Tape Recorder

goran

1984
Hey,

Ik hoor de laatste tijd nummers waarvan de drums door een tape recorder zijn heen gehaald ( en misschien nog wel meer ).
Ik vind het in ieder geval super klinken, maar heb geen idee van hoe en wat..

Hoe zit dat eigenlijk met tape recorders?

Wat is nou het kroonjuweel in de tape-record wereld? ( als dat er is dan )

Zijn die dingen nog steeds duur, of is een ding van 100 euro
meeeeer dan zat?

Waar op te letten bij aanschaf?

Hoe zit het met tapes, worden ze nog steeds gemaakt?

Marktplaats.nl >>> Advertentienr.:157352603 ( een dure )
Marktplaats.nl >>> Advertentienr.:157922145 ( een wat goedkopere )

Wat zou nou het verschil tussen die 2 zijn? de kwaliteit? karakter?
Ik wil er in principe alleen mn drums doorheen halen, misschien later
wat meer...

Ik las vroeger iets in een boekje over tape en verzadiging wat geschreven werd door Ben Liebrand en nog iemand. Ik kan het volkomen fout hebben begrepen. Maar ik wil ook wel weten hoever ik ernaast zit eigenlijk. Dus als iemand me kan verbeteren, graag. Here we go..

Tape is vergevelijk als je het geluid iets in het rood gooit bij het opnemen. Hierdoor overstuurt het beetje geluid in het rode gedeelte niet zoals bij digitaal, maar "verzadigt" het. Net zoals je kip in de pan een beetje hebt aangebrandt en er dan een beetje water bij gooit en het geheel effe dan sudderen. Wat een beetje aangebrand is, wordt dan zacht. Die magneet-deeltjes (analoge tape) werkt net zo en verzadigt en kleurt het geluid afhankelijk van je tape-recorder, en de bias (voormagnetisering).
Voormagnetisering is te vergelijken met het smeden van ijzer. Je moet ijzer eerst verhitten voor je het kan bewerken. verhit je het teveel dan wordt het pap, te weinig en het is niet goed smeedbaar. Als je een type-II cassette gebruikt voor opname in een "normal/type I cassette recorder", dan is het resultaat: teveel hoog en geen bass. Wat een gevolg is van te weinig voor-magnetisatie van de tape voor het geluid erop werd gezet.
(type II-tape heeft een andere samenstelling magneetdeeltjes die iets moeilijker is te bewerken en meer bias nodig heeft dan typeI-normal cassettes)

Tape maakt je drums warm door het geluid meer dichtheid te geven, en een mooi laag aan toe te voegen. Zoiets als buizenversterkers dat doen. En alle andere apparaten die met buizen werken, zoals buizen compressors enzo.
Tape-recorders hebben ook altijd, als ik het goed heb begrepen, een erg kleurende opname curve. Dit is inherent aan tape en tape recorders. Deze curve ziet er meestal uit als, een roll-off in het hoog en een bump in het laag.

Tot zover mijn (cq onjuiste) gebrabbel.

Laatst gewijzigd:
In een ander draadje kwam deze voorbij. Daarin heeft Robert Babicz het ook over een bandrecorder. Misschien dat je er iets aan hebt.

ga maar voor die revox, meer dan goed genoeg. loopt wel op hogere snelheid (dus iets meer tape per minuut) maar daardoor ook betere kwaliteit.
verder goed te repareren indien nodig en ook tegek voor tapeecho met z'n sos functie.

ik vind zelf 1/4 inch tapes ( is "consumenten formaat breedte van de band) fijn om op te letten: makkelijker om tape te kopen en goedkoper ,
die andere recorder: het zal wel , maar voor dat geld koop ik liever een tascam meersporen.

Verzadiging was vroeger een vies woord, men wilde liefst zo hard mogelijk opnemen (= minder ruis) zonder dat er verzadiging optrad. Daarom zijn er zaken als DBX en Dolby uitgevonden. Echter, verzadiging werd ook als 'prettig in het gehoor' ervaren, vandaar dat metname (rock-) bands er ook wel kien op waren om juist wel te verzadigen.

Verzadiging (saturatie) treed op doordat al het te magnetiseren materiaal op de band is verbruikt; er kan simpelweg niks meer bij (verzadigd dus). 3 factoren zijn hierop van invloed: de tape snelheid, de tape breedte en het opname nivo. Een 4 track consumenten recorder met 1/4 inch koppen die met een snelheid van 7,5 inch per seconde opneemt, zal eerder verzadigen dan een 2 track master recorder met 1 inch koppen en een snelheid van 15 inch per seconde.

Ook is het type band gedeeltelijk van invloed op verzadiging, een band met een hogere bias (mate van voormagnetisering) zal in theorie minder snel verzadigen. Zo was de Emtec / Quantegy 456 tape erg populair bij rockbands.

Ik zou overigens ook voor de Revox gaan; die Technics is metname duur omdat ze nogal gewild zijn vanwege hun (overigens inderdaad fantastische- ) uiterlijk.

Let bij aankoop vooral op dat de snaren goed zijn (loopt de band netjes door, starten de motoren goed op, loopt de teller netjes constant), dat de koppen niet versleten zijn en dat het rubber van de aandrukrollen niet poreus is of te diep ingesleten, let op oxide en kijk of alle draaiende delen ook echt draaien. Iedere recorder heeft z'n eigen typische problemen, zoek op google naar de typische problemen van de recorder die je wil voordat je 'm koopt of gaat bieden.

