MIDI/Audio recording voor Ubuntu/Linux?!?

Hans de Vries

Bob the Knob
Waarde synthforum lezertjes,

Ik ben van plan om in ieder geval één PC te gaan uitrusten met (K)Ubuntu Linux. Waarom?
  • sneller
  • goedkoper (want gratis)
  • eindelijk geen virussen/spyware meer
  • meer dan 16.000 gratis programma's verkrijgbaar
  • geweldige public support (niet meer eindeloos wachten tot Microsoft reageert...)

Heeft iemand hier ervaring met MIDI/Audio recording software onder Ubuntu/Linux!??

Hey Hans,

zie onderstaande link:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=76889

Ik ben er op dit moment even iets minder mee bezig, maar ben van plan dit zeker weer op te pakken. Ubuntu Studio is een zeer goed startpunt, je krijgt gelijk een zogenaamde reatimeKernel als basis, dit is erg belangrijk in verband met het behalen van een zo laag mogelijke latency.

Ardour en Rosegarden zijn zo'n beetje dé progamma's die je het beste kunt vergelijken met de cubassen.

Verder heb je bepaalde modulen (jack) waarmee je de diverse verbindingen (audio/midi) kunt regelen.

Waarschijnlijk overbodig, maar toch ff een linkje naar de algemene pagina van Linuxaudio:
http://linuxaudio.org/

Houd ons op de hoogte van jouw ervaringen!
greetz,
Daan

Het is een mythe om te zeggen dat er voor Linux/Unix geen virussen en spyware is.
Het is veel zeldzamer dat wel...maar virussen voor Linux bestaan zeer zeker wel.
Hmm...public support van linux: rtfm reacties of zinnige reacties?

PS: ik ben architect unix/linux voor m'n brood

met public support bedoeld de TS vooral dat je nooit lang op een update/fix/patch moet wachten..

Ik denk dat dat toch afhankelijk is van de schrijver van de software.
Als de oorspronkelijke auteur besluit om te stoppen met ontwikkelen dan heb je ook geen support meer.
Iets waar wij op de zaak al eens tegen aan zijn gelopen met het programma "sudosh".
Inmiddels heeft iemand een fork gedaan en zit er weer leven in het project...maar voor hoelang kan je je afvragen.

Hey Hans,

zie onderstaande link:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=76889

Ik ben er op dit moment even iets minder mee bezig, maar ben van plan dit zeker weer op te pakken. Ubuntu Studio is een zeer goed startpunt, je krijgt gelijk een zogenaamde reatimeKernel als basis, dit is erg belangrijk in verband met het behalen van een zo laag mogelijke latency.

Ardour en Rosegarden zijn zo'n beetje dé progamma's die je het beste kunt vergelijken met de cubassen.

Verder heb je bepaalde modulen (jack) waarmee je de diverse verbindingen (audio/midi) kunt regelen.

Waarschijnlijk overbodig, maar toch ff een linkje naar de algemene pagina van Linuxaudio:
http://linuxaudio.org/

Houd ons op de hoogte van jouw ervaringen!
greetz,
Daan
Dank voor je tips! Daar kan ik wel wat mee, ja!! :okdan:

Het is een mythe om te zeggen dat er voor Linux/Unix geen virussen en spyware is.
Het is veel zeldzamer dat wel...maar virussen voor Linux bestaan zeer zeker wel.
Hmm...public support van linux: rtfm reacties of zinnige reacties?

PS: ik ben architect unix/linux voor m'n brood
Nou, als je Ubuntu installeert en je krijgt vervolgens een zwart scherm... Dankzij een paar snelle reageerderts kon ik vaststellen dat mijn oude Nvidia kaart niet lekker samenwerkt met mijn TFT5015 van Compaq - de verversingsfrequentie lag gewoon te hoog - en kreeg ik zeer bruikbare tips om de machine alsnog aan de praat te krijgen. Ook kreeg ik een bruikbare handleiding hoe mijn Wireless G kaart aan de praat te krijgen, en dat alles binnen een paar uurtjes.. Lijken mij zinnige reacties.

