De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

In dit filmpje op een andere manier, waarbij je met een andere synth via de ESP de ene Osc aanstuurt en met het ms20 keyboard de andere osc.
het is dan wel duofoon maar niet met elk een seperate VCA nutuulk... een beetje net zoiets als de mono/poly die maar 1 filter heeft voor alle 4 stemmen... het zou ook niet kunnen daar beide OSCs altijd als een bundel door het totale audiopad van de 20 gaan...

het truckje wat ik bedoelde was trouwens ook duo maar dan op de MS-20 zelf
ik had het een paar pages terug over een inverter die daarvoor nodig zou zijn maar dat hoeft niet eens per se... je kan daar ook de INV OUT van EG1 voor gebruiken, deze sluit je aan op de CONTROL van de S&H... dus m.a.w.: als er geen toets word ingedrukt word het toetsenbord CV in de S&H geladen, wanneer er een (andere) toets word ingedrukt zal de OSC-2 CV gelijk zijn aan de S&H inhoud (en zal dus de GATE van de S&H gesloten zijn)...

je moet uiteraard EG1 wel snel instellen qua rates (dus dat het instant is bij een key-on)

Verder had ik het bender wheel naar ext, maar dit hoor je niet in de sample....?

wat doet het wheel in de Ext? de ext signal input bedoel je op het totaal? dat doet topch niets, of ben ik nou al weer gek.....

bedankt voor de patch in iedergeval en een lekkere vakantie! :mega::mexico:8~:W:doei:

Verder had ik het bender wheel naar ext, maar dit hoor je niet in de sample....?

wat doet het wheel in de Ext? de ext signal input bedoel je op het totaal? dat doet topch niets, of ben ik nou al weer gek.....

bedankt voor de patch in iedergeval en een lekkere vakantie! :mega::mexico:8~:W:doei:

Vakantie was goed, terugkomst niet, niet fijn om terug te komen met blindedarmontsteking, maar dat terzijde :mexico:

Oeps, niet naar ext, maar naar freq, dus om de toonhoogte nog te tweaken. Verder zou de patch moeten lukken, maar met name de filter cutoff en resonantie luisteren erg nauw om hetzelfde geluid te krijgen!

Op de synthmeeting heb ik met forumlid Sonate nog een leuke discussie gehad over de verschillende Korg filters in de MS20.

Hij zei namelijk dat, omdat de LM13600 OTA een apart filterboard is dat op het mainboard zit geschroeft, je het filtertype kunt zien aan het schroefje op de frontplaat wat boven het Envelope diagram zit (rechts naast de filters). Wanneer daar een schroefje zit, zou het beteken dat er een extra filterboard in hangt en dus zou het de LM13600 OTA zijn.

Echter zit bij mij ook zo'n schroefje, maar ik heb de Korg IC35 filter erin zitten, dus het is maar de vraag of deze theorie klopt.

heeft iemand ooit een ms20 gezien zonder zo'n schroefje daar ??
ongeacht welke filter type.

Je kunt ook gewoon de zijkant eraf schroeven en kijken of er een extra board op de grote printplaat geschroeft zit. Over dat schroefje-op-de-voorkant lopen de meningen uiteen.

heeft iemand ooit een ms20 gezien zonder zo'n schroefje daar ??
ongeacht welke filter type.

Heb zelf gehad. Heb er een met schroefje. Heel dat filter verhaal is erg over dreven. Het verschil is minimaal ..

Heb zelf gehad. Heb er een met schroefje. Heel dat filter verhaal is erg over dreven. Het verschil is minimaal ..

Okay dan neem ik mijn woorden terug. Ik had er hier 1 met schroefje met een filterboard. De ander die ik had was er 1 zonder schroefje zonder filterboard.

Ext (signal in) zit direct aangelsoten op het audiopad, verder niet geschikt voor CV dus...

die linksonder? daar kan je toch ook cv vanaf halen, teminste, als je er een cv instopt.

hebben jullie gezien hoeveel ms20's er op marktplaats te koop staan op het moment?!

Ik vraag me al een tijdje het volgende af...

Vco 2 van de ms20 heeft een ringmodulator.
Normaal gaan in een ringmodu 2 ingangssignalen waarvan de som en het verschil als uitgangsignaal dienen.

Oke, vco 1 is ingangssignaal 1 maar als ik vco 2 in de ringmodu stand zet wat is dan het ingangssignaal 2 voor de ringmodu?
Ik vind dit nergens terug en ook niet hoe ik het signaal kan beinvloeden.

Ik vraag me al een tijdje het volgende af...

Vco 2 van de ms20 heeft een ringmodulator.
Normaal gaan in een ringmodu 2 ingangssignalen waarvan de som en het verschil als uitgangsignaal dienen.

Oke, vco 1 is ingangssignaal 1 maar als ik vco 2 in de ringmodu stand zet wat is dan het ingangssignaal 2 voor de ringmodu?
Ik vind dit nergens terug en ook niet hoe ik het signaal kan beinvloeden.

VCO1 ?

de blokgolf van vco2?

vco 1 is 1 van de twee ingangssignalen.

Blokgolf van vco 2 zou best kunnen, ik weet het niet.
Maar dat is dan wel erg beperkt als dit zo zou zijn.

ringmodulatie geeft toch altijd twee zijbanden (verschil en som van beide frequenties)?

gaat het niet slechts om de frequenties? oftewel: het maakt niet uit of je een sinus van 200 Hz, of een zaagtand van 200 Hz neemt....

door de frequenties van beide (VCO 2 heeft notabene een pitch-knop!) te veranderen, krijg je steeds weer twee andere zijbanden...

?

Back