Behringer X32 vragen

renepela

Ouwe rot
Al ruim 20 jaar gebruik ik mijn DDX3216 mixer en dat werkt goed. Toch merk ik dat hij de laatste tijd wat kleine mankementjes begint te vertonen en ik misschien eens moet gaan kijken naar een alternatief. Om de kosten in beetje in de hand te houden neig ik naar de Behringer X32. De grootste uitvoering, waar ik dan 32 inputs heb. M.a.w. dan kan ik 16 stereo synths rechtsreeks aansluiten. Ik geloof dat het ding ook meteen een audio kaart voor de pc is, dus dat is mooit meegenomen.
Toch zit ik zo op het eerste gezicht met een aantal vragen (en dat worden er vast nog meer).
Op mijn DDX3216 zijn de synths aangesloten met mono jacks. Als ik de x32 bekijk kan dat straks niet meer. Die heeft XLR ingangen. Betekent dit dat ik een vermogen moet gaan uitgeven aan allemaal nieuwe kabels. Ik snap sowieso niet waarom er geen jack inputs (afgezien van de aux ingangen) meer opzitten. Kan ik simpelweg een jack naar XLR verloopkabel gebruiken of veroorzaak ik dan een brom. De synths hebben doorgaans geen gebalanceerde outputs en XLR is dat wel toch?

Hoe kan ik op de X32 externe effecten aansluiten als insert op een kanaal? Ik zie daar zo op het eerste gezicht geen inputs voor.

Aan mijn DDX3216 hangen op dit moment twee ADA8000's. Op die manier kan ik dus 2x8=16 extra kanalen aansluiten op de DDX32 zijn. In totaal kan ik in de huidige situatie dus 16 jacks rechtstreeks aansluiten op de DDX3216 en 16 extern via deADA8000's. Zo heb ik dus 32 inputs en kan ik 16 stereo synths aansluiten.
Kan dit nog steeds als ik een kleinere variant van de X32 zou aanschaffen? Bijvoorbeeld de producer of compact versie?

Is er nog een alternatief? Budget ligt rond de 2000 euro.

Laatst gewijzigd:
standaard hebben de Wing en X32 geen ADAT aan boord. Er is voor de X32
Wel een ADAT-kaart aanwezig (voor de Wing zo te lezen nog niet)
Deze ADAT kaart wordt voor Klark Teknik gemaakt ik zie dat deze momenteel in de aanbieding is bij Gear For Music. ik weet alleen niet of dan de USB functionaliteit wordt opgeofferd. Succes in elk geval!

standaard hebben de Wing en X32 geen ADAT aan boord. Er is voor de X32
Wel een ADAT-kaart aanwezig (voor de Wing zo te lezen nog niet)
Deze ADAT kaart wordt voor Klark Teknik gemaakt ik zie dat deze momenteel in de aanbieding is bij Gear For Music. ik weet alleen niet of dan de USB functionaliteit wordt opgeofferd. Succes in elk geval!
Die kaart komt dan in de plaats van de standaard “USB Audio” kaart, dus het is OF USB Audio, OF ADAT. Niet beide tegelijk.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Ik zou ook gaan voor een Wing compact. Al het andere vergeten. Je hebt op een wing 24 ingangen als Jack!! En 16 extra voor 350 euro. Midas DN4816-I
Het totaal aan beschikbare kanalen op de Wing is insane. Je kunt bv 32 kanalen uit je DAW laten terugkomen via USB.. en daarnaast heb je alle mixerkanalen.

Als het dient als een soort rackmixer om je synths te laten terug komen is er ook nog de Rack versie met 10" touchscreen.. zit op 1400 nog wat. Je kunt deze ook via de app bedienen..
Dit ding: 📢 Behringer WING Rack

b2a847-~edited_wingrack_detail2.jpg

Laatst gewijzigd:
Het belangrijkste verschil tussen de X32 en de Wing, is dat de X32 32 mono kanalen (of 16 stereo) tegelijk aankan. Bij de Wing is dat 48 STEREO kanalen (of dus 96 mono). Bovendien zijn -zoals MacGyverGear al aangaf- de aansluitmogelijkheden waanzinnig.

