De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

zoals ik dus al zei: je moet een inverter tot je beschikking hebben...

komt ie:
de TRIGGER OUT gaat bij de INVerter IN, de INV OUT gaat naar de S&H CONT IN
het KBD CV gaat bij de S&H IN, de S&H OUT gaat naar VCO-2 CV IN

dus m.a.w.:
een KEY-ON is dus een GATE down voor de S&H, er mag dus geen nieuw signaal naar binnen...
bij een KEY-OFF word dus de huidige KBD CV opgenomen in de S&H... et voila...

ja kan het nutuulk ook ff simuleren met het kleine 'druk knopje' op de MS-20, KNOB --> S&H CONT IN
op het moment dat je een CV in het S&H wil 'laden' druk je ff op de knob, daarna laat je hem los en zal je dus steeds OSC-2 op dezelfde toonhoogte horen wanneer je een toets indrukt...

is een inverter een kabel waarbij bij een van de pluggen de contacten (draden) zijn omgedraaid? zeg maar - wordt +, en + wordt -?

ik zet nu te denken, met zo'n patchkabeltje zou je dus alles kunnen inverten op de MS-20. toch? of niet dan?

het gaat om het voltage, dat heeft fysiek weinig met de kabel te maken...

een inverter doet niets anders dan: VoltageNew = 0 - VoltageOud

is een inverter een kabel waarbij bij een van de pluggen de contacten (draden) zijn omgedraaid? zeg maar - wordt +, en + wordt -?
ik adviseer je dit niet te doen...

Ik heb trouwens nog een simpele maar handige "tool" gemaakt voor de korg: een holdjack. Ik weet niet of het al bestond, iedereen kan er wel opkomen.

Gewoon een jack met een NC-drukknopje tussen de 2 contactjes.

Kan je gebruiken voor de triggers en de S&H, triggert dus de hele tijd en stopt met triggeren als je op het knopje drukt :)

Attachments

• DSCN5921.jpg
    DSCN5921.jpg
    67,6 KB · Bekeken: 100
  • DSCN5920.jpg
    DSCN5920.jpg
    102,7 KB · Bekeken: 92
dat is dus wat ik bedoel lijkt het wel...

neem bijvoorbeeld het wheel. die loppt van -5 naar 0 naar +5.
als je die patched met een kabel waarbij aan een plug de polen zijn omgedraaid,
dan zend hij +5 naar 0 naar -5 uit.
dus inverted t.o.v. de 0-lijn.

Ik heb trouwens nog een simpele maar handige "tool" gemaakt voor de korg: een holdjack. Ik weet niet of het al bestond, iedereen kan er wel opkomen.

Gewoon een jack met een NC-drukknopje dat de 2 contactjes verbind.

Kan je gebruiken voor de triggers en de S&H, triggert dus de hele tijd en stopt met triggeren als je op het knopje drukt :)

goed idee! die ga ik ook maken. misschien in de vorm van een kastje met meerdere knoppen erop....

het gaat om het voltage, dat heeft fysiek weinig met de kabel te maken...

een inverter doet niets anders dan: VoltageNew = 0 - VoltageOud

ik adviseer je dit niet te doen...

meten is weten...ik ga het eerst eens nameten of het wel/ niet klopt...

en ja, het klopt gewoon....je kan het voltage uit bijvoorbeeld het wheel inverten door de polen om te draaien...

ik heb het net even gemeten

met welke freq dan?
en ja, het klopt gewoon....je kan het voltage uit bijvoorbeeld het wheel inverten door de polen om te draaien...
en nu je kabel nog ;)

als het echt zo simpel zou zijn geweest had men vast ook geen inverter uitgevonden en waren al meer mensen op dit idee gekomen in de afgelopen 30 jaar... don't you think?

dat is dus wat ik bedoel lijkt het wel...

neem bijvoorbeeld het wheel. die loppt van -5 naar 0 naar +5.
als je die patched met een kabel waarbij aan een plug de polen zijn omgedraaid,
dan zend hij +5 naar 0 naar -5 uit.
dus inverted t.o.v. de 0-lijn.
Nee, dat zal niet werken; het ene contactje van de jack is de aarding, het andere het voltage (-5 tot +5V).
Als je ze omwisselt, stuurt je modwheel dus constant 0V uit zou je kunnen zeggen en gaat het voltage naar de aarding (waarvan ik niet weet of dat wel zo gezond is).

met welke freq dan?

en nu je kabel nog ;)

als het echt zo simpel zou zijn geweest had men vast ook geen inverter uitgevonden en waren al meer mensen op dit idee gekomen in de afgelopen 30 jaar...

S&H in de clock bedoel ik

Nee, dat zal niet werken; het ene contactje van de jack is de aarding, het andere het voltage (-5 tot +5V).
Als je ze omwisselt, stuurt je modwheel dus constant 0V uit zou je kunnen zeggen en gaat het voltage naar de aarding (waarvan ik niet weet of dat wel zo gezond is).

ik zei al:

meten is weten. ik heb het nagemeten voor de zorgvuldigheid. en het klopt. mijn verhaal.....
pak er maar een multimeter bij!

wissel maar de polen van een speaker om...niks aan de hand..behalve dan, dat de beweging precies omgekeerd is. dit maakt verder niets uit voor het geluid, of de speaker....

zoland de DC-offset 0 blijft is er niets aan de hand.

van 0V tot +5 wordt dan waarschijnlijk van -5 naar 0 Volt...

wat overigens ook geinig is is de ENV out op de LPF zetten en de ENV INVERSE op de HPF, je moet de boel een beetje finetunen maar het kan stem achtige sounds opleveren... "AAAAAAAAAAAIII" en "JAAAAAAAAAA" :L
ik heb dit al eens 15 jaar geleden gemaakt... heb nog wel ergens een voorbeeldje geloof ik...
AH, die had ik gisteren ook gemaakt (met EG1 overigens). Met de SQ10 een aardig kabouterliedje. Klinkt als Oh, jo jojo jojo jojoj . Eens kijken of ik dat in mp3 krijg. Geinspireerd door m'n Yamaha synths en de Doepferhandleiding

ik denk dat een inverter wel een paar zeer geinige mogelijkheden gaat bieden voor de MS-20... echt jammer dat ie er niet standaard op zit... maar een beetje electronische joop zou ziets wel in elkaar kunnen sleutelen (extern kastje uiteraard) vergeet tevens dan ook niet een duplicator ( van 1 naar 2 out) altijd handig!

AH, die had ik gisteren ook gemaakt (met EG1 overigens)
inderdaad 1, daar deed ik het ook mee destijds...
ik zei al:

meten is weten. ik heb het nagemeten voor de zorgvuldigheid. en het klopt.
dat zal tot op zekere hoogte wel maar denk je nu echt dat jij de eerste bent in 30 jaar die dit ontdekt? :D

ik zal eens checken bij echte electronia-mensen of dit kan zonder kleerscheuren en rookwolken (daarna meteen kabeltje maken!)

Back