keyboard, piano,...?

melodie23

Nieuwkomer
8o) Help deze leek eventjes!
Ik ga volgend jaar na mijn eerste jaar notenleer, pianolessen nemen via de academie.
Maar ik zit met een probleem, ik heb gescheiden ouders.
Dus dan moet ik 2piaono's huren, 1 voor bij elke ouder. En dan zien zij niet bepaald zitten, zo weinig kost het ook weer niet.
Dus dacht ik aan een keyboard of digitale piano.
Aangezien ik waarsschijnlijk een groot deel zelf zal moeten betalen, mag het niet veel duurder zijn dan 400 à 500€ zijn.

Kunnen jullie mij wat infomeren over digitale piano's, keyboarden, stagepiano's,...?

Het moet lang genoeg dienen en ik wil er degelijke liedjes op kunnen spelen, zowel oude (Bach en Mozart) als nieuwere, meer hedendaagse.

Die 88-toetsen lijken me wel handig:P
Nou ja, zeg het maar *D

ik zou dan kijken naar een Yamaha P70/ 85

ik weet niet helemaal zeker wat die op dit moment kosten

(ik ben zelf yamaha fan en zweer bij de klank alsook het klavier wat niet van een echte is te onderscheiden....)

suc6 en ga vooral luisteren en proberen ;)

Als je 'm tussen (minimaal) twee locaties moet kunnen verplaatsen, is het ook handig om een niet té onhandzame en zware stage piano te nemen.
De Yamaha P70/P80/P90/P85 zijn allemaal redelijk handzaam. Een nóg lichtere optie met 88 toetsen is de RD300SX van Roland, al is die licht vanwege een iets ander klaviermechaniek en dat speelt ook wel weer iets anders. Zelf proberen en luisteren blijft bij digitale piano's altijd geboden.

Succes...

ik zag op ebay uk een aanbieding van p70 voor rond 440 euro + verzendkosten. dat leek me niet gek. kan iemand iets zeggen over het klavier. is dat vergelijkbaar met een 'echte' piano?

ik zag op ebay uk een aanbieding van p70 voor rond 440 euro + verzendkosten. dat leek me niet gek. kan iemand iets zeggen over het klavier. is dat vergelijkbaar met een 'echte' piano?

Ja, mijn zus heeft zo'n ding. Speelt wel lekker hoor, als een echte piano in ieder geval.

Ik heb zelf ook een Yamaha digitale piano (Clavinova dan) maar die bevalt mij super. De klank is heel belangrijk, maar zorg vooral dat het klavier (de aanslag etc.) je goed bevalt. Aan de geluiden (al zijn die al erg goed bij Yamaha) is altijd iets te doen dmv een module of desnoods via een vst op de computer.

Maar proberen is de tip!

ik heb de gok maar gewaagd en hoop de p70 over een paar dagen in huis te hebben.
ik ben benieuwd en hoop dat ie gaat bevallen. ik laat nog wel even weten (ook wat ie uiteindelijk kost, omgerekend naar euro's.)

Ik zou ook eens kijken naar een Kurzweil PC88
hele fijne toetsen
Vind ik zelf fijner dan die Roland series
en je kan em best wel goedkoop vinden (2ehands)

check ook de roland fp 4.
zeer fijn klavier met graded hammer action (zoals op echte piano)
de beste piano samples
absoluut te tillen in vergelijking tot yamaha, kurzweil.e.d.
goede kwaliteit ingebouwde speakers.
session partner, begeleiding om mee te jammen op fijne grooves.

ik heb de gok maar gewaagd en hoop de p70 over een paar dagen in huis te hebben.
ik ben benieuwd en hoop dat ie gaat bevallen. ik laat nog wel even weten (ook wat ie uiteindelijk kost, omgerekend naar euro's.)

paar dagen werd anderhalve week, maar ok, hij is er.

ziet er goed uit, maar voelde meteen al lichter aan, dat is mooi voor het sjouwwerk, maar de kast is dus heel erg plastic. wel netjes hoor.
de aanslag is op zich lekker, toetsen vallen terug, maar al met al vind ik m erg licht spelen. ik ga straks kijken wat mijn dochtertje ervan vindt en als het haar bevalt, is het mij goed, hij is voor haar en niet voor mij.
valt het haar ook op dat ie licht speelt, dan gaat ie weer in de verkoop. ;)

mijn laatste opmerking erover hier:
prima lichtgewicht apparaaat (dat valt erg mee) aanslag ook aan de lichte kant. geluid (samples zowel als speakers) is ok, maar niet geweldig.
da's mijn mening. mijn dochtertje is dik tevreden en wil m houden. ik kijk stiekem nog een beetje om me heen.
hoe is bv de aanslag van de korg sp300. kan er een kopen voor 340 (wel een heel eind rijden!)

