Synthesizer Voeding Probleem

Digimod

Really cool stuff
Ik heb even een vraag over een kurzweil Voeding , de K2000 ging niet
meer aan maar bij het plaatsen van nieuwe zekeringen ging hij naar
een tijdje wel aan , eerst een behoorlijke brom en een knak en
dan hup hij ging aan :confused:
maar heb hem direct weer uitgedaan , omdat er een onderdeel ( zie foto )
los raakte :D
volgens mij een weerstand, kan hij dus opstarten zonder weerstand ?
denk niet dat hij het lang zal uithouden , dat ding zit er niet voor niets.

iemand een tip wat te doen.

Attachments

• krz11.jpg
    krz11.jpg
    276 KB · Bekeken: 86
  • krz2.jpg
    krz2.jpg
    270,6 KB · Bekeken: 67
Het lijkt me sowieso een diode toe. Wat hij er precies doet weet ik niet, lijkt me geen gelijkrichting toe, maar eerder iets wat voorkomt dat er ergens een stroompje terugloopt. Zou hem voorlopig in ieder geval niet meer aanzetten. Het lijkt me ook niet dat dat ding zonder reden kapot gaat, dus volgens mij kan je er beter iemand naar laten kijken.

Is volgens mij een diode, zou je als t goed is gewoon bij de electroboer moeten kunnen krijgen. De vraag is dan echter of t handig is om m zelf te vervangen of dat te laten doen, als componenten zomaar loslaten lijkt het mij iig dat er iets niet goed is, en die zekering klapt er ook niet voor niets uit, dus kan best zijn dat er nog meer aan de hand is. Misschien dan dus toch handig om m bij een reparateur langs te brengen...

Edit: Kraan, je was me voor ;)

Het kan zijn dat die diode door de warmteontwikkeling zichzelf los heeft gesoldeerd. Misschien dat er dus niets met die diode zelf aan de hand is, maar voor de zekerheid zou ik 'm inderdaad even meenemen naar de elektronicaboer en omwisselen voor een nieuwe. Die diode is onderdeel van het circuit dat wisselspanning omzet in gelijkspanning.

Die diode is onderdeel van het circuit dat wisselspanning omzet in gelijkspanning.

Dus toch wel. Wat draagt dat ding bij dan? Ik ga er van uit dat er toch gewoon een bruggelijkrichter in zit?

Dus toch wel. Wat draagt dat ding bij dan? Ik ga er van uit dat er toch gewoon een bruggelijkrichter in zit?

Die diode doet in principe hetzelfde als wat een diode van een bruggelijkrichter doet, namelijk gelijkrichten. Met één of twee diodes kun je hetzelfde doen als met een bruggelijkrichter, alleen dan iets minder efficient.

Back