15v voeding bouwen.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Voor me MAB 303 heb ik een 15v voeding nodig. Nou heb ik een beetje zitten kijken naar die dingen maar ze zijn nog best prijzig. Dus ik ben tot de conclusie gekomen om er zelf 1 te maken.
Nou zat in het GSSL pakket wat ik van Champ heb overgenomen zo'n onboard trafo die je direct op de pcb soldeerd. Hij levert 0-18v dus dat is genoeg om het daarna terug te brengen tot 15v. Ik wil dit gaan doen op een stukje vero board en dat daarna in een behuizing te stoppen.
Heeft iemand een schema hoe ik dat moet doen?
Ik heb de pcb van de SSL een beetje bestudeerd en ik denk dat ik nodig heb: een BR, 2x een Elco 1000uF, een weerstand van 100nF en 2x 7815.
Ik baseer dit een beetje op de voeding die ik heb gemaakt voor SIDDER en op de pcb van de SSL. Zit ik in de goede richting???

Hou bij PCB transformatoren altijd de PCB regels in acht voor het gebruik bij van 230 Volt sporen. Dit houdt o.a. in:

- De diameter van de sporen, afhankelijk van de stroom en de koperdikte van de PCB.
- De minimale afstand tussen de 230 Volt sporen.
- De minimale afstand tussen het 230 Volt en de laagspannings gedeelte op de PCB.

Een 230 Volt trafo op een veroboard solderen moet je niet doen, je kan hierdoor weinig aan de bovenstaande eisen voldoen waardoor het onveilig wordt en je ook nog eens kans op kortsluiting of zelfs brand krijgt. Ga voor een eigen PCB zelf geëtst of nog beter, een prof. gefabriceerde print met coating (wel iets duurder).

Neem als vuistregel voor de laagspanningskant voor de afvlak-elco's: 1000uF per 1A. Zelf dimensioneer ik de elco's vaak nog net iets ruimer, zodat bij piekstromen niet direct je voeding instort en ook na een paar jaar je elco's niet onder de minimaal benodigde capaciteit zijn gezakt door ouderdom.

Hoeveel Ampere vraagt die Mab ?
Een "standaard" 7815 kan max 1 Ampere aan, en verstookt vaak ook nog veel aan warmte als de spanning een stuk hoger ligt.
Een TO3 versie zit al aan de 1,5 Ampere en kost zo een eypo of 4 .

Mischien is een geschakelde voeding een optie ?
Of gewoon een goed gelijkgerichte 12 volt trafo ?...na de afvlakking zit je vaak ook op de 15 Volt.
En je hebt daarna weinig warmte of dat de 78xx het niet aankan.

succes

Die MAB vraagt meer dan 1A. En wat zijn dan precies die pcb regels???
Hoe groot moeten die afstanden zijn? Wat moet de minimale dikte van de sporen zijn? In principe komt aan een kant de 230v naar binnen en de kopersporen scheidt ik aan twee kanten. Dus de 230 ligt aan de andere kant van het vero board(zo'n 5 cm).

Back