De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

Test Ms 10, Ms 20 en SQ10

Test Ms 10, Ms 20 en SQ10

Ik vond in een Music Maker van maart 1979 een test van de MS10, de MS20 en de SQ10.
ik heb ff een foto gemaakt, heb helaas geen scanner.

Ik weet niet of het goed leesbaar is....

Attachments

• ms artikel.jpg
    ms artikel.jpg
    180,9 KB · Bekeken: 122
  • ms1 artikel.jpg
    ms1 artikel.jpg
    178,6 KB · Bekeken: 119
het omgekeerde van een sample & hold lijkt het...

Meer een soort portamento.
ja idd, het 'emmer met water leeg gooi effect'... hoewel het integreren van een getal in een programmeertaal wel de boel afrond... vandaar dat ik dacht dat het ook hierom ging op de MS-50...

wel jammer eigenlijk dat er geen quantizer mogelijkheid op de MS-50 zit...
het omgekeerde van een sample & hold lijkt het...
nee dat is het niet echt... de integrator is eerder het tegenovergestelde van een quantizer...
een integrator smoothed en een quantizer rond af (dus blokkerig)...
een INT kan van een blokgolf een sinus maken en een QNT van een sinus een blokgolf bij wijze van spreken...

een S&H is gewoon 1 geheugenplaats waar een waarde een bepaalde tijd in vast kan worden gehouden...

Laatst gewijzigd:
http://www.korganalogue.net/korgms/manuals/ms50/50moditg.html

--------------------------------------------------------------------------------
TIME CONSTANT
This knob adjusts how fast the integrator's output responds to instantaneous changes in the input waveform.
INTEGRATOR INPUT
For the input signal whose changes you want to slow down.
INTEGRATOR OUTPUT
This jack provides the integrator module's output waveform. This output waveform changes more smoothly compared to the input waveform on which it is based.

The integrator module puts limits on the speed of voltage changes in an input signal so that the output signal may be used to produce portamento effects.

- integrator input and output signal relationships

The graph of the integrator's input and output signals in the figure above shows how the slow response of the output produces a smoother curve than the input. You adjust the speed of this response by means of the time constant control knob.

mijn hele verhaal over een zelf maak pedaal voor de Korg ms-serie wordt hier ondergesneeuwt!!

of is het niet interressant genoeg?

:-(

Tsja, wie zal het zeggen. Het is wel de Grote MS etc. Thread. Jij kaapte weer Hooihuis Integratorrelevatie!

Ik ben niet zo'n electrotechneut dus ik kan niet oordelen over nieuw en vernieuwend. Maar het ziet er zeker hendig uit.

Tsja, wie zal het zeggen. Het is wel de Grote MS etc. Thread. Jij kaapte weer Hooihuis Integratorrelevatie!

Ik ben niet zo'n electrotechneut dus ik kan niet oordelen over nieuw en vernieuwend. Maar het ziet er zeker hendig uit.

je hoeft hier juist helemaal niet zo tegniekus voor te zijn. ben ik zelf ook niet.
ik heb gewoon een bestaand Roland EV-5 pedaaltje met een paar simpele soldeerhandelingen gesplitst.
voor een gitarist levert dit zoiezo een hele vette wah-wah op met veel in te stellen parameters. verder is het handig voor een keybaord-speler, want hij heeft zijn handen nu nog vrij voor andere (?) dingen.

hoef je ook geen Korg MS01 pedaal meer aan te schaffen!

:engel:

Klinkt als slew limiter, iets wat snelle veranderingen dempt

Klopt als een bus; is het ook. Niet alleen voor portamento maar ook bijvoorbeeld om een andere waveform uit je LFO te halen en dergelijke.

waarom dan? :)

Nou okee, misschien niet iets totaal anders, maar het heeft meestal wel meer energie dan een audio signaal. Ik ben geen electrotechnicus helaas dus kan het uitleggen aan de hand van de juiste eenheden, maar ik weet wel dat je de oscillator van de MS-50 bijvoorbeeld zonder problemen op een hi fi versterker kunt aansluiten. Dat moet je met een CV spanning van 10 V niet doen :D

Hi fi versterkers zullen denk ik geoptimaliseerd zijn puur voor line-signalen en de meeste "mixers" van modulars kunnen simpelweg een grotere bandbreedte aan signalen hebben. Ik dacht alleen dat die van de MS-50 dat niet kon :)

die oscillator moet je dan , neem ik aan, toch ook een beetje trimmen ?

de integrator is eerder het tegenovergestelde van een quantizer...

just for the record, 'int' in een programmeertaal betekent 'integer' en maakt een geheel getal van de waarde. het gooit dus alles achter de komma weg.

ik blijf bij mijn leuke omschrijving:

ongeveer het omgekeerde van een sample & hold

het dekt wel de lading denk ik....verder zegt het niets over wat je er mee doet en wat het resultaat is :-)

Laatst gewijzigd:
integrator ongeveer het omgekeerde van een sample & hold:

ik heb het nu even niet over de manier waarop je de S & H of de integrator gebruikt..maar theoretisch is het toch zo dat als je een signaal eerst door een sample & hold haalt, en daarna door de integrator, je (theoretisch) weer het eerste signaal zou krijgen?

theoretisch dan..natuurlijk...verder heb je er ook niets aan..in principe dan..

wel knap dat de integrator weet welke stap de volgende moet zijn....dat snap ik niet hoe dat werkt. sample & hold is domweg een hap nemen van een voltage dat toevallig voorbij schiet. maar de integrator heeft twee punten nodig en zet daar tussen een mooie curve neer van nieuwe voltages..

hoe kan dan? hoe weet hij wat de volgende voltage is? het tweede punt wat er nog niet is. dat is in de toekomst kijken toch? en dat kan niet! :-(
of die integrator werkt alleen op een fixed signaal zoals een golfvorm. en dan weet hij ook de frequentie en is er aan gesynced. dan kan het wel..

raaar allemaal..ik begrijp niet hoe dat werkt dan...

S&H is niet het tegenovergestelde maar onderdeel van een INT... de spanning, punt A, moet immers opgeslagen worden en dan over een bepaalde tijd naar punt B lopen...

de INT moet ook kijken of de aangeboden CV spanning qua richting veranderd.
dus er moet ook nog een comperator bij ingebakken zitten die dit checked lijkt me...

als je boel ff vanuit een abstract point of view bekijkt (en da's nooit verkeerd) dan werkt een integrator/slew limiter als een soort van LPF, de scherpe kantjes worden er dus van af gehaald...

ja, leuk allemaal verschillende zienswijzen door en over elkaar heen! waarschijnlijk kloppen ze allemaal, al die abstracte points of views! ;-)

Back