De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

ik zei al:

meten is weten. ik heb het nagemeten voor de zorgvuldigheid. en het klopt. mijn verhaal.....
pak er maar een multimeter bij!

wissel maar de polen van een speaker om...niks aan de hand..behalve dan, dat de beweging precies omgekeerd is. dit maakt verder niets uit voor het geluid, of de speaker....

Maar das een AC voltage, hier heb je een 0V kant en een -5V +5V kant.
Het is net als wanneer je de polen van een audiokabel omwisselt, dan word de 0V versterkt en de audio gaat naar de aarding.

Die 0V op de buitenkant van de jackplug verandert niet, als je dat gaat gebruiken om de VCO te moduleren gebeurt er gewoon niets. Ik ben er vrij zeker van :peukie:

Edit: ik heb al een 3tal jaar amateurervaring en ik heb al 1,8 synths (2de is nog niet helemaal af) zelf gebouwt/ontworpen

Edit2: Heb je het schema vd MS-20 al eens bekeken, daar staat het op. Dit is het schema met het modwheel in http://www.korganalogue.net/korgms/images/service/ms20/circ2.gif

Attachments

• circ2.gif
    circ2.gif
    9,8 KB · Bekeken: 104
Laatst gewijzigd:
Edit: ik heb al een 3tal jaar amateurervaring en ik heb al 1,8 synths (2de is nog niet helemaal af) zelf gebouwt/ontworpen
kijk, that's the real deal, gewoon zelf synths bouwen :mega:
toevallig die Orson synth die ik op de achtergrond zag op 1 van je MS-20 schoonmaak foto's? ;)

tja, ik heb helemaal geen ervaring met zelfbouw (behalve dat ik graag eet!).

maar voor alle duidelijkheid:
de LPF-in bijvoorbeeld verwacht voltages tussen -5 en 5 volt. dat stuurt het mod.wheel ook uit. als je de polen verwisselt, dan stuurt hij nog steeds hetzelfde 'bereik' uit, maar dan omgekeerd. dus het filter moet daar normaal op reageren.
van 5 naar 0 tot -5, of van -5 tot 0 naar 5...dat kan de filter ingang niets schelen.....dat ziet hij niet.
AC is toch altijd te inverteren/ om tedraaien? audio werkt toch zo?
voice-killers werken ook zo..en speakers,,,en ik denk ook ossilatoren en LFO's...en verschillende andere stuurspanningen...

verder ben ik ook maar een knutselaar, gitaristje, muziektechnologisch componistje..geen elektroonikus

Ff duidelijk wezen *D
1. De MS-20 gebruikt DC-voltages
2. Alleen het binnenste draadje van de jack kan worden gebruikt, is HET signaal.
Het buitenste is een aarding, dat staat er gewoon op voor als je bv. de LFO out in een andere synth plugt, zodat de 2 synths hun 0-voltage gemeen hebben ofzo.
Dan wordt het volgens mij moeilijk om het signaal op 1 draad te inverteren, tenzij je er inverter achterschakelt
:kimono:

jammer maar helaas dus.....het kan niet blijkbaar....=(

toch snap ik het niet:

het zou dus gelijkstroom zijn met een aarde en een plus die loopt van -5 naar 5. gelijkstroom negatief?

ik ga eens flink bijl eren en koe kelen via in ter net!

toch snap ik het niet:

het zou dus gelijkstroom zijn met een aarde en een plus die loopt van -5 naar 5. gelijkstroom negatief?

ik ga eens flink bijl eren en koe kelen via in ter net!
Jups
Buitenkant jack = Aarde
Binnenkant jack = Spanning van -5 tot +5

Als je bij de MS-20 blijft, kun je ook pactchen met 1 enkel draadje als je enkel de binnenkanten van de jacks verbind, zonder dat je de aarde gebruikt dus. De aarde dient om andere MSsen en kentons etc aan te sluiten, anders zou dat niet werken.

ik nog niet! (misschien wel nooit)

:?

