Waar studio bouwen? (Welke kamer?)

MastahB

Ingeburgerd
Helloo,

Waar is het beste om studiotje tebouwen?
(LengtexBreedte)
Kamer 1: 4x3
Kamer 2: 5x4
Zolder = ong. als kamer 1
(isolatie enzo.)

Ik weet er niet veel van..

Alvast bedankt

Grote kamers zijn altijd beter dan kleine i.v.m. de akoestiek. Het ligt er verder een beetje aan wat je wil doen. Mocht je gaan isoleren, let er dan wel op dat je geen vierkante kamer-in-kamer gaat bouwen. Ook dit i.v.m. de akoestiek.

Ik zou persoonlijk voor kamer 2 gaan. Op zolder zul je last krijgen avn de schuine daken en eventueel de dakkapel. Zelf zit ik ook op zolderkamer en het is heel moeilijk (en duur) om een dergelijke kamer te isoleren en/of een akoestische behandeling te geven. Kamer 1 is weer iets te klein.

Ik zou persoonlijk voor kamer 2 gaan. Op zolder zul je last krijgen avn de schuine daken en eventueel de dakkapel. Zelf zit ik ook op zolderkamer en het is heel moeilijk (en duur) om een dergelijke kamer te isoleren en/of een akoestische behandeling te geven. Kamer 1 is weer iets te klein.

Ben ik het niet mee eens. Toen ik vroeger ook op een zolderkamer zat vond ik het akoestisch juist geweldig. Helemaal geen last van staande golven etc. vanwege de schuine wanden tegenover elkaar die je juist wilt!

Toen ik daarvoor nog in een normale rechthoekige kamer zat (3,5m x 4m) had ik juist ernstige problemen in het laag.

De nadelen van een zolderkamer kunnen wel zijn:
- Als het niet goed geïsoleerd is ga je dood in de zomer van de hitte en in de winter loop je compleet te bevriezen.
- Veel zolders hebben een houten vloer en deze kan in het laag als klankkast gaan fungeren, dat wil je natuurlijk niet.

Ben ik het niet mee eens. Toen ik vroeger ook op een zolderkamer zat vond ik het akoestisch juist geweldig. Helemaal geen last van staande golven etc. vanwege de schuine wanden tegenover elkaar die je juist wilt!

Toen ik daarvoor nog in een normale rechthoekige kamer zat (3,5m x 4m) had ik juist ernstige problemen in het laag.

De nadelen van een zolderkamer kunnen wel zijn:
- Als het niet goed geïsoleerd is ga je dood in de zomer van de hitte en in de winter loop je compleet te bevriezen.
- Veel zolders hebben een houten vloer en deze kan in het laag als klankkast gaan fungeren, dat wil je natuurlijk niet.
Schuine daken kunnen i.d.d. goed gebruikt worden voor de diffusie van geluidsgolven. Dat ben ik met je eens. Echter, vaak ben je genoodzaakt om in de dakkapel te gaan zitten (als die er is) en dat is wel funest voor de akoestiek.

Over het algemeen geldt dat hoe kleiner de kamer is, des te meer je last krijgt van staande golven. En aangezien kamer 2 groter is dan kamer 1 en de zolder en deze ook nog eens makkelijker te isoleren is, zou ik persoonlijk hier voor kiezen. Maar dat is mijn mening.

oke, kamer is bijna klaar maar waar zal ik het bureau plaatsen ?

Wat ik vaker zie, is net als die nummer 2..

Ja, daarom word het ook Kamer 2, maar welke richting zal ik het bureau zetten ?

en wat bedoel je met : Ik zou hem aan het plafond lijmen. ??

BTW je wilt de buren niet eens kennen, de ene volle hardcore de andere RnB, dusja dat is niet zo belangrijk..

als je je midi can syncen met beide buren kan dat hele creatieve muziek worden. (geintje)

volgens mij is de opstelling van je keybords en andere gear belangrijker dan je buro toch?
je moet steeds bij je spullen om kabels (om ) te leggen of aan te passen: daar moet je goed bij kunnen,
je buro ergens waar er daglicht op valt zodat je ook niet- muzikale dingen kan doen
verder genoeg stekerdozen ( wcd's) liefst schakelbaar.
ik zit ook op zolder, maar doe het meest met koptelefoon op, dus acoustiek is geen punt.
als je buren ook op zolder zitten lijkt dat een geschikte plek.
wees vooral niet bang om het zomaar neer te zetten en na enige tijd is lekker te schuiven. goed voor de schoonmaak en levert ook kreativiteit op
wat voor muziek maak je eigenlijk?

Back