De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

6 trak:

kijk nog eens goed naar het grafiekje van Korg:

de tijd van de eerste curve is korter dan die daarna.................dus.........tja ...

Zijn jullie nu nog steeds aan het emmeren over die integrator?
Wordt het niet eens tijd om een bier te drinken?

Het is gewoon een spanningsverloop van punt A naar punt B, daar is niks magisch of toekomstkijkerigs aan :)

Het lijkt me gewoon een vector.

Eenmaal je het startpunt, de richting en de lengte weet, weet je ook waar je uitkomt.

Of, wanneer je het startpunt, het eindpunt weet, weet je de richting en de lengte ook.

ok, ik heb genoeg aangegeven hier, maar niemand kan of wilt het zien blijkbaar.
de grafiek van Korg klopt niet helemaal..verschillende looptijden van de integrator en dat kan NIET!.het is namelijk een vaste instelbare tijd..en dat zie je wel, of zie je niet. de rest is 1 + 1 = je weet wel!

Tijd voor koffie! (en vanavond bier, anders wordt de Jellinek kliniek boos op me!)

Misschien na de koffie even naar wikipedia voor uitleg over exponentieel en lineair ...?

ja leuk:

exponentieel is als je sexueel opgewonden raakt van exposities. Linear betekent dat je direct en onmiddelijk je lineaal naar huis terug moet brengen!

en toch blijf ik er bij dat de grafiek van Korg niet klopt:

http://www.korganalogue.net/korgms/manuals/ms50/50moditg.html

het eerste blokje klopt niet qua time constant. en die curve ook niet, want er treed toch geen verschnelling/ vertraaching op?

tijd voor nog een kopje koffie dan maar...

en was het maar een curve, dan kon je een blokgolf in een sinus omzetten.
nu blijft het bij een driehoeksgolf

het eerste blokje klopt niet qua time constant. en die curve ook niet, want er treed toch geen verschnelling/ vertraaching op?

.....je zou toch echt beter eens uitzoeken wat exponentieel betekent....

ok, snel voor de volgende koffie nog even:

integrator heeft maar een variabele, en dat is de snelheid waarmee hij van punt A naar punt B gaat. deze is linear, want er treed geen versnelling of dergelijks op. waarom er een curve gebruiklt wordt bij de Korg grafiek is dan vreemd. Verder is deze snelheid ook af te lezen in de hoek die het verloop maakt. die hoek is dus altijd constant zolang je de 'time constant' niet veranderd.

dan kan dus nooit, zoals op de grafiek van Korg is af te lezen, het verloop van het eerste blokje precies van A naar B lopen. zoals ook gebeurd in de latere blokjes (een halve periode van een blokgolf). die latere blokjes zijn wel allemaal even groot.
er moet verschil zijn tussen de blokjes met verschillende pulsen. anders is deze grafiek dus onzin.
of de integrator is meer dan intelligent en kan ik de toekomst kijken!

dus dat lijkt me niet te kloppen. en ook niet die curve....

:geslaagd:

de tijd is linear...en ook de voltage schaal....en de integrator ook...dus waar komt plots een exponentioneel element vandaan dan?

de tijd van de eerste curve is korter dan die daarna.................dus.........tja ...
dat klopt toch ook gewoon? de tijd van het volgende pulse niveau is langer en minder diep/hoog,

50itgio.jpg

dus zal ook de curve ook een andere shape krijgen... logisch toch?

Laatst gewijzigd:
voor mij:

nee, helemaal niet logisch.
bij een portamento gebeurd dat ook toch niet? er wordt linear ( en dan bedoel ik niet in freq.) van de ene naar de andere toon gefietst. als de afstand groter wordt, duurt het ook langer.

en dat komt dus omdat de helling/ curve/ vorm en snelheid niet veranderd. en dat doet de intregater ook niet. je stelt een bepaalde reactie snelheid in (en dat is dus ook de hoek), en die blijft hetzelfde tot dat je de waarde veranderd.

misschien tijd om er een echte wetenschapper bij te halen!
en een krat bier met twee kannen koffie natuuurlijk!