nou, nog 1 keer dan...

intussen een beetje gewend aan de aanslag en het geluid.
hij mag blijven, klinkt gewoon goed en de aanslag is aan de lichte kant, maar de ene akoestische piano is ook de andere niet.
380 engelse ponden was ie en de pond staat ook lekker.

ik zit met gelijkaardig probleempje /ideetje

Met dat ik op kot zit, heb ik daar dus geen piano, maar nu dacht ik een synthje te kopen zodat ik wat piano kan spelen.
jammergenoeg zijn er natuurlijk meer eisen dan dit....

Ik had graag (aangename) toetsen zoals op de piano thuis, (nice buffet-piano), die ook goed aanvoelen bij het spelen.

Pianogeluiden zijn precies nooit mn ding geweest in (goedkopere) synths dus was mijn idee om een (simpele, goedkope) Sampler aan een masterkeyboard te hangen en eens de piano thuis te sampelen...

al bij al zou dit grapje me maximum €200 mogen kosten, heeft iemand een idee, hoe (metwelkegear) ik dit kan verwezelijken?

OF hebben jullie betere voorstellen?

Greetz

ik zit met gelijkaardig probleempje /ideetje

Met dat ik op kot zit, heb ik daar dus geen piano, maar nu dacht ik een synthje te kopen zodat ik wat piano kan spelen.
jammergenoeg zijn er natuurlijk meer eisen dan dit....

Ik had graag (aangename) toetsen zoals op de piano thuis, (nice buffet-piano), die ook goed aanvoelen bij het spelen.

Pianogeluiden zijn precies nooit mn ding geweest in (goedkopere) synths dus was mijn idee om een (simpele, goedkope) Sampler aan een masterkeyboard te hangen en eens de piano thuis te sampelen...

al bij al zou dit grapje me maximum €200 mogen kosten, heeft iemand een idee, hoe (metwelkegear) ik dit kan verwezelijken?

OF hebben jullie betere voorstellen?

Greetz

Nou dat kan je makkelijk vergeten. Voor 200 euro heb je echt geen stage piano of iets in die aard. Wat een alternatief kan zijn is de Yamaha NP30. Let op, dit is een keyboard met maar 76 licht gewogen toetsen. Slecht is ie zeker niet, maar je komt echt niet in de buurt van een echte stage piano. Toch, met jou budget zou ik voor deze gaan, kan je misschien zelfs nog nieuw kopen dan (rond de 270 euro bij bv. Feedback).

Let wel, ga het testen, want er zitten instrumenten tussen waar nogal wat problemen mee zijn geweest. Wanneer je bepaalde toetsen indrukt kreeg je een heel vervelende buzz. Maar als je dit in de winkel zegt kunnen ze dit voor je fixen.

Succes met je keuze.

Niets vervangt een goede wandpiano van yamaha bv. Ik denk dat de meeste hier wel genoemd zijn die in aanmerking komen als alternatief. Zelf ben ik geen fan van de clavinova reeks en dergelijke. En het klavier van de Roland RD reeks vind ik stroef, dan scoort Yamaha weer beter. Korg klinkt zwak en Kurzweil is professioneel gegeerd.
De fp/RD reeks van roland, P140 van Yamaha liggen wel boven de 1000 euro nieuw normaal. Als goed alternatief inderdaad de P70 van Yamaha en nog niet vernoemd: Casio PX-110. Rond de 500 euro en scoort goed. Persoonlijk zou ik nog even doorsparen, maar als de tijd dringt en vlug aan de slag wil: yamaha P70 of de Casio PX-110. :)

Trouwens nooit voor licht / semi gewogen toetsen gaan als je klassiek wil spelen. Dat is niet te vergelijken met een echt hamer-klavier. Dat is mijn persoonlijke mening als pianist zijnde ^_^. Je kan niet dezelfde gevoeligheid en intonatie leggen met een semi gewogen klavier. Maak het je vingers maar niet te gemakkelijk, je zal het je niet beklagen later ;).

Back