huis tuin en keuken subwoofer voor monitoring?

gurth

Stamgast
Hallo daar,

Ik heb tannoy system 800 monitor speakers, die zijn eigenlijk net te klein om een basdrum te beluisteren.

Is het zinvol om een huis tuin en keuken sub woofer van de huiskamer naar de studio te verslepen, er zit wel een filter op en volume regeling.

Dit lijkt mij te kunnen, omdat de subwoofer toch niet in een groot frequentiebereik werkt, maar ik kan me natuurlijk erg vergissen....

Heeft iemand hier verstand van?

bedankt voor de moeite.

Nou, het is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling volgens de fabrikanten net zoals dat je gewone hifi speakers ook niet voor monitoring "moet" gebruiken.

Maar mijn ervaring is dat niets "moet" en alles mag!

Ik heb zelf ook een huis- tuin- en keuken subwoofer in mijn Alesis speakers opstelling geplaatst. Het is een van origine actieve JVC subwoofer (echt een mega groot bakbeest met veel vermogen), de versterker erin heb ik losgekoppeld en alleen de speaker weer aan een gebrugde Alesis RA300 versterker gehangen (dus de volle 300 watt naar de sub) en deze hangt op zijn beurt weer aan de subwoofer uitgang van mijn hoofdversterker (welke gewoon een huis- tuin- en keukenversterker is, maar wel een goeie!).

Nou, de fabrikanten lachen waarschijnlijk helemaal krom als ze dit zien, maar ik kan er echt meer dan prima op mixen. Ik ken deze setup door en door, door er dagelijks veel op te werken.

Het laag van de subwoofer vult de passieve Alesis speakertjes perfect aan, want die missen gewoon behoorlijk wat in het sublaag.

Tuurlijk zullen speciale afgeregelde monitor-subs wel beter passen bij de bijbehorende speakers, maar ik zou zeggen, probeer het, nooit geschoten is altijd mis en bij mij werkt het prima!!!

Je kan het proberen natuurlijk, probeer de subwoofer in elk geval goed af te regelen. (volume, phase, kantel frequentie)
In de handleiding van KRK Rokit Speakers staat beschreven hoe je dit kunt doen. Kun je zo even downloaden van de website.

Het is vooral een kwestie van je speakers en de ruimte waarin je setup staat leren kennen. Luister je mixen op verschillende systemen en luister waar het misgaat. En probeer hier rekening mee te houden tijdens je volgende mix.
En wissel tijdens het mixen met een track die je goed vind klinken als referentie.

Back