Midi diy bouw vraagje

Grumble

Happy Nerding
Ik heb thuis een cube mi5 Midi interface, als ik die verbind met m’n pc, zie ik in bv een DAW 5 Midi inputs en 5 Midi outputs.
Heel handig apparaat om bv synthesizer of Midi controller met de pc te verbinden.
Heet dit een usb Midi router?

Nou heb ik een diy projectje in m’n hoofd dat (minimaal) 3 Midi kanalen nodig heeft, usb gestuurd en die dus ook als 3 aparte kanalen in de DAW te zien zijn als drie native Midi Devices (net als de cube mi5).

Kan iemand me een beetje in de richting helpen? Welk processor bordje kan ik het best gebruiken? (RP2040, STM32, BLUEPILL, BLACKPILL?
Misschien een github pagina? Zou ik heel erg op prijs stellen…

Ken je de Midibox projecten? Mogelijk zit daar iets tussen wat je kunt gebruiken.

Een kanaal is natuurlijk niet hetzelfde als een device.

Kan je DAW niet op kanaal filteren? Dan open je wel dezelfde device, maar krijg je niet hetzelfde kanaal binnen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de MIDI terminologie nog niet machtig ben…
Ok, een device kan 16 kanalen aan, klopt dat?
Dan heb ik dus een interface nodig van usb naar (minimaal) 3 Devices. 😃👍🏻

Ik heb 3 mini dexed DX7's en die wil ik in één kastje stoppen, en dan met één usb connector voeden en aansturen.

Edit: Elke Minidexed DX7 kan op twee manieren gebruikt worden:
Als 8 DX7’s, dus daar heb ik per Minidexed 8 Midi kanalen voor nodig, maar ook in Performance mode, en dan zou ik wel met 3 kanalen uitkomen, maar om universeel te zijn wil ik per MiniDexed een Midi interface zien in een DAW.

Laatst gewijzigd:
is dit niet goedkoper? 3 stuks..
Weet alleen niet of usb wel zo strak is.. Als je echt geavanceerde midi dingen wil doen en niet gek worden van jitter en wisselende clock tempo's komt er wel wat meer bij kijken.
Ken je het bestaan van de E-rm Multiclock? Die werkt sample based ipv digitaa maar is meer om strak te syncen. Veel usb midi gaat denk ik tot problemen leiden. Wel leuk expiriment :)

Screenshot 2024-06-22 at 15.56.16.png

Laatst gewijzigd:
is dit niet goedkoper? 3 stuks..
Weet alleen niet of usb wel zo strak is.. Als je echt geavanceerde midi dingen wil doen en niet gek worden van jitter en wisselende clock tempo's komt er wel wat meer bij kijken.
Ken je het bestaan van de E-rm Multiclock? Die werkt sample based ipv digitaa maar is meer om strak te syncen. Veel usb midi gaat denk ik tot problemen leiden. Wel leuk expiriment :)

Bekijk bijlage 3849957
Dan heb ik ook een usb hub nodig, en lijkt me een beetje overkill.
Ik zoek iets dergelijks als ik al heb, de cube mi5, maar dan diy.

Die teensy ethernet optie is wel interessant.. ja ik trek usb slecht inmidddels haha
6a1f16f1d0f4ff367c4b523645ee015f-1200-80.jpg

Laatst gewijzigd:
Ik doe het nu zoals in de YouTube hierboven: een 5 poort Midi interface en naar elke MiniDexed DX7 een eigen Midi din kabel.
En daar wil ik vanaf, één usb kabel met in de kast een manier om alle drie de MiniDexed DX7 aan te sturen.

Edit:
Ik bedenk me net dat de MiniDexed ook als een native Midi device over usb gebruikt kan worden….
Misschien dat een usb hub al voldoende is 🤔
Het duurt nog een week voordat ik dit thuis kan uitproberen….

@MstrFX over hoeveel ms latency hebben we het bij gebruik van een usb hub?

Laatst gewijzigd:
Maar heb je die MiniDexed DX7 zelf bebouwd, heb even gegoogles en dit is toch op een rasbarry pi, kun je dan niet upgraden naar een model met usb?

@MstrFX over hoeveel ms latency hebben we het bij gebruik van een usb hub?
Nou dat is dus zover ik weet, heel irritant per device verschillend. Zo kunnen bepaalde synths ook binnen het puur midi domein verschillen, ik heb een keer gezien dat een novation Summit dus niet top omgaat met midi. Maar usb komt bij mij in iedergeval slechter uit de bus. Maar dat is dus per apparaat verschillend.

Nou dat is dus zover ik weet, heel irritant per device verschillend. Zo kunnen bepaalde synths ook binnen het puur midi domein verschillen, ik heb een keer gezien dat een novation Summit dus niet top omgaat met midi. Maar usb komt bij mij in iedergeval slechter uit de bus. Maar dat is dus per apparaat verschillend.
Edit: Ableton 12 is trouwens op dit gebied wel goed (even vergeten)

Back