Wat MM bedoelt is dat je niet zou verwachten dat het eindpunt van de eerste curve keurig op de piek van de eerste puls valt, maar ergens halverwege. In poratmento termen: als je de snelheid van de portamento laag hebt staan komt -ie niet op tijd op de uiteindelijk toonhoogte van de tweede toets voordat de derde toets alweer ingedrukt is. Wat MM niet ziet is dat de tijd van de integrator zo kort is dat dat snel genoeg is voor alle getoonde overgangen. De curves allemaal een andere vorm hebben is wiskunde. Een lineaire integrator maakt geen rechte streepjes tussen de overgangen, kennelijk.

eerst maar eens dit begrijpen:
http://ken-gilbert.com/slew-rate-explained
(ik niet) en intussen maar over andere MS-gerelateerde topics praten.

*kruipt onder een steen vandaan*

Nou moet ik toch even tegen mijn naam in handelen.

Ik hou me al een tijdje met (het bouwen van) elektronica bezig, en volgens mij heeft iedereen hier gelijk, maar ook een beetje ongelijk

je stelt een bepaalde reactie snelheid in (en dat is dus ook de hoek)
Het eerste gedeelte klopt, het tweede echter niet.

Die korg curve is het verloop van een RC netwerkje: een condensator die wordt opgeladen door een weerstand. Hoe hoger die weerstand, hoe langzamer dat opladen gebeurt.
Dit is een benadering van een integrator. Een echte integrator, zou weldegelijk rechte lijnen geven. Deze kosten echter wat meer onderdelen om te maken.

Die snelheid is aan te geven met de RC-tijd, de waarde van de R maal de waarde van de c. Verder is het verloop van de uitgangsspanning met een stapspanning als input te schrijven als Veind-(Veind-Vstart)*exp(-t/RC)
Waarbij Veind de eindwaarde is, Vstart de beginwaarden en exp(x) de exponent is van x ("e tot de macht x")

Dit zorgt voor het exponentiele verloop dat te zien is. Het mooie van dat exponentiële verloop is dat, onafhankelijk van Veind en Vstart, de eindwaarde min of meer wordt bereikt na een vaste tijd. (Wiskundig gezien wordt ie nooit gehaald, maar elektronisch gezien is hij zo goed als bereikt na 5*R*C)

Stop je er een grotere spanning in, dan zal stijghoek dubbel zo groot zijn, terwijl de eindwaarde dus binnen de zelfde tijd wordt bereikt. De hellingshoek is dus afhankelijk van de grootte van het ingangssignaal.

Kort samengevat, je stelt in hoe lang ie erover doet om de eindwaarde te bereiken, en niet de hellingshoek.

Ik ben het verder eens met MM dat die grafiek niet klopt. De eerste stap is duidelijk korter dan de rest. Bij alle andere stappen is ie zo ingesteld dat ie precies het einde haalt aan het einde van de stap. Omdat de eerste stap korter is, zou ie het einde niet kunnen halen.
Tenzij het circuit extra onderdelen bevat. Met zenerdiodes over de weerstand kun je bijvoorbeeld zorgen dat ie sneller reageert op grote stappen. Zijn er ergens schema's online van die integrator? Dan is dat na te gaan.

Wat MM niet ziet is dat de tijd van de integrator zo kort is dat dat snel genoeg is voor alle getoonde overgangen. De curves allemaal een andere vorm hebben is wiskunde. Een lineaire integrator maakt geen rechte streepjes tussen de overgangen, kennelijk.
Die eerste zin klopt dus niet, als ie de eerste op tijd haalt, zou ie 'te vroeg' met de rest klaar moeten zijn, of hij haalt de andere precies, en is te laat voor de eerste. De vorm is het zelfde, het is slechts een schaalfactor (Veind-Vstart) die verschilt. En een echte lineaire integrator zou dus wel degelijk rechte lijnen hebben.

Zo, ik kruip maar eens terug onder mn steen. Goedendag.

gelukkig kwam daar LL heel even langs!

ik zat er dus toch heel dichtbij, als dit verhaal klopt. . en in die beginne ging ik ook gewoon uit van die mooie curve....

mijn ego is blij :-) nu ik nog!

Weet iemand hoe het zit met die Korg sequencer? Ik hoor alleen geluid als ik channel C voltage out verbind met de trigger in van de ms10. Bij channel A en B hoor ik niets. Ik heb er geen boekje bij vandaar

Back