Opnamegeruis bij inschakelen van audio-opname

Inti_Loops

Ingeburgerd
Hello colleagues :mega:

Ik ben nog niet lang begonnen met experimenteren van opnames met sequencers. Op dit ogenblik werk ik vooral met Samplitude en dit begint al aardig wat te werken.

Bij opname van een track moet ik kiezen of ik 'midi' of 'audio' opneem. Bij midi verloopt alles zoals gewenst, maar vanaf dat ik kies om audio op te nemen, krijg ik héél veel achtergrond lawaai te horen. Ik gebruik een Shure micro (ik ken het type niet van buiten, maar het is een zangmicro die studio kwaliteit levert) die ik koppel aan mijn Novation XioSynth die dan als geluidskaart werkt. Dit geruis is enorm storend, vooral op de zangpartijen omdat de zang dan allesbehalve tot zijn recht komt.

Kan er iemand mij helpen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt!

Wat bedoel je met geruis? (brom, ruis, ratel, piepen...etc of is het omgevings lawaai?) Staat de gain van je Mic ingang goed ingeregeld? Slaat de input level meter van samplitude voldoende uit? Heb je de mic toch niet aangesloten op de Line input? (hij moet op de mic input / XLR)

De mic staat inderdaad op de goede uitgang. Kan ook niet te missen aangezien de synth er een pictogram heeft bijgezet :-) . Wat je daar zegt over de ingangen daarentegen, zou me wel kunnen helpen. Moet de line-in volledig af staan en hoe zit dat met de gain van de micro? Ik las ergens dat die in het midden van volume ideaal zou staan.

Het geruis is gewoon achtergrondlawaai. Alles wordt enorm versterkt, zelf als ik een toets indruk op keyboard van de PC...

Alvast bedankt voor de hulp :-)

Als je alles versterkt krijgt dan daagt er bij mij een donkerbruin vermoeden dat je ofwel de microfoon van je PC (Laptop??) aanstaan hebt ofwel dat je microfoon niet goed ingesteld staat. Als je een "studiokwaliteit" Shure zangmicro hebt dan denk ik gelijk aan een SM58 (bolletje) en daar mag je gerust heel dichtbij in zingen (dat scheelt heel wat gain - Input 1 draaiknopje kan meer dicht) wat al veel minder achtergrond ruis geeft.
Kijk eerst even na of je inderdaad audio opneemt van de xio en niet van je PC soundcard, als je inderdaad audio van je xio in je sequencer hebt als input dan kijk je best even de gain settings op de xio na en draai aan de knop (Input 1 - het eerste draaiknopje op je paneel) tot de je ruis lager staat.
Ook de plaatsing van je microfoon kan al wonderen doen ... de Shure is een directionele mic (cardoid). Als je die micro naar een bron van ruis (bv je laptop of PC) richt dan neemt hij die ruis op voor er ander geluid aan te pas komt. In dat geval kan je best de microfoon naar een meer geisoleerde en ruisarme richting/plaats verzetten en zo zien of je audio beter wordt.

Ik heb als input inderdaad de Xio aangeduid, en heb zelf uit zekerheid de mic van de laptop op mute gezet. Ik neem voorlopig wel op via de USB connectie van de Xio op laptop. Dit werkt heel goed voor opname van de synth zelf. Misschien is dit niet ideaal voor de mic? Nu ben ik jammer genoeg niet thuis, maar zal vanavond eens proberen via de line-in en deze zo laag mogelijk zetten. Is wel praktisch dat je de Xio kent, dit vergemakkelijkt het nog eens extra voor me :-)

Alvast heel erg bedankt voor je antwoord en hulp. Ik voel dat dit de goede richting uitgaat!!! Aangezien ik wel al kan componeren is het namelijk heel frustrerend voor me niet te kunnen verdergaan door deze euvels...

Muchas graçias!

Heb je de Phantom Power op je Xio aanstaan?

Wat voor shure is het? Als het een condensator mic is moet de Phantom aan staan. Maar aangezien je wel signaal hebt zal het geen condensator zijn. (je phantom staat uit...) De gain regeling moet zó ingesteld staan dat de input meter mooi uitslaat, dus niet te zacht en niet in het rood. Wat de stand van de Gain regelaar zelf dan is is niet belangrijk. (dus het is onzin om te zeggen dat het signaal per definitie goed zou zijn als hij in het midden staat)

Ga in ieder geval niet via de Line ingang proberen. Dat werkt niet!

Misschien werkt het om die Phantom aan te zetten. Maar daar moet je mic wel geschikt voor zijn.

Wat voor shure is het? Als het een condensator mic is moet de Phantom aan staan. Maar aangezien je wel signaal hebt zal het geen condensator zijn. (je phantom staat uit...) De gain regeling moet zó ingesteld staan dat de input meter mooi uitslaat, dus niet te zacht en niet in het rood. Wat de stand van de Gain regelaar zelf dan is is niet belangrijk. (dus het is onzin om te zeggen dat het signaal per definitie goed zou zijn als hij in het midden staat)

Ga in ieder geval niet via de Line ingang proberen. Dat werkt niet!

Neen, het is geen condensator. Ik zal nog proberen om via de gain te kijken of het daar aan scheelt. Dit zou namelijk wel eens best de reden kunnen zijn. En nu weet ik ook al dat ik het dus niet van de line ingang moet proberen. Ik hou je zeker op de hoogte van het resultaat!

En vergeet vooral niet je microfoon even in verschillende richtingen te draaien (of als je kabel lang genoeg is steek je hem gewoon in een doos ;-) dan zie je of je inderdaad rommel en ruis opneemt uit je studio. In dat geval zal je even moeten kijken voor een betere plaatsing tijdens de opnames en misschien wat simpele isolatie en demping.

Dank u dank u dank u dank dank u!!!

Wat is dit een goede beslissing geweest mij in te schrijven in dit forum :halleluja

Wat was het nou?
Misschien dat iemand anders met hetzelfde probleem komt en die kan dan meteen het antwoord lezen.

Blijkbaar nam mijn PC de audio op via de line-ingang ipv de Xiosynth alhoewel ik deze wel aangeduid heb bij de sequencer. Gewoon een line kabel ingestoken en het probleem was opgelost :-) Nu weet ik echter nog niet hoe ik via de Xiosynth audio van de mic kan inbrengen. Mijn zoektocht gaat nog even verder...

Back