De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

eigenlijk is dat raar! er lijkt inderdaad een stuk laag weg gefilterd bij de white noise...
freq en amplitude moeten altijd verdeeld worden over het totale spectrum... je moet het zien als een emmer, de emmer is 100%... als je 80% bas wil is er nog maar 20% ruimte voor het hoog...
een weegschaal met aan de ene kant AMP en de andere FRQ... in het extreme is dit nutuulk bij een sinus het geval, meeste amplitude omdat ie maar 1 harmonische heeft... witte ruis is dus in principe wat dat betreft helemaal het tegenovergestelde...

ik snap het...het is dus een compromis ook....maar op zich niet erg...roze ruis is veel laag, minder hoog. Witte ruis het tegenovergestelde. Hebt je toch twee verschillende mogelijkheden kant en klaar!.....op de Korgs dan...

bij witte ruis komt ook 20hz voorbij maar omdat de amplitude zo laag is is ie te verwaarlozen qua hoorbaarheid...

oei, ik las verkeerd, en dacht dat je 20 KHz bedoelde.....vandaar mijn reactie!

met de ESP zou je dan al het laag wegkunnen halen, zodat je de hoorbare frequenties kan versterken....

is toch leuk hoor...ruis door de ESP.......je kan zoieozo verschillende patronen eruit halen (ruis naar ESP naar S & H naar pitch) en het zo gebruiken als een soort variabele sequenser....

Jullie ruisverhalen deden me een beetje denken aan deze draad, vandaar maar even een linkje. Heeft bovendien toch met de MS-50 te maken :)

met de ESP zou je dan al het laag wegkunnen halen, zodat je de hoorbare frequenties kan versterken.....
bij een highcut van white noise moet de boel al snel ge-normalized worden, bij een lowcut niet...
en daaraan zie je dus ook meteen dat het laag in ruis zeer weinig energie heeft...

Laatst gewijzigd:
als ik zo lees over de MS-50 en de divider, integrator en andere modules die niet bij de MS-20 (en ms-10 ) zijn ingebouwd......vraag ik me af of er niet (ooit) mensen bezig zijn geweest met losse kastjes (bouwen) die d.m.v. het patchpanel mee gepatched kunnen worden.

al mis ik nu al (na pas een maand bezit van een ms-20) veel verschillende mogelijkheden die nooit mogelijk zullen zijn (behalve dan als modification)....
OSC 1 en 2 onafhankelijke frequentie bijvoorbeeld...
modulaite generator (LFO) frequentie input (en veel hogere frequentiess mogelijk)

enz

enz

...
OSC 1 en 2 onafhankelijke frequentie bijvoorbeeld...
modulaite generator (LFO) frequentie input (en veel hogere frequentiess mogelijk)
...

Onafhankelijke frequenties kan wel hoor: In dit filmpje is het zo gepatched dat wanneer je een toon aanslaat osc1 die frequenties afspeelt en osc2 de frequentie van de daarvoor aangeslagen toon. (dus een soort duophonie)
1

In dit filmpje op een andere manier, waarbij je met een andere synth via de ESP de ene Osc aanstuurt en met het ms20 keyboard de andere osc.
2

De input voor de MG rate vind ik ook echt een gemis. Ik snap het niet dat die er niet op zit. Ik zou m'n ms20 er bijna voor modden, maar het liefste idd via een extern bakje nog wat extra functies toevoegen.
Als we een leuk extern bakje verzinnen en genoeg mensen hebben, misschien wil forumlid django ofzo het dan wel bouwen voor een groupbuy :D

Ik heb nog een nieuwe raad de patch, deze keer wat moeilijker denk ik. Zonder fx, helemaal kaal. Ik ben benieuwd :D

Geen idee, maar klinkt wel vet.........ga straks ook maar weer eens patchen op de MS20, ipv alleen als filterbank te gebruiken.

Onafhankelijke frequenties kan wel hoor: In dit filmpje is het zo gepatched dat wanneer je een toon aanslaat osc1 die frequenties afspeelt en osc2 de frequentie van de daarvoor aangeslagen toon. (dus een soort duophonie)
pcies! daar had ik het dus een paar pages eerder al over...
Ik heb nog een nieuwe raad de patch, deze keer wat moeilijker denk ik. Zonder fx, helemaal kaal. Ik ben benieuwd :D

wat ik (iig) hoor:

MG blokwave OUT --> pitch of total (1 v/d 2)
ENV1 OUT --> pitch of total (1 v/d 2 die niet hierboven is gebruikt)

Hey, ik heb nog een leuke patch liggen: de MS-20 als Rhythmbox met individuele outputs :P, ben ik ff mee bezig geweest voor de lol

Ik hoop dat jullie er iets van kunnen maken, het is wat onduidelijk

De main out is voor de kick (moet wel wat preamp hebben) en de S&H out van de hihat (of snare, hangt van de EQ af die je erop zet).

- Met de attack van EG2 kun je een ritme selecteren (tussen 2 en 10)
- LP cutoff open = start, dicht = stop
- Als je de attack van EG1 opengooit, krijg je een 4 Beat met enkel kick, als je de patchkabel uit de clock input van de S&H trekt een 4 Beat met enkel hihat
- MG freq = tempo, maar de patch verandert dan wel
- Met de waveform van de MG kun je het ritme in reverse afspelen

Je kunt natuurlijk ook de VCO's eronder mengen, krijg je een beetje sidechain achtige dingen :)

EDIT: ik zie nu wel dat het volume van de main out wel wat hoger kan als je de input van de ESP wat trugdraait :)

Attachments

• Rhythmbox MS-20.jpg
    Rhythmbox MS-20.jpg
    202,9 KB · Bekeken: 101
Het was voor mij ook een ramp om die de eerste keer na te maken :P
Gewoon het resultaat van een half uur (of iets langer mss) prutsen :D

mp3 komt eraan...

Ik ga even lekker op vakantie, dus ik zal de patch maar even geven :D

MG pulse gaat naar total om zowel de lowpass als de pitch te beinvloeden.
Rev out van env1 naar LPF in om een dichtgaande lowpass sweep te maken
Env1 1 out gaat naar vco1+2 om pitch te laten stijgen

Verder had ik het bender wheel naar ext, maar dit hoor je niet in de sample.

Vco1 is pulse (volume 2), Vco2 (volume 10) is square. pitch vco2 op -5.
De sleutel is het goed instellen van de modulatie van de vco's en vcf. Verder is het essentieel om de cutoffs van beide filters goed te tweaken om dat holle geluid te krijgen.

Veel plezier en tot over 2 weken!

Back