Philicorda: paar toetsen heel zacht

Video spray is echt mijn favoriet.
Oorspronkelijk volgens mij gemaakt om koppen voor video recorders te reinigen.
Dit spul reinigs en is olie/vet loos.
Is erg vluchtig en droogt zeer snel op.

Tip.....
Als je niet weet of de spray vet of olie bevat [of ander spul] .
Spray het eerst wat op een blank papiertje.
Hou dit, nadat het wat opgedroogd is tegen het licht.
Zie je een vlek...zit er smeermiddel in.

OK, ik begrijp dat het zeer waarschijnlijk een kwestie is van vervuilde contacten onder de toetsen. Hoe kom ik daar het beste bij om niet, zoals j.baars ook zegt, "zomaar een beetje in de richting" wat te spuiten? Wat moet ik loshalen zodat ik bij de toetsmechanieken kom? Of ben ik als leek op dit gebied toch aan een deskundige overgeleverd? Zo ja, is er iets of iemand in de buurt van Apeldoorn?

OK, ik begrijp dat het zeer waarschijnlijk een kwestie is van vervuilde contacten onder de toetsen. Hoe kom ik daar het beste bij om niet, zoals j.baars ook zegt, "zomaar een beetje in de richting" wat te spuiten? Wat moet ik loshalen zodat ik bij de toetsmechanieken kom? Of ben ik als leek op dit gebied toch aan een deskundige overgeleverd? Zo ja, is er iets of iemand in de buurt van Apeldoorn?

Ik heb hier zo´n Philicorda openstaan en zie dat dit niet heel makkelijk is.
Onder de toetsen loopt een dikke draad langs alle toetsen. En onder elke toets zit een draadje (eigenlijk meer een heel dun stangetje.) die op het moment dat je de toets indrukt contact maakt met de dikke draad en de toon hoorbaar word.
Ik zou de toets die blijft hangen (Wat dedoel je hier precies mee?) los maken en vergelijken met een toets die het wel goed doet.
succes,
Maarten

P.S. Ik denk niet dat meneer Baars bedoeld dat je zomaar in de ronte moet spuiten.

Ik snap wel wat meneer Baars bedoelt:)
Het precieze euvel zou ik even bij mijn vader na moeten vragen, daar staat het orgeltje.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is wat ik open moet/kan maken om er bij te komen. Dan kan ik waarschijnlijk ook wel bekijken of het te doen is of niet.
Mocht ik het zelf niet kunnen/aandurven, dan ben ik nog steeds wel benieuwd naar een kenner in de regio Apeldoorn (of binnen redelijk bereisbare afstand).
Bedankt weer.

@anderen: contactspray op de rubber bar heb dus ik wel gedaan. Ik was me volkomen bewust van de risico's en had de alternatieven geprobeerd (schuren/reinigen op alle mogelijke manieren die een rubber bar van 40 jaar oud niet sowieso naar de vernieling helpen). Die werkten niet, toets bleef dood op sommige registers. Daarom dan een goede contactspray als laatste redmiddel, erg beperkt (met een besprayed wattenstaafje) aangebracht en na korte tijd zeer grondig terug verwijderd. Resultaat: philicorda doet het alweer meer dan een jaar perfect.

Soms moet het gewoon even invreten :). Maar als je gewoon in het rond gaat spuiten in je corda, ligt hij waarschijnlijk na een paar weken al in puin.

Als een toets blijft hangen zou ik het niet zoeken bij reinigen van contacten, maar kijken of de kleine staafjes op die toets niet gebogen zijn zodat ze continu contact met de bus maken.

Aangezien een philicorda te zwaar is om op te tillen, is de kans klein dat hij valt. Je krijgt hem nooit hoog genoeg om van vallen te kunnen spreken ;)

Het probleem oplossen zou wel makkelijker zijn als we weten of de toets zelf blijft hangen, of enkel de klank (met eventueel het contactje, natuurlijk).

Ik zal even precies navragen bij mijn ouwe heer wat exact het euvel is.
Oh, en de gevatte reactie "izzie gefalle ofso" is zeer waarschijnlijk afkomstig van een collega van het basgitaarforum (die wordt daar te pas en te onpas gebruikt);)

Volgens mijn ouwe heer komt de toets na het loslaten niet terug en blijft doorklinken. Hoe en waar maak ik 't apparaat open om dat euvel te kunnen bekijken en eventueel verhelpen?

Ok, da's dus mechanisch. kijk dan eerst eens of het klavier wel op zijn plaats zit; soms is het verschoven en hangt de toets gewoon tegen het houtwerk errond.

Als de toets dus ook fysisch niet omhoog komt, is het probleem louter mechanisch en moet je in eerste instantie niet naar de toetscontacten zelf kijken.

De philicorda openmaken doe je door de schroeven in de bodem te openen. Dan kan je de hele bovenkant van de kast opheffen. Dan kan je nog de draadjes naar de speaker lostrekken aan de speaker zelf (schuifkoppelingen, dus gewoon wat trekken en wringen aan de koppeling) en dan is de kast volledig los van de rest.