Het belangrijkste verschil tussen de X32 en de Wing, is dat de X32 32 mono kanalen (of 16 stereo) tegelijk aankan. Bij de Wing is dat 48 STEREO kanalen (of dus 96 mono). Bovendien zijn -zoals MacGyverGear al aangaf- de aansluitmogelijkheden waanzinnig.
Dat ook ja. En overzichtelijker.. je voegt 2 inputs toe aan 'n kanaal als het een stereo source is. In de X32 wordt het een onvermijdelijk paartje van 2 gelinkte faders.

Ik heb een X32 en Een X-air versie met iPad bediening.. en snap dat de X32 als product her en der gedumpt wordt. Voor Live is het zeker nog wel een handig ding maar voor in een studio, met synths en drum/grooveboxen, zijn het veelal 2 outputs. Als een soort XXL ipad mixer is die Wing-rack een super alternatief. iPad ingebouwd en nooit meer kanalen tekort. Dat was ooit de reden voor mij om naast mijn Behringer iPad mixer een X32 te kopen. 16 kanalen + 2 daw return is leuk. maar als je veel synths of apparaten met stereo outs hebt zit je zo vol.

De wing compact is zeker interessant, maar heeft voor mij te weinig kanalen. Ik heb er 32 nodig. Dan moet ik dus ook de DN4816-I erbij kopen en dan zit ik toch 1000 euro duurder dan een x32.
Adat is geloof ik dan niet meer nodig. Is die wing ook meteen de vervanger voor mijn USB geluidskaart? En kan ik dan via de USB poort kanalen als losse track in 1 take opnemen op mijn laptop?

De Wing kan 48 (stereo) kanalen naar USB sturen, en omgekeerd.

Begint toch wel te kriebelen om voor die wing compact te gaan. Ik hoop alleen dat het op mijn tafel past. Zo te zien is ie een stuk hoger dan de ddx3216 die er nu staat. Er zit bij bij een plank boven en ik heb wat hoogte betreft tussen de tafel en de plank er boven 30 cm ruimte. Volgens de specs is ie 22,5cm hoog, maar dan zit het scherm dicht denk ik. Geen idee wat de maximale.hoogte is met het scherm omhoog geklapt.
De tafel waar het op staat heeft een blad van 60 cm diep. Ik geloof dat ie 57 cm diep is, maar de kabels moeten er ook nog achter in passen. Bij de DDX3216 die ik nu heb gaan ze er boven in. Maar komt wel goed denk ik.

Als de effecten, en dan met name de reverb, ook goed zijn ga ik misschien toch nog even doorsparen en ga ik voor die wing. Scheelt een hoop geklooi met kabels vervangen omdat ik dus geen XLR nodig heb en gewoon de huidige kabels kan blijven gebruiken.

Ik zie dat die hoogte 31,5 cm is. Moet ik de plank er boven hoger hangen wat best een k*t werk is, omdat het een keiharde beton muur is en er de nodige synths op staan. Moet ook niet te hoog gaan hangen, anders kun je er niet goed meer op spelen. Te veel synths. Luxe probleem.

Als ik onderstaande thread goed begrijp kan ik de Midas DN4816-I niet gebruiken om 16 extra inputs te krijgen. Dat zou wel een showstopper zijn.
Midas DN4816-I StageConnect aansluiten op X32 Rack

Edit: Ik zie nu pas dat die thread niet over de Wing gaat maar over de X32.
Hoe werkt die DN4816-I precies? Ik ben hier niet zo in thuis, dus hoe sluit ik dat aan?

Op de Wing zit “StageConnect”. Dat heeft de X32 niet.

StageConnect, a technology that allows users to send up to 32 channels of audio over a single XLR cable. It’s recommended to use a data cable, AES, or DMX style cable because it’s data driven instead of analog. StageConnect can be used for recording and broadcast, touring, live sound, and hospitality. , a technology that allows users to send up to 32 channels of audio over a single XLR cable. It’s recommended to use a data cable, AES, or DMX style cable because it’s data driven instead of analog. StageConnect can be used for recording and broadcast, touring, live sound, and hospitality.