Fijne merken: otari, studer, revox, teac / tascam en philips.

Laatst gewijzigd:
Hoe kan je eigenlijk zien dat de koppen versleten zijn?

Dit is het enige duidelijke plaatje wat ik kan vinden, is verder geen commentaar bij nodig, behalve misschien dat 'replapped' opgeknapt betekent.

worn_cmp1a.JPG

Onversleten, ongeoxideerde koppen zien er zo uit:

32_head_stack.jpg

Op die site staat (onderaan) ook nog uitgelegd wat je zoal ziet:

http://www.tangible-technology.com/tape/baking1.html

Laatst gewijzigd:
Hoe zit het eigenlijk met de tape zelf? Kun je gewoon 100 keer over dezelfde tape heen recorden? of is dat niet de bedoeling en kan je beter nieuwe kopen? Zo ja ; waar kan ik nieuwe tapes kopen? Ik las ooit eens in de SOS of Interface dat een bepaalde fabrikant ze weer zijn gaan produceren, na wat googlen ben ik er nog niet achter :(

Verwacht geen wonderen van het op tape opnemen van je muziek. Je bent heel goed bezig als bandverzadiging net dat ene verschil gaat maken.

Ik las ooit eens in de SOS of Interface dat een bepaalde fabrikant ze weer zijn gaan produceren, na wat googlen ben ik er nog niet achter :(

Dat zal Quantegy zijn geweest, het voormalige Ampex. Die zijn failliet gegaan en hebben daarna een doorstart gemaakt. Maar inmiddels hebben zij alsnog de productie van tape gestaakt.

Nieuwe tape is aan te bevelen ja, zeker als 't voor masteren is... Momenteel zijn er 3 merken die nog leveren: RMGI, ATR en Zonal, volgens mij maakt Zonal alleen 1/4" tape. RMG is 't makkelijkst te krijgen; is een Nederlands bedrijf dat de Basf/Emtec fabriek heeft overgenomen, sinds kort ook 1/4" tape maakt en de distributie vanuit Geldrop regelt. Je kunt de tapes bij hen bestellen (ben even de naam van 't bedrijf kwijt, moet 't thuis even opzoeken als je het wil weten), of onder andere bij Thomann.

En wonderen... Het kan erg goed werken, zoals een compressor ook goed kan werken... hangt af van wat je wil met je geluid; het doet absoluut iets met je eind mix. Ik neem nog steeds al m'n masters op op tape en ik ben er erg blij mee.

Herinnerde me plots de naam van de distributeur in Geldrop, dus bij deze:

http://www.ews.nl/

Ze hebben ook een webshop. Beetje onduidelijke site, maar de verschillende types tape staan onder Audio -> Master Tape -> Professional / Semi-professional, Studio Master Tape en Studio Master Tape High Output... Ze hebben ook lege reels (opspoel reels) en leadertape, kan ook wel 'ns handig zijn...

deze tape gebruik(te) ik altijd:
456 Studio
18cm/370m (7"/1200'). Tapedikte 50 micron.
Kunststof spoel in kartonnen doos of kunststof TapeCare box
prijs 18€,
hier te bestellen:
http://www.audiosurvivors.nl/accessoires.html

ik heb zelf een akai gx-625 met glas ferriet koppen. prima ding en ziet er goed uit. jammergenoeg is het een 4 spoor (2 heen, 2 terug) maar toch klinkt hij niet slecht.

Akai recorders met een GX kop gaan langer mee.

Koppen op nieuwere machines schijnen sowieso langer mee te gaan, die ontwikkeling heeft in al die jaren ook niet stilgestaan. De Philips N4520 had trouwens ook ferrit koppen... Helaas (of, mischien niet zo helaas; denk aan de saturatie) alleen op de 4 track stereo versie, de 2 track N4522 stereo 2 track had alleen een ferrit wiskop.

ik heb zelf een akai gx-625 met glas ferriet koppen. prima ding en ziet er goed uit. jammergenoeg is het een 4 spoor (2 heen, 2 terug) maar toch klinkt hij niet slecht.

Als je afspeelkoppen na de opname koppen zitten kun je 'm misschien ook mooi als bandecho gebruiken :D

Als je afspeelkoppen na de opname koppen zitten kun je 'm misschien ook mooi als bandecho gebruiken :D
da's toch altijd zo.
wel iets om ook op te letten: een 3 kops machine ( wis+opname+weergave) is te prefereren boven een 2 kops (wis+ opname/weergave) machine vanwege de mogelijkheid voor echo , sound on sound en het makkelijker kunnen afregelen.
heb zelf 2 revoxa77 ( zelfde als b77 maar met lagere bandsnelheid ) en 1 akai.
ben erg tevreden ermee.
vroeger ook een tascam a80 en een 388 gehad ( 8 sporen) klonk wel goed en op 1/4 inch ( normale , goedkopere) tape. echter onderhoud ea kosten maakte dat ik toch maar voor adat en harddiskrecording heb gekozen.
de recorders die ik nog heb gebruik ik voor drummixen een randje te geven en/of voor echoeffecten bij mn electronsiche muziek en/of achtergronden. geeft toch meer body en 3d/ruimte dan plugins

Back