De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

is het niet zo dat de toesten aangestuurd worden Volt/oct. en de synth self door hz/volt?

Dat zou kunnen, maar dan wel precies andersom.
Het toetsenbord en de Oscillators werken op hz/volt

Als het klopt wat je zegt dan lijkt het me wel wat nodeloos ingewikkeld...zowel V/Oct als Hz/V in 1 synth :? En dat betekent dus ook dat het patchpanel alleen met een omweg gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld een SQ-10 of MS-50....

Ik heb wat tegenstrijdige berichten gelezen op het net over hoe het nu precies zit en ben nu toch wel wat benieuwd eigenlijk. Maar ik blijf erbij dat dit gewoon erg fijn nieuws is en ik zou er stom genoeg eigenlijk best wel een willen hebben :stupid:D Zeker nu er wel 10 patchkabels bijzitten!!!

zowel V/Oct als Hz/V in 1 synth

Da's toch niet anders dan in het origineel?

Ik heb wat tegenstrijdige berichten gelezen op het net over hoe het nu precies zit

Als er tegenstrijdige berichten zijn, dan is dat gek, want Korg heeft het voor elke connector netjes gespecificeerd.

Expo is V/Oct. Lineair is Hz/V:

Keyboard:
Keyboard control voltage output (Exponential) (0 - +8V)
Keyboard trigger output (+5V-->GND)
VCO-1 + VCO-2 control voltage input (Linear response)(0 - +8V)
VCO-2 control voltage input (Linear response) (0 - +8V)

VCO:
VCO-1 + VCO-2 external frequency control input (OCT/V) (-5V - +5V)

Wat niet iedereen weet:

Op de orginele MS-20 was de externe CV op FM (T.Ext/EXT) altijd al OCT/V (exp)
De VCO 1+2 & VCO 2 CV inputs zijn Hz/V (lin)
trigger EG = Switch (ground)

Op de mini blijft dit ongwijzigd zoals ik het gezien heb.

Maar via de ESP is elke ms20 vanuit elke andere monofone synth in principe altijd aan te sturen.
Wel vaak met wat slewing.
Als je direct een ongefilterde golfvorm uit een modulaire VCO haalt (die bv exp aangestuurd wordt) valt dit dan wel weer mee.

Laatst gewijzigd:
is bekend, het is wel altijd een enorm gepiel om hem fatsoenlijk gestemd te laten meelopen. wat fijnere regelbare weerstandjes ertussen helpt wel.
makkelijkst is nog altijd een apssende kenton midicv aar de vco ingangen, dat is het meest acceptabel
vind ik

Ha, etaoin en levka, daar was ik mij inderdaad niet van bewust....shame on me :o:

Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren.

Voor de MS-20 gebruik ik inderdaad meestal gewoon een Kenton unit en de oscillator van de MS-50 kan zowel Hz/V als V/oct bestuurd worden. Maar dit geldt dus eigenlijk ook voor oscillators van de MS-20, en dat opent weer nieuwe mogelijkheden voor het aansturen uit een andere analoge bak, in mijn geval meestal de M5. De afwijkende trigger is op/met de MS-50 ook aan te passen, dus je hebt eigenlijk niet eens een MS-02 nodig (zijn trouwens ook aardig aan de prijs tegenwoordig).

Gekke is dat het gewicht v/d MS20 mini gespecificieerd wordt op > 4 kg, da's twee maal zo zwaar als de microkorg.
Kan dus niet uitsluitend plastic zijn.

Kwaliteit v/d potmeters is voor mij vaak het meest kritische punt.

vreemd ik las juist dat het op een paar gram 5 kilo was.

Attachments

• Afbeelding 4.jpg
    Afbeelding 4.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 114
Laatst gewijzigd:
Ff een vraagje:

Hz/volt is toch exponentieel?
En volt/oct lineair?
(itt wat er in post 688 wordt geschreven).

Dat grapje met die totaal CV input van de ms20 is mijn nooit echt lekker gelukt.
(uiteindelijk lukt het altijd wel met veul gepiemel)
Maar ik heb bijzonder weinig gezeur gehad met de main CV input.
Ik heb mijn MS succesvol aangestuurd met: Syntecno teebee, en doepfer mcv.

Met welke Doepfer module kun je dit oplossen dan?

Ff een vraagje:

Hz/volt is toch exponentieel?
En volt/oct lineair?
(itt wat er in post 688 wordt geschreven).

Dat grapje met die totaal CV input van de ms20 is mijn nooit echt lekker gelukt.
(uiteindelijk lukt het altijd wel met veul gepiemel)
Maar ik heb bijzonder weinig gezeur gehad met de main CV input.
Ik heb mijn MS succesvol aangestuurd met: Syntecno teebee, en doepfer mcv.

Back