Sequencer software

Bert ten Hove

Whatever
Dames/heren,

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Ik ben op zoek naar een goed sequencer programma. Het moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Onbeperkt aantal midi-sporen.
Aan te sturen vanaf externe klok, dus start, stop, pauze, e.d.
Goede midi edit mogelijkheden (sysex e.d.)
Instrument lijst van patches (JV1010) moeten eenvoudig op te roepen zijn.
Audiosporen heb ik geen behoefte aan.

Ik denk aan bijv. MicroLogic, Cakewalk Home Studio 2002, Cubase.
Ik heb reeds enkele demo's gedownload, vooral Cakewalk spreekt mij wel aan.

Ik heb ook al een aantal eenvoudigere sequencers in gebruik, die echter geen van allen voldoen aan al mijn wensen, gewoon omdat ze alleen GM aankunnen, of niet met een externe klok kunnen worden gestuurd. Ik realiseer mij dat alle door mij genoemde programma's ook voor audio bedoeld zijn, maar deze optie zal ik waarschijnlijk slechts sporadisch gebruiken, omdat ik met een aparte harddiskrecorder werk.

Omdat ik gemerkt heb dat hier heel veel mensen op deze forums komen die verstand van zaken hebben graag advies.

Re: Sequencer software

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ik heb reeds enkele demo's gedownload, vooral Cakewalk spreekt mij wel aan.

Ik denk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven: Cakewalk.
Logic, Cubase en Cakewalk zijn alledrie zondermeer aan te raden.

Ik denk persoonlijk dat in jouw geval Cakewalk het handigst en overzichtelijkst is. Ik heb veel met Cakewalk gedaan in het verleden, het enige wat me (destijds!) minder aansprak was het onbreken van VST-ondersteuning en de wat beperkte audiomogelijkheden.

Iedereen heeft z'n favoriete programma (of hardware). Het is aan te raden om die demo versies eens te bestuderen. Of als je twijfelt gewoon even in de winkel vragen of je er mee mag spelen.

En misschien heb je een gelukje en kun je voor minder geld een oudere versie kopen van een van die pakketten. En soms kun je dan ook nog voor weinig upgraden mocht je het perse willen. (als je toch met audio aan de slag wilt)

En Cakewalk heeft nu toch ook betere ondersteuning voor DXi instrumenten. En er zijn heel veel softsynths ook als DXi versie te koop. Voor al in het GM genre (virtual sound canvas ed) best wel wat. Maar een JV-1010 is op zich ook goed.

Als het puur en alleen om sequencing gaat, kan ik je Cakewalk 9 aanraden.
Cakewalk werkt met Instrument Definition Files, voor het definiƫren van je instrumenten.
Is overzichtelijk en heel gebruiksvriendelijk. Ik heb er lang mee gewerkt, en
als ik alleen nog met midi zou werken, zou ik daarmee verder zijn gegaan.

Heb zelf inmiddels Cubase SX aangeschaft omdat ik meer met audio, plugins etc.
wil gaan doen.

Veel succes met je keuze:)

Je koopt doorgaans het pakket dat je het meest aanspreekt, dus antwoord hoeven we je niet meer te geven ;)

Hou er rekening mee dat Cakewalk 9 niet meer leverbaar is (tenzij je muziekboer er nog eentje op de plank heeft staan). 't Is nu omgedoopt tot Sonar maar heeft alle functionaliteiten van Cakewalk.
Ergo, Sonar is Cakewalk 10 :)

R.

Ik heb net Cubase SX aangeschaft (voor heel duur) en die gaat weer terug; De bekende sync bug werd ook mijn setup teveel. Geen midi compositie op te brouwen. En slechte aansturing door externe clock. Aangezien dat 1 van jouw eisen is... Vst heeft overigens hetzelfde euvel zij het in mindere mate.

Back