Modded distortion

ElektracidZ

Ouwe rot
Lekker aan het freubelen geweest met wat potmeters, schakelaars een distortion (gekocht voor een 10tje) en een soldeerbout. Hier het resultaat.

De distortion klinkt een stuk rauwer als dat ie eerst deed en kan nu ook
zonder input geluid produceren.

hier een mp3tje:

http://home.tiscali.nl/lostrecords/dist.mp3

ga nog wat goedkope effecten circuit benden om noise mee te maken.
Die zal ik later dan ook posten.

Attachments

• dist.jpg
    dist.jpg
    112,6 KB · Bekeken: 95
Goed bezig :mega:

Kan je enige uitleg geven over hoe en wat ? Of is dat een geheim ;)

Dat is zeker geen geheim :)

Ja, het is eigenlijk heel simpel. Ik heb nul elektronica kennis, maar dat is ook een beetje het idee van circuit benden. Je neemt een apparaat (geen 220v apparaten, maar lage voltages), in dit geval een distortion en maakt wat verbindingen (met bijvoorbeeld een krokodillenklemmetje of een stukje metaaldraad of je vingers) en kijkt/hoort wat er gebeurt. Dan zet je daar een potmeter en/of schakelaartje tussen. Dat heb ik dus gedaan.

Hoe het komt dat ie nu geluid (pieptonen) uit zichzelf kan maken weet ik niet
(althans ik kan het niet technisch verklaren), maar ik denk dat er een soort van interne feedback optreed waardoor je door het volume hoger of lager zet je de intensiteit van de feedback verandert en er dus de toonhoogte verandert.

Ik zou zeggen, gewoon marktplaats afstruinen en dan kom je wel distortions vor 10-20 euro tegen (of je koopt een nieuwe van behringer van 20 euro!) en gewoon gaan pielen.

Ik zal eens wat proberen :)

Hartelijk dank voor de uitleg.

net even een opname gemaakt van de distortion.
Dit zijn geluiden die de distortion nu uit zichzelf produceert, dus zonder
input door enkel aan de knoppen te draaien en schakelaars uit/aan te zetten.

knop links verandert frequentie/snelheid van geluid/puls
knop helemaal rechtsonder doet een soort finetuning daarvan
middelste knop (onderaan) is een soort van modulation level control tussen die 2
(de 3 schakelaars boven de knoppen zetten de mods aan).

Door dan nog met de level, filter en gain knoppen te spelen verandert het geluid ook.

Voordat je de mp3 opent, LET OP JE SPEAKERS, dit gaat belachelijk hoog en laag namelijk!:biertje:

Attachments

• dist.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 78
}:|.......te gek.....dit geeft me veel inspiratie om weer 't bendingsproject op te pakken.

grt Gert-Jan

Ik heb de distortion uit de behuizing gehaald en 'm in een doosje van een video band geplaatst. Ziet er beter uit zo en er is meer ruimte voor eventuele nieuwe bends.

Dat metalen stipje op het doosje is een punaise die verbonden is met de aarde.
Wanneer het geluid pulseert, kan je bij sommige instellingen de snelheid van het pulseren veranderen door alleen al met je hand boven de punaise (body contact point luxe gezegd) te bewegen! Ook heb ik een potmeter tussen de batterij en de aan/uitknop gezet zodat de stroomtoever geregeld kan worden. Minder stroom resulteert dan in een lagere pitch en een meer gruizig geluid.

Ik vind 'm zelf het leukst als geluidsbron nu, dan als distortion, maar ik ga nog een potmeter na de input zetten om de input level te kunnen regelen. Met input klinkt ie namelijk ook wel leuk, beetje ringmodachtig met vlagen.

Nieuwe mp3tjes komen er nog aan.

Attachments

• squeak (2).jpg
    squeak (2).jpg
    140,6 KB · Bekeken: 82
  • squeak.jpg
    squeak.jpg
    129,8 KB · Bekeken: 85
Volgens mij kun je alleen oude pedaaltjes pakken die nog voor 't grootste gedeelte analoog zijn.
Als je zo'n behringer pakt zit er volgens mij alleen een kleine zwarte postzegel in en wat pots dat was 't volgens mij dan of niet??
Ik laat in ieder geval een coron distortion 'deze kant op komen en verder heb ik nog een coron jet-phaser die voor de hamer gaat een keer.

grt Gert-Jan

ik heb ook aan die behringer pedaaltjes zitten denken,
omdat je ze al kan kopen voor 20 euro (nieuw), maar ik neem
aan dat die dingen niet zo analoog zijn als deze of bijvoorbeeld boss pedaaltjes. Misschien dat iemand op het forum een behringer pedaaltje heeft en die even open wilt schroeven om te kijken wat erin zit?

je hebt zo'n pedaaltje van behringer met meerdere effecten in 1,
delay, pitchshifter, etc. Die lijkt me wel interessant om te benden,
maar voorlopig heb ik nog materiaal genoeg om me bezig te houden!

ik heb 'm binnenkort samen met andere behringer pedalen van forumlid krek (bedankt!). Hij zal wel niet echt te benden zijn inderdaad, alles digitaal, maar het lijkt me sowieso wel een leuk pedaaltje en een delay/pitchshifter door een feedback loop schijnt leuke noise op te leveren...

Back