Wazige waveform

jappo112

Ingeburgerd
Was een beetje aan het pielen voor het maken van een demo. Kom ik in eens een track tegen die er wel apart uit ziet als waveform. Lijkt net alsof het signaal in eens wordt aangevuld met een gelijkspanningscomponent. Kan nooit goed zijn toch? Of zit ik er naast.

picture1ck3.png

Was een beetje aan het pielen voor het maken van een demo. Kom ik in eens een track tegen die er wel apart uit ziet als waveform. Lijkt net alsof het signaal in eens wordt aangevuld met een gelijkspanningscomponent. Kan nooit goed zijn toch? Of zit ik er naast.

Is inderdaad 'niet goed' in de zin dat transparant limiten nu moeilijk wordt.
Horen doe je het nu waarschijnlijk niet (anders had je het eerder gemerkt.)

Als de waveform op die plaats gecentreerd zou zijn dan had je nog 10 dB headroom (schat ik, staat geen schaalverdeling op je plaatje),
op je plaatje afgaand is dat nu 0 dB (en het clipt ook op die plaats).
M.a.w. als je de hele mix 3 dB zou limiten (gangbaar) dan zou je 'normaal' niet eens limiten in die tussenpassage,
maar nu dus wel (o.w.v. de DC-offset).

Zou moeten lukken als je het stukje met de offset even DC-corrigeert (functie in elke wave-editor).

Btw, lijkt dat hier nu zo of zit er een stilte tussen het gedeelte met de offset en't vervolg van de waveform?

edit: De offset zie je na die 'breuk' ook nog duidelijk.
Waarschijnlijk 1 instrument in de mix dat de offset veroorzaakt? Het is dan extreem merkbaar waar het instrument solo speelt.

Laatst gewijzigd:
Is inderdaad 'niet goed' in de zin dat transparant limiten nu moeilijk wordt.
Horen doe je het nu waarschijnlijk niet (anders had je het eerder gemerkt.)

Als de waveform op die plaats gecentreerd zou zijn dan had je nog 10 dB headroom (schat ik, staat geen schaalverdeling op je plaatje),
op je plaatje afgaand is dat nu 0 dB (en het clipt ook op die plaats).
M.a.w. als je de hele mix 3 dB zou limiten (gangbaar) dan zou je 'normaal' niet eens limiten in die tussenpassage,
maar nu dus wel (o.w.v. de DC-offset).

Zou moeten lukken als je het stukje met de offset even DC-corrigeert (functie in elke wave-editor).

Btw, lijkt dat hier nu zo of zit er een stilte tussen het gedeelte met de offset en't vervolg van de waveform?

edit: De offset zie je na die 'breuk' ook nog duidelijk.
Waarschijnlijk 1 instrument in de mix dat de offset veroorzaakt? Het is dan extreem merkbaar waar het instrument solo speelt.
Zit inderdaad een stukje stilte in. Ik zie nu dat op meerdere plekken in de track het gelijkspanningscomponent optreed gelijktijdig met hetzelfde muzikale component. Vind het wel apart gezien de track gemasterd is en alles. Ahja, als het geen kwaad kan. Netjes is anders...

Zit inderdaad een stukje stilte in. Ik zie nu dat op meerdere plekken in de track het gelijkspanningscomponent optreed gelijktijdig met hetzelfde muzikale component. Vind het wel apart gezien de track gemasterd is en alles. Ahja, als het geen kwaad kan. Netjes is anders...

Als je het niet hoort dan kan het in dit geval geen kwaad natuurlijk.

Maar op het prentje afgaande zou'k zeggen dat het limiten ervoor transparanter is als erna .
Ik beschouw de ogenschijnlijk 'afgeknipte' toppen.

Zou je het fragment kunnen posten, 'k wil wel eens weten of je het hoort.

is daar geen plugin voor , is wel een vreemd obscuur :dj:effect

Ik heb vaker dit probleem van zeer lage frequenties en DC-offset, omdat ik veel met feedback werk. Ik gebruik dan de paragrafische EQ van Soundforge om alle frequenties onder de 20Hz weg te gooien, ben je ook gelijk van de DC-offset af.

is daar geen plugin voor , is wel een vreemd obscuur :dj:effect

Ik kom in de meeste wav-editors eigenlijk wel een DC-offset remover tegen. Het is meestal geen plugin maar gewoon een van de tooltjes die er standaard in zit. CoolEdit, WaveLab, SoundForge, die hebben het volgens mij allemaal.

in renoise zit een dc offset plugin ...gewoon op de eindmix zetten ( maar ja renoise is nu niet echt bedoeld om live audio op te nemen )

Back