analoge FX.

Nooit een fatsoenlijke mixert gehad, alleen een kleintje tussen pc en monitors om ook wat instrumenten in te kunnen prikken met de pc uit. Ik hoef niets anders. Oneindig aantal (nou ja, ongeveer) tracks, flexibiliteit in bewerking, alleen wat minder hand-on. Is voor mijn manier van werken niet erg.

ik had hetzelfde plan, maar ben ook naar best of both gegaan.
Oversturen (ook hardcore) en EQ van een analoge modulaire Soundcraft 200b tafel is nou eenmaal gelijk stukken beter, makkelijker en misschien zelfs goedgoedkoper dan pluggins te gaan gebruiken. Hands-on geweld is ook erg lekker natuurlijk. Zolang ik niet zo nodig btw bonnen nodig heb en de cash niet heb ga ik niet over op hele dure shizzle.
Dan maar geen total recall.

Ik heb wel een RME hdsp kaart met 2 adat converters (24bit/48khz) in m'n DAW hangen nu, dus kan wel 16 kanalen digitaal mixen als ik zou willen. Met nog een adat converter erbij zelfs 24.

Bedankt voor de info mensen :)

best of both is idd ook een idee, al kan ik me op t moment ff moeilijk voorstellen hoe ik dat dan zou moeten aanpakken op een manier dat ik zeker weet dat het voor mij een blijvertje is..
Ik denk dat ik voorlopig voor de oplossing kies een kleinere mixer te nemen en minder gebruikte apparatuur via een patchbay aan te sluiten
(moet nog steeds eens goed uitzoeken hoe die krengen t best zijn op te stellen)

Ik zou adat via pci altijd verkiezen boven usb en firewire multi kaarten.
Daar is veel van te vinden, veel over te lezen en tweedehands niet duur in verhouding voor wat je ervoor krijgt.

Is inderdaad een goed idee.. Heb in t verleden al adat gehad heb t toen alleen voor outputs gebruikt van software naar mn hardware ..
andersom zou mij waarschijnlijk ook prima bevallen, bedankt voor de tip :okdan:

Back