vocals in de mix

randyman

Unidentified User
heeft iemand goede tips mbt het inmixen van vocals? als ik mijn vocals inmix vind ik het klinken alsof het er gewoon opligt. ik heb hier vooral last van bij het afmixen van rock. ligt het uberhaupt wel aan het mixen of moet ik eerder kijke naar het masteren?:confused:

Daar kunnen vele technieken voor gebruikt worden. Die hangen ook allemaal weer af van stijl van muziek, opname kwaliteit, e.d.
Probeer eens te beginnen met:
-reverb gebruiken; reverb duwt een vocaal soms wat weg naar achteren.
-uiteraard juiste volumeverhoudingen; dat kan heel nauw mikken. Teveel en het ligt er inderdaad bovenop; te weinig en het verzuipt. Dit is ook vaak een kwestie van smaak en stijl
-panning van partijen en stereo-imaging. Het helpt vaak om iedere partij een 'eigen plaatsje' te geven. Dat kan ruimte geven waardoor je volume levels net een beetje kunt terugduwen zodat ze lekker in de mix komen te liggen zonder weg te vallen.

Mastering kan wel het laatste duwtje geven. Een goede masteraar kan een mix zowel ruimte als compactheid geven. Klinkt tegenstrijdig maar is echt zo.
Je zult echter op dit forum over mastering terecht opmerkingen vinden als: 'Als de mix kut is dan is er geen masteraar die dat kan verhelpen'. 'Shit in, shit out' e.d.

M.a.w. eerste een goede mix maken voordat je richting mastering gaat.

Delays werken ook erg goed om een stem meer naar achter te duwen.

-panning van partijen en stereo-imaging. Het helpt vaak om iedere partij een 'eigen plaatsje' te geven. Dat kan ruimte geven waardoor je volume levels net een beetje kunt terugduwen zodat ze lekker in de mix komen te liggen zonder weg te vallen.

Wanneer je je hier echt in verdiept gaat er een wereld voor je open! (tenminste bij mij) :)

Er is een dvd te koop over internal mixing:

http://www.steinberg.net/1258 M52087573ab0.html

Hierin word vrij veel heel duidelijk uitgelegd.

Succes ermee! :okdan:

Bij rock en zeker als je een muur van gitaren hebt is het lekker als je in de gitaarmuur ruimte eqed voor de vocal. Zodat de gitaren toch lekker hard kunnen terwijl de vocal vertaanbaar is zonder dat hij er bovenop hoeft te liggen.

Gooi je gitaren naar een groep, zet daar een eq op, pak een flinke boost en sweep langs verschillende frequenties tot je de frequenties vind waar de gitaren de vocals wegdrukken. Op die frequenties cut je de gitaren en voila: ruimte voor de vocals.

Wanneer je je hier echt in verdiept gaat er een wereld voor je open! (tenminste bij mij) :)

Er is een dvd te koop over internal mixing:

http://www.steinberg.net/1258 M52087573ab0.html

Hierin word vrij veel heel duidelijk uitgelegd.

Succes ermee! :okdan:

Dit lijkt mij een nuttige tip! Is er wellicht iemand die deze DVD's heeft? Voordat ik 45,- uitgeef wil ik wel weten of het echt meerwaarde heeft.

Een vriend van mij heeft ze allebei. We hebben er eens een hele avond naar gekeken en mee bezig geweest. Ik heb zeer veel bruikbare tips gevonden. Maargoed nou wist ik toen ook nog niet veel van mixen af.

Dat dat panning heel belangrijk was wist ik eigenlijk toen helemaal niet. Er wordt uitgelegd hoe je muziek als 3d kan zien en elk geluid zijn eigen plaats kan geven.

yo thx. ik ga die tips eens ff uitproberen, ik hou jullie op de hoogte ;):mega:

die dvd klinkt trouwens ook interessant:okdan: isser toevallig ook een preview ergens online ofzo?

Volgens mij op youtube heb je wel wat kleine fragmenten staan meen ik me te herinneren.

Succes!

M.a.w. eerste een goede mix maken voordat je richting mastering gaat.

Mooi gezegd. ;)

Bij vocals mixen moet je ook een frisse kop hebben.
Soms kan de mix een dagje laten liggen heel goed werken dat je er weer met frisse oren aan begint.
En vooral ook naar referentie tracks luisteren zodat je dat als richtlijn kan gebruiken.

hallo, bennik weer:doei:

ik heb jullie tips in het weekend geprob maar het heeft niet echt veel effect.
ik denk dat het gewoon aan de zang ligt, en dat het een slechte mic was. ik zal vanaaf een snippet posten ( is wel heavy poep, wordt "gegrund" )
mischien dat jullie me dan beter kunne vertellen waar het aan ligt..

tot vanaaf :mega:

Ik haak af: van grunten krijg ik vooraf al keelpijn. Maar om grunten goed te houden moet je het groot houden. Het moet diep klinken, voor zover die zang-'techniek' dat niet al zelf doet.

Probeer eens met EQ het geluid wat te verdiepen. En het lijkt me zeer raadzaam om de zangpartij te dubbelen en dan met panning (de één links, de ander rechts) meer breedte te geven.

zou een optie zijn. maar ik wil de zang echt gecentreerd hebben en bepaalde stukken van het refrein dan wel weer breed in het stereo.

ikzelf ben trouwens niet degene die dat "zingt" he

Het zowieso beter om de zang in het midden te houden.

Maar welke tips heb je precies geprobeerd?

ik heb een subtiele delay en reeverb gedaan. en beetje met de EQ geboost. en dan laat ik het extern door een een behringer mdx autocom lopen en daarna door een buizen voorversterkertje en dan naar de mixer samen voegen met de instrumentals

in ieder geval hier is het snippetje: http://www.speedyshare.com/402998562.html

volgens mij waren het gewoon slechte opnamens. want er was ook helemaal geen gate gebruikt bij de mics van de drums. maarjah, mischien dat toch iemand een tip heeft :D

hebbik nou iederen afgeschrikt?:bekdicht:

de opname is idd vrij brak, daarnaast ook nog steeds heel droog

de rest van de opnames trouwens ook, dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je 't er niet lekker tussen kan mixen ;)

Ik haak af: van grunten krijg ik vooraf al keelpijn. Maar om grunten goed te houden moet je het groot houden. Het moet diep klinken, voor zover die zang-'techniek' dat niet al zelf doet.

Probeer eens met EQ het geluid wat te verdiepen. En het lijkt me zeer raadzaam om de zangpartij te dubbelen en dan met panning (de één links, de ander rechts) meer breedte te geven.

nog beter is om 3 lagen stemmen te doen. 1 in het midden 1 rechts en 1 links. En dan bij refrein nog meer lagen, daardoor klinkt het ook warmer voller. Als je dan meer reverb erop doet, gaat hij echt in de beat liggen. Natuurlijk moet je wel wat met volumes kloten maar zorg dat de mix breed en niet droog is. En beetje met de EQ het laag eraf doen..

hebbik nou iederen afgeschrikt?:bekdicht:

haha ben bang van wel

hij ligt al vrij in de beat als ik luister met me yamaha ns-10tjes..

maar opname is vrij brak lijkt wel alsof je vocals en instrumenten op 1 spoor hebt getaped man

overigens is de stem droog en teveel laag niet breed, probeer daar is aan te werken

Back