Volgens mijn ouwe heer komt de toets na het loslaten niet terug en blijft doorklinken. Hoe en waar maak ik 't apparaat open om dat euvel te kunnen bekijken en eventueel verhelpen?

Ik denk dat het veertje van de desbetreffende toets los zit.

Philicorda toetsen.jpg

Succes,
Maarten

(EDIT) Ik heb wel zo'n veertje voor je als deze stuk is. Ik hoor het wel.

Laatst gewijzigd:
Kreeg vanmiddag een mailtje van de ouwe dat hij aan alle kanten gekeken had hoe-ie het apparaat open kon krijgen. Dat schoot niet zo op, maar een beetje "peuren" onder de toets heeft het probleem plots opgelost. Ik heb hem gezegd dat-ie maar met wat siliconenspul in de weer moet.
Ik houd je aanbod nog even in mijn achterhoofd, maar dan moet ik om iets dergelijks te vervangen wel weten hoe ik een en ander open krijg, en die vraag is helaas hier nog niet beantwoord. In elk geval bedankt!

de phili heeft onder aan de toets 3 dunne koper draadjes met een hoek van 90 graden erin ( voor ieder van de voetmaten een) die maken kontakt met een over de lengte gespannen draad.
als een hoekje achter die draad blijft hangen : hangende noot ( kan als de toets "wiebelt" , vaak omdat hij aan de bovenkant niet meer goed gefixeerd wordt/ bv gespleten is)
als geen contact van bv 1 vd 3: zachtere/ anders klinkende toets
als het goed is raken ze ook nog de hoofddraad in een vaste volgorde bv eerst de 16' dan de 8" dan de 4"
bij contact probleem afh van het probleem gevoelig bijbuigen van de betreffende draadjes . bv iets naar binnen( bij hangende toets) of omhoog /omlaag. dacht dat je er vrij makkelijk via de onderkant bijkomt
bij vuil /corrosie: zo'n glasvezel/schuurpen kopen in de electronicazaak en gewoon een uurtje daarmee alle kontaktje/draden nalopen/ weer opruwen.
vergt enige lichte mate van geduld,
zo zou ik het doen.
vr.gr. sunny

Ik heb toch al meerdere keren gezegd dat je de schroeven in de bodem moet losdoen enzenz zie bv mijn vorige antwoord?

de phili heeft onder aan de toets 3 dunne koper draadjes met een hoek van 90 graden erin ( voor ieder van de voetmaten een) die maken kontakt met een over de lengte gespannen draad.
als een hoekje achter die draad blijft hangen : hangende noot ( kan als de toets "wiebelt" , vaak omdat hij aan de bovenkant niet meer goed gefixeerd wordt/ bv gespleten is)
als geen contact van bv 1 vd 3: zachtere/ anders klinkende toets
als het goed is raken ze ook nog de hoofddraad in een vaste volgorde bv eerst de 16' dan de 8" dan de 4"
bij contact probleem afh van het probleem gevoelig bijbuigen van de betreffende draadjes . bv iets naar binnen( bij hangende toets) of omhoog /omlaag. dacht dat je er vrij makkelijk via de onderkant bijkomt
bij vuil /corrosie: zo'n glasvezel/schuurpen kopen in de electronicazaak en gewoon een uurtje daarmee alle kontaktje/draden nalopen/ weer opruwen.
vergt enige lichte mate van geduld,
zo zou ik het doen.
vr.gr. sunny

De toets in dit draadje blijft echt fysiek in de positie "ingedrukt" staan, dus het probleem zit niet bij een elektrisch contact dat blijft hangen. Maar het is al opgelost :).

oh , dat had ik niet goed begrepen, was het een veerprobleem?

Philicorda gm754

Philicorda gm754

Ik heb een GM754 met een paar zachte toetsen, die ik wil fixen.
probleem is dat ik niet bij de onderkant van de toetsen kan komen.
volgens mij werkt het bij de GM754 weer ander dan bij de 751.
De bovenkant kun je er makkelijk afhalen door 2 schroeven aan de achterkant te verwijderen. Ik heb ook de schroeven uit de bodem verwijdert.
Er zit wel beweging in het toestenbord maar dat zijn slecht milimeters.
Zie ik iets over het hoofd?

wie heeft hier ervaring mee?

Er zit wel beweging in het toestenbord maar dat zijn slecht milimeters.
Zie ik iets over het hoofd?

wie heeft hier ervaring mee?

Het is alweer een tijdje terug dus ik weet het niet meer precies.
Ik weet wel dat ik erg goed moest zoeken naar een aantal schroefjes.
Toen ik hem uiteindelijk helemaal van de bodemplaat verwijderd had kon ie nog maar een paar centimeter verplaatst woorden door die zooi draden.

groetje en succes,
Maarten

Back