Attachments

• IMG_8070.jpeg
    IMG_8070.jpeg
    188,3 KB · Bekeken: 95
Ik maar even door sparen en voor de wing compact. Inderdaad net wat beter dan de x32.
Stageconnect begint me inmiddels ook duidelijk te worden. Als ik het goed begrijp kan ik dan 16 kanalen door 1 XLR kabel krijgen. Beetje zelfde idee als adat, maar dan dus door een XLR kabel i.p.v. toslink.

Het enige wat me nu nog niet duidelijkheid hoe ik externe insert effecten aan moet sluiten en waar de aux inputs zitten. Of moet ik dan de normale ingangen als aux gaan toewijzen of zo?

Ik volg dit even, want die Wing Compact heeft ook mijn aandacht.

Iemand een idee hoe dat opnemen met SD card werkt?
IS het daarmee ook eenvolledige multitrack recorder?

Ik maar even door sparen en voor de wing compact. Inderdaad net wat beter dan de x32.
Stageconnect begint me inmiddels ook duidelijk te worden. Als ik het goed begrijp kan ik dan 16 kanalen door 1 XLR kabel krijgen. Beetje zelfde idee als adat, maar dan dus door een XLR kabel i.p.v. toslink.

Het enige wat me nu nog niet duidelijkheid hoe ik externe insert effecten aan moet sluiten en waar de aux inputs zitten. Of moet ik dan de normale ingangen als aux gaan toewijzen of zo?
Via SC (StageConnect) kan je met 1 XLR kabel maximum 32 kanalen tegelijk aansluiten. Dus, bijvoorbeeld 8 in en 24 uit. Of 16 in en 16 uit. Wel altijd in blokken van 8.

Externe effecten kan je aansturen vanuit 1 van de uitgangen, en dan een ingang gebruiken om het signaal terug binnen te krijgen.

Ik volg dit even, want die Wing Compact heeft ook mijn aandacht.

Iemand een idee hoe dat opnemen met SD card werkt?
IS het daarmee ook eenvolledige multitrack recorder?
Op YouTube staan tientallen filmpjes waarin alle aspecten van de Behringer Wing uitgelegd worden.

Hier wordt uitgelegd hoe je opneemt op de SD kaart (en een virtuele soundcheck kan aanmaken...)

En hier is een forum over de Wing.

Externe effecten kan je aansturen vanuit 1 van de uitgangen, en dan een ingang gebruiken om het signaal terug binnen te krijgen.
Ik zie dat die outputs op de wing compact wel xlr's zijn en de inputs jacks. Of kan ik inputs ook output maken zodat altijd jacks kan gebruiken? En als ik dus externe effecten wil gebruiken kost me dat altijd een kanaal inputs?

Ik zie dat die outputs op de wing compact wel xlr's zijn en de inputs jacks. Of kan ik inputs ook output maken zodat altijd jacks kan gebruiken? En als ik dus externe effecten wil gebruiken kost me dat altijd een kanaal inputs?
Ja, de uitgangen zijn enkel XLR. Ingangen zijn combo (XLR + TRS). Van de ingangen kan je geen uitgangen maken, voor zover ik weet.

En ja, als je een extern effect wil gebruiken, kost je dat een uitgang en een ingang. Maar als je te weinig ingangen/uitgangen zou hebben, kan je met b.v. een DN4888 voor nog geen €340 8 externe effecten aansluiten (4 in stereo). En natuurlijk heeft de Wing ook een flink aantal effecten ingebouwd.

Maar als je te weinig ingangen/uitgangen zou hebben, kan je met b.v. een DN4888 voor nog geen €340 8 externe effecten aansluiten (4 in stereo).

Kun je meerdere van die stageboxen aansluiten op de Wing in een soort van daisy chain? (ik ben echt een noob op dit gebied).

Back