Kleurt een vertserke passieve monitoren?

Jansen

Stamgast
Ik denk erover om een passief Dynaudio setje aan te schaffen. Hoe belangrijk is de verterker dan? Ik heb een oude Quad 405 staan maar daar zit ook verder niks op qua beveiliging/clip-protectie etc. Alleen 2 volume knoppen en aan aan/uit knop. Is dit wat of is het misschien toch beter om een modernere versterker aan te schaffen?

Ik dacht dat een versterker niet echt het geluid beinvloed. Er zijn dacht ik maar 2 zwakke schakels in de audio keten en dat is waar het van geluid naar elektrisch gaat (microfoons) en waar het van elektrisch weer naar geluidsgolven gaat (luidsprekers). Klopt die gedachte wel?

I

Ik dacht dat een versterker niet echt het geluid beinvloed. Er zijn dacht ik maar 2 zwakke schakels in de audio keten en dat is waar het van geluid naar elektrisch gaat (microfoons) en waar het van elektrisch weer naar geluidsgolven gaat (luidsprekers). Klopt die gedachte wel?

nee, ik heb de ervaring dat er erg veel verschil zit in geluid van versterkers. je kunt het vaak al zelf enigszins ervaren door bv te luisteren naar de verschillende koptelefooversterkers die in de verschillende versterkers zitten. gewoon eens doen : een dure hifizaak instappen met je vertrouwde goede koptelefoon en eens wat versterkers vergelijken.
ben zelf uitgekomen op een van medevoort waar ik zeer tevreden over ben . ook de samsons vind ik eigenlijk best wel oke voor het geld en zelf hou ik ook wel van kenwood-geluid en rotel . was minder te spreken over nad( meer ruis in het hoog), en marantz( wollig in de bas)
over de versterker die je hebt kan ik geen zinnig woord zeggen , die heb ik nooit geprobeerd.
wat ook belangrijk is om mee te wegen is de combinatie versterkerkarakteristiek met boxkarakteristiek bv 2x wollig/warm is wel erg wollig, 2x analytisch/clean wordt misschien wel wat te vermoeidend voor de oren. kortom : het maakt verschil , een goede versterker is zeker het geld waard, en het blijft ook een stuk persoonlijke keuze

ps daarnaast is het ook handig om niet alleen aandacht aan begin en einde van de keten te schenken, zeker bij analoge apperatuur is er altijd wel enig effect te merken van welk apperaat of onderdeel ( bv eq's) dan ook tussenin.

Dan is een aktief setje dus eigenlijk een handigere oplossing. Je weet dan hoe het geheel klinkt. Ik ga dit weekend maar eens een luister-sessie houden.
Bedankt voor de je reactie.

Dan is een aktief setje dus eigenlijk een handigere oplossing. .
heeft inderdaad voordelen, er zijn ook actieve sets van dynaudio en mackie die best lekker klinken. zijn ook goed op elkaar afgestemd bv wat betreft scheidingsfrequenties van de speakers etc.

Dan wordt het dus een aktief setje. Ik heb gezien dat je die vaak ook nog enigszins kan afstellen mbv dipswitches ofzo. Handig.

Ik heb ook getwijfeld of ik actief of passief zou nemen. Uiteindelijk is het toch passief geworden omdat ik een goede en stevige Pioneer versterker heb staan met een Source Direct. Daarmee heb ik het grootste gedeelte van de "kleurende" circuits al uitgeschakeld.

Wat overblijft is een zuiver signaal, waarbij ongewenste kleuringen in het daadwerkelijke signaal soms genadeloos hoorbaar zijn. Ruis is in ieder geval minimaal. Wolligheid merk ik niet veel van, maar dat is subjectief omdat ik het misschien anders hoor dan anderen.

De kwaliteit (en kleuring) van actieve speakers heb ik weinig ervaring mee, maar kan wel de tip van sunny pedaal onderschrijven. Gewoon zelf luisteren en oordelen.

Back