8o)

(er is toch nooit sprake van negatieve voltages bij gelijkstroom?? )

Jawel hoor, de MS-20 heeft een voeding die DC -15V, 0V (aarde) en 15V levert.
Anders zou je bv. de toon van een osc niet naar beneden kunnen halen met een LFO etc, enkel naar boven. Logisch toch? :)

Als de OSC 10V krijgt van een bepaalde toets en je hangt er het modwheel aan dat op dat moment -5V uitstuurt, is het voltage bij de osc gelijk aan 5V.
10V + (-5V) = 5V snappie?
En als het modwheel 5V uitstuurt, is het voltage bij de osc gelijk aan 15V.
(wat niet kan bij de MS denk ik maar goed, om het ff uit te leggen).

De MG pulse out op de MS-20 geeft 0V tot 5V he, als je dat door een inverter laat gaan, heb je 0V tot -5V.
Als je nou de 2 contactjes verwisselt van de MG pulse outputjack, zoals jij wou doen, ga je de osc moduleren met het constante 0V-voltage (de aarde aan de buitenkant van de jack, de moertjes die je van buitenaf ziet) en wordt het signaal van de MG naar de aarde van de oscjack gestuurt.

op zich snap ik dat allemaal wel...maar ik kan niks vinden op internet over negatieve waarden bij gelijkstroom. en lijkt me aardig om dat soort dingen zoiezo een beetje beter te leren te begrijpen.

bij wisselspanning lees ik overal over negatieve en positieve waarden..en dit rond een 0-punt. lijkt dus erg op bijvoorbeeld de -5 , 5 volt van de korg, vandaar dat ik in verwarring raak! :(

ja maar misschien zijn er gewoon mensen in deze thread die het wel snappen en die zou je ook gewoon kunnen geloven ipv het nog eens te willen toetsen via google :D doe ik ook gewoon hoor, dat geloven...
maar los daarvan en nogmaals: als het kon dat had iemand het in de afgelopen 30 jaar al gedaan...
dat lijkt me meer dan genoeg logica om te snappen dat het niet kan...

Laatst gewijzigd:
Kijk maar eens naar dit mooie plaatje, dan zul je het wel bergrijpen ;)

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    25,7 KB · Bekeken: 108
ik geloof OW wel hoor. ik wil alleen nu eindelijk wel eens begrijpen het verschil tussen wissel en gelijkstroom (spanniing)...:

bij gelijkstroom lees ik alleen over een positief voltage tegenover een aarde 0. bij wisselstroom lees ik overal over negatieve en positeve waarden rond een 0 spanning..tja, en dat lijkt toch meer op wat er op de Korg staat. en ik snap dat dus toch nog steeds niet...maar ik zal er over op houden en plaats maken voor ander Korg ms gefriemel hier!

Ten eerste, stroom wordt aangegeven in Ampere, niet in Volt. Volt is de eenheid van spanning...

Wissel- en gelijkspanning heeft niet zoveel met de hoeveelheid Volt te maken maar met de continuiteit van het signaal. Gelijkspanning heeft een constante stroom van electronen van de min naar de plus. Bij wisselspanning varieert de de hoeveelheid electronen over de tijd.

Bij negatieve gelijksspanning lijkt me dat gewoon de plus en de min zijn omgedraaid, (tenzij je min niet 0V is).

er zit wel een erg dikke laag makeup op, doe eens ff zonder...

maar goed, ik denk een paar ingredienten te hebben gehoord in nummertje 2:

NOISE > S&H IN
MG > S&H CONTROL
EG1 INV OUT > VCA CONTROL
S&H OUT > VCA IN
VCA OUT > PITCH

want de diepte van het random geluid is in het begin veel maar wordt na verloop van tijd minder
(vandaar dus de inverted EG op de VCA die weer het S&H signaal scaled)...

en bij nummertje 1 zit je manuaal aan de MG te draaien halverwege...

Laatst gewijzigd:
Back