Thuisgebruik: studiomonitor of keyboardversterker

bietnsup

Nieuwkomer
Ik wil de stagepiano Kawai-MP 5 (o.i.d.) voor thuisgebruik aanschaffen. Wordt in verschillende ruimtes gebruikt en sporadisch meegenomen (ook dan in kleine ruimtes). Twee vragen.

Wat is beter een studiomonitor of een keyboardversterker?

Hetb je een tip:eureka: voor een model voor een nette prijs? Nogmaals, voor kleinere ruimtes. Dus vermogen lijkt me minder van belang. Tuurlijk wel een nette kwaliteit.

Gert

Een paar tips..

-Met studio-monitoren kun je beter niet gaan slepen, want die zijn wat gevoeliger. Omdat je ze thuisgebruikt is dit geen probleem.

-Een keyboard versterker is bedoelt voor optredens, en voegt de output van kanaal links en rechts samen, waardoor je een ander stereobeeld krijgt. Dat hoeft niet persee slecht te klinken. Maar galmen en Chorus effecten klinken beter op Stereo systemen.

-De positie van de boxen is ook belangrijk. Als ze zich op oorhoogte bevinden dan heb je het beste geluid, bovendien kun je werken met een wat zachter geluidsniveau. (dit geld bij uitstek al niet voor keyboardversterkers). Dus monitorstandaarden zijn wat dat betreft wel aan te raden indien je ze niet ergens op kan zetten.

-Studio-monitoren worden vaak gekocht omdat ze niet kleuren (lineair frequentie verloop). Dit is vooral belangrijk bij het mixen van verschillende geluiden en zo dat het op andere geluidsbronnen ook goed klinkt.
Stereo/HiFi boxen doen die juist wel met het doel geluid mooier te maken, door bepaalde freuenties te boosten. Aangezien jij alleen piano speelt heb je niet zo heel veel aan hele dure monitoren. Dus ik wil je aanraden eens Feedback of een ander bedrijf binnen te stappen en verschillende monitoren te beluisteren met muziek die jij wenst te maken (pianomuziek of iets dergelijks?). Let daarbij ook op het formaat van de monitoren, i.v.m. hoe ze lagere tonen weergeven, en of je goed zou kunnen werken op het gewenste volume niveau. (En aangezien het toch niet voor mixen is of ze ook een beetje mooi klinken.)
Ik denk dat je de conclusie gaat trekken dat je met een wat goedkooper setje niet te grote (4 - 6 inch conus) actieve monitoren goed uit de voeten kan.

Nou weet ik niet aan welke prijs je zelf denkt, maar je zou eens kunnen kijken naar merken als Edirol, Samsom, Behringer en Allesis.

Dat is een duidelijke verhaal. Dank je.
Wat nieuw voor me is dat je een keyboardversterker niet met een zacht volume kunt spelen. Dat is toch wel handig om te weten. Voordeel vond ik dat zo'n versterker in huis makkelijker neer te zetten en te verslepen is van boven (zolderkamer) naar beneden (kamer). Aan de andere kant heb je bij een actieve monitor maar één extra kast t.o.v. een kb-versterker en wat extra snoeren. De positie van de speakers wordt wat lastig. Enfin, kwaliteit is uiteraard primair, dus ga ik eens neuzen naar actieve monitoren. En... als zacht volume met een kb-versterker niet mogelijk is, dan valt een kb-versterker so-wie-so af.

Dat is een duidelijke verhaal. Dank je.
Wat nieuw voor me is dat je een keyboardversterker niet met een zacht volume kunt spelen.

Nee, dat zei ik toch niet.. Ik duidde er op dat als je goed voor je monitoren zit (zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing) dat je beter in staat bent op een zachter niveau kunt spelen, dan het geval dat een keyboardversterker op de grond staat.

Edit:
Maar ik zie nu trouwens pas, dat je één monitor wilt. Heb ik niet zo'n ervaring mee. Wat ik zei is gebaseerd op wat ik weet over het werken met twee monitoren (die heb ik zelf aan m'n keyboard). (ik begrijp dat je Keyboard ook alleen met een mono output kan werken...)

Een keyboardversterker is leuk maar wel mono. Bepaalde patches uit je keyboard en waarschijnlijk ook je pianoklank zullen er niet beter van gaan klinken.

Je kan ook eens kijken naar twee compacte powered (actieve) speakers. Passief heeft als nadeel dat je met een losse versterker blijft slepen.

Ik had het wel over 2 monitoren (1 extra ten opzicht van de kb-versterker). Je brengt me touwens wel op een idee om us uit te zoeken wat het effect is met 1 monitor (ik dacht trouwens dat zie niet per stuk verkopen). En het volume.. ach, 't is net hoe je het leest maar je reply is helder. Ik ga beide optisch gewoon eens beluisteren. Is Feedback een winkel waar alle optisch ruimschoots aanwezig zijn? 't is altijd lekker als je direct kunt vergelijken.

Actieve monitoren worden vaak wel los verkocht, omdat doorgaans op het podium slechts mono signalen voor monitoring worden gebruikt.

Voor monitoring op het podium maakt dit niet zoveel uit (afgezien er van dat ik het niet prettig vind voor een stagepiano, maar daarvoor heb ik zelf een stagepiano met ingebouwde speakers :P).

Voor een oefenruimte zou ik zeker kijken voor twee speakers, je stagepiano / keyboard / synthesizer klinkt er veel beter door dan door een mono signaal.

Merci, 't is me duidelijk. Bedankt beiden.
En nu maar neuzen naar een paar mooie (liefst niet te grote) actieve monitoren.
Bey

Back