Wat kan ik hiermee ? (Roland TB-303 Baseline Synthesizer)

dikke vette opgeblazen onzin

de x0xb0x klinkt niet hetzelfde,
schande dat de makers dit fabeltje de wereld ingestuurd hebben,
terwijl ze geld verdienen met onze reserve onderdelen

Met standaard onderdelen die gebruikt worden in de x0xbox klinkt de x0xbox niet als een 303, maar zet je er dezelfde onderdelen als een 303 in dan wel.

Met standaard onderdelen die gebruikt worden in de x0xbox klinkt de x0xbox niet als een 303, maar zet je er dezelfde onderdelen als een 303 in dan wel.

"We measured every waveform and counted every cycle to give you the best sound...its just like the original because it IS the original."

Zulke shit moeten ze niet beweren.. zodra je aan knoppen draait hoor je het verschil. echte 303 klink veel mooier, echter, organischer,...

Welke onderdelen denk je dan aan? Er zit niks zeldzaams in de x0xb0x. De dubbeltorren zijn vrij gangbaar, de transistors verkoopt Mouser gewoon from stock en de VCA chip is een andere dan de 303 gebruikt. De rest verkoopt iedere onderdelenboer.

We sourced all of the original transistors and op-amps, even though it took months of harrassing people on the phone.
It took us 6 months, but we tracked down the original transistors: 2SK30A JFET, 2SC536F NPN, 2SA733P PNP, 2SC2291 & 2SC1583 matched pairs, LA4140 (the original headphone amp), BA6110 (equivalent to BA662) OTA, AN6562 (original op-amp)

pak eens n smurf en zet m op je 303, wordt ie meteen al n stuk leuker van.
ra9nb8.jpg

:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel:

Nou mensen ik ben eruit !!
Ik hou hem zelf, heb vandaag een aantal zeer leuke uurtjes ermee gehad wauw !!!!!!!!!!!

Jay Johnson,

Groot gelijk dat je hem houdt.
Ik zou hem nooit wegdoen in je plaats.
Laat de rest maar lekker likkebaarden.
Veel succes met je producties.

Ja bedankt dat gaat wel lukken, heb net weer even wat dingen geleerd je kan er genoeg over vinden op internet in ieder geval !

Ik snap wel al waarom sommige mensen er 2 hebben :P
Wat een schitternd ding, het is even uitvogellen maar een keer dat het begint is het niet te stoppen lijkt wel :)

maar toch respect hoe je ff t halve forum op de kop zette en t snelst groeiende topic op je naam hebt. :okdan:

"We measured every waveform and counted every cycle to give you the best sound...its just like the original because it IS the original."

Zulke shit moeten ze niet beweren.. zodra je aan knoppen draait hoor je het verschil. echte 303 klink veel mooier, echter, organischer,...
De layout van de x0xbox is exact hetzelfde als een 303 en de onderdelen kunnen exact hetzelfde zijn.
Als de layout en de onderdelen exact hetzelfde zijn, klinkt het ding als een echte 303. Of er moet een vorm magie in de orginele 303 zitten, maar daar geloof ik niet in.
Ik heb overgens geen x0xbox maar 2 echte 303's, ik ben namelijk een snob.

Of er moet een vorm magie in de orginele 303 zitten, maar daar geloof ik niet in

Toch zal dat wel zo zijn, waarom betalen mensen daar grof geld voor en laten de meesten de xox clonen links liggen? Als zo'n xoxbox echt net zo klonk en net zo goed was (incl. sequencer) dan wist men het wel.

De layout van de x0xbox is exact hetzelfde als een 303 en de onderdelen kunnen exact hetzelfde zijn.
Als de layout en de onderdelen exact hetzelfde zijn, klinkt het ding als een echte 303. Of er moet een vorm magie in de orginele 303 zitten, maar daar geloof ik niet in.
Ik heb overgens geen x0xbox maar 2 echte 303's, ik ben namelijk een snob.

wat bedoel je met de layout?

de pcb? ik dacht van niet
de ligging van de componenten hebben ook hun invloed.

je zegt dat je zelf 2 303's hebt.. Klinken die dan 100% gelijk?

het feit dat de sequencer een heel andere benadering is vind ik ook al een schop in het kruis van de heilige 303

Het analoge circuit is bijna indentiek maar de sequencer werkt anders...
Ik heb ook 2 x0xb0xen gebouwd waarvan ik uiteindelijk toch één verkocht heb en bijgelegd heb voor een echte 303 (dat had ik al veel langer moeten doen heb er nog geen seconde spijt van) en ze klinken echt niet hetzelfde...
x0xb0x is wel de kloon die het dichtsbij komt en verder opzich een leuke acidbak is maar ik vind een x0xb0x veel scherper en statischer klinken tb klinkt rauwer en knort meer....

Toch zal dat wel zo zijn, waarom betalen mensen daar grof geld voor en laten de meesten de xox clonen links liggen? Als zo'n xoxbox echt net zo klonk en net zo goed was (incl. sequencer) dan wist men het wel.

Dat zijn snobs net als ik.

wat bedoel je met de layout?

de pcb? ik dacht van niet
de ligging van de componenten hebben ook hun invloed.
De ligging van de componenten is hetzelfde. Tenminste volgens mijn informatie.

je zegt dat je zelf 2 303's hebt.. Klinken die dan 100% gelijk?
Nee, maar dat komt door de vele instel mogelijkheden en onderdelen toleranties. Maar dat geld natuurlijk ook voor een x0xbox.

het feit dat de sequencer een heel andere benadering is vind ik ook al een schop in het kruis van de heilige 303
De sequencer is niet bepalend voor de klank van de 303, daar zitten alleen 1tjes en 0letjes in. En het maakt niet uit waar die 1tjes en 0letjes vandaan komen of hoe ze opgeslagen zijn. Dit is gewoon standaard digitale techniek en zoals met alle digitale techniek, word de kwaliteit ervan alleen bepaald door de converters. Helaas zijn er wel mensen die hierover de nodige onzin verspreiden, digitale techniek schijnt nogal moeilijk te zijn voor sommigen.
De DA converter en z'n klok zijn dus wel bepalend voor de klank. De converters in de x0xbox en 303 zijn hetzelfde, de klok heeft dezelfde hoeveelheid jitter (DIN en midi hebben beide +-1msec jitter). Resultaat geen verschil.

sequencer blijft wel een schop in het kruis

ik kan bepaalde composities niet zomaar omzetten van een 303 naar x0x

"...its just like the original because it IS the original." :frons:

ik haat valse marketing praat

pcb layout is dacht ik niet gelijk
die paar instelpots intern maken ook het verschil niet, den verschillend klinkende 303's klinken nog steeds als 303's.. de x0xb0x niet :p

en het prefereren van een echte 303 boven een x0xb0x heeft niets te maken met snobisme.toch niet bij mij

ook waar..
tb 303 is een simpel en logisch instrument hoor, die handleiding maakt het eerder moeilijk
toch grappig dat dit vandaag de dag nog steeds kan :verkoght:

Zonder handleiding kom je toch een paar dingen moeilijk of niet te weten.

Back