vocoder effectje?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Hi allemaal.. even een eenvoudig vraagje over dat effect over de zang in platen als Dance Nations 'sunshine'. Cher was volgens mij een van de eerste die met dit effect een plaatje uitbracht.. Madonna producties van Mirwais staan er ook vol mee.....

Hoe maak je dit? Is er een Plug-in voor?

Ik zou denken dat het met een vocoder gemaakt is, maar maken vocoders niet alleen van die fonkie robot stemmen?

Nouja, als iemand het weet hoor ik het graag....

grtz!

Niet gedaan met een vocoder maar met een Antares Autotune bakkie/plug-in.

Echter, (en ik sluit me aan bij Shivah) iemand in de ballen trappen kan inderdaad een goedkopere oplossing zijn ;)

R.

Het 'Cher effect' is er een dat open blijft voor discussie...
Sommige mensen zeggen dat het met AT is gedaan, er staat een
interview in Sound on Sound met producer Mark Taylor, en hij
zegt dat ie het met een Digitech Talker heeft gedaan.

http://www.sospubs.co.uk/sos/feb99/articles/tracks661.htm

Hoe het ook gedaan is, ik vind het ondertussen een flink
uitgemolken truc... en sommigen (Craig David) blijven melken...

Mvg.

CoolRunning

even een korte uitleg dan maar:

de antares autotune (inmiddels meen ik al op versie 3) is een plugin (die ook als hardware te koop is) waarmee je valse stemmen "recht" kunt trekken.

als je deze nu heeeeeeeeeeel extreem afstelt, waarmee dus alles alleen naar de hele tonen wordt getrokken en er helemaal geen ruimte is voor variaties in toonhoogte (denk aan vibrato), dan krijg je dus het cher effect. en het britney effect. en het madonna effect. en god weet niet wie allemaal nog meer...

dit is vast ook te doen met een aantal andere bakjes, maar de bekendste is de autotune. maar geen vocoder dus.

Nee, een vocoder filtert het stemgeluid uit het oorspronkelijke materiaal en plaatst daar een andere toon voor in de plaats. Het gaat om de toon. Die andere toon kan de toon van een synth zijn, of van een orgel, gitaar, straaljager, typhoon of van een doorgetrokken wc.
Wat er gebeurt is dat die tonen plotseling verstaanbare "gezongen" woorden opleveren. Dus modulatie en het "vouwen" van geluiden. Doe zelf maar eens met je mond een straaljager na. Een vocoder werkt andersom.

De eerste vocoder die werd gemaakt was om gesproken woord te analyseren. Sennheiser was daar druk mee bezig. Dat was direkt een goeie, omdat de filterbank uitgebreid was. Een beetje vocoderfilter werkt binnen een half of een derde oktaaf en wil je de hele hoorbare band deruit halen dan zijn er gauw dertig nodig.

Dat zanggeluidje van Cher kan misschien werk van een vocoder zijn maar dan toch wat eenvoudiger. Hier is de toonhoogte plaatselijk strak gehouden, met behoud van de articulatie. Het is waarschijnlijk haar eigen stem en een programmaatje heeft die stem, mbv. pitchcontrol, gewoon strak gemaakt.

pcoene02

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij open reel recorders, oa. Uher, Teac/Tascam, Technics (2, 4, 8 kanaals), DBX 21, 224 (x 4), 228; digitaal: Technics Digital Piano PX 74 grand keyboard (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio. :koffie:

Back