Maar als jij architect unix/linux bent, dan weet ik nu alwéér een forum te vinden met mensen die me uit de linux probleempjes kunnen helpen. :okdan: ;)

Ik denk dat dat toch afhankelijk is van de schrijver van de software.
Als de oorspronkelijke auteur besluit om te stoppen met ontwikkelen dan heb je ook geen support meer.
Iets waar wij op de zaak al eens tegen aan zijn gelopen met het programma "sudosh".
Inmiddels heeft iemand een fork gedaan en zit er weer leven in het project...maar voor hoelang kan je je afvragen.
Hmm.. In Windows heb je eigenlijk hetzelfde probleem, alleen moet je dan ook nog betalen voor die software. Ik heb al eerder meegemaakt dat ik een duur pakketje had gekocht, de (noodlijdende) softwareboer werd vervolgens opgekocht door een grotere (lees loggere) broer en daaag support!! (er zijn nog 15.327 wachtenden voor u...). Dan lijd ik liever gratis pijn dan dat ik er ook nog voor moet betalen. Ben geen masochist.

Laatst gewijzigd:
Hmm.. In Windows heb je eigenlijk hetzelfde probleem.

Ja, dat wilde ik ook net zeggen. Ik gebruik al een tijdje VMC van Spinaudio. Netjes betaald, maar Spinaudio is over de kop en de software gebruikt een license die je online moet activeren. Dus als de huidige machine overlijdt dan is het einde verhaal.

Op mijn Linux machine (met PlanetCCRMA realtime kernel erop) gebruik ik voornamelijk Ardour trouwens, om even on-topic te blijven.

Ik heb alle links bezocht en eigenlijk zie ik het meeste in energy-xt2 en Ardour... Als het gaat om systeem-eisen, kan iemand me ff bijpraten? Ik snap dat je een deugdelijke audiokaart nodig hebt, maar verder?

Sneller is absoluut niet waar.
Desondanks, veel plezier met je nieuwe project. :okdan:
Ik heb een afgedankte compaq staan, met een 1.0 GHz pentium III, 512 Mb geheugen en een 20 Gb schijf. Daar draaide ik Windows XP op. Ik mag je zeggen dat Ubuntu niet alleen een factor 4 sneller opstart, maar ZEKER ook een factor 3 sneller draait... Opstarten van programma's, meerdere windows openen met verschillende programma's en dan switchen, het draait allemaal echt véél sneller. Misschien dat het verschil op een heel snelle machine kleiner wordt (?!?) maar op zo'n ouwe bak is het absoluut dramatisch te noemen.

Ik heb een afgedankte compaq staan, met een 1.0 GHz pentium III, 512 Mb geheugen en een 20 Gb schijf. Daar draaide ik Windows XP op. Ik mag je zeggen dat Ubuntu niet alleen een factor 4 sneller opstart, maar ZEKER ook een factor 3 sneller draait... Opstarten van programma's, meerdere windows openen met verschillende programma's en dan switchen, het draait allemaal echt véél sneller. Misschien dat het verschil op een heel snelle machine kleiner wordt (?!?) maar op zo'n ouwe bak is het absoluut dramatisch te noemen.

is dat voor of na dat je windows volgestoken had met allerlei antivirus software ?

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen: na.. Maar ja, kán Windows eigenlijk wel zonder deugdelijke firewall (Comodo) of anti-virus software (Grisoft)?!?

De snelste en makkelijkste manier om met een *nix omgeving te werken maar wel de de alom bekende applicaties te werken is toch OSX. Dan valt je "goedkoop" argument inderdaad meteen af maar heb je wel toegang tot alle interessante software en plugins.

Ik zou zelf ook gerust met een linux distributie oid aan de slag gaan maar ik heb daar nooit de voor mij interessante software voor kunnen vinden. Is dat inmiddels anders?

Ik wist niet dat OSX iets met Unix of Linux uit te staan had?!?

Als ik niet de indruk had dat er inmiddels veel te krijgen is op het gebied van audio en Linux, was ik er niet aan begonnen. Klaarblijkelijk is er op dit forum al veel know-how voorhanden over dit onderwerp en ik ga er fijn mijn voordeel mee doen.

Back