De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

zonet even een voorbeeld gemaakt. zo als ik de set up heb staan en bezig ben met sound. (of het echt stereo is eigenlijk niet twee aparte osc aan een aparte kant wat niet kan met een ms-20 ik kan dan weer niet wat een ms-20 kan) ;)

http://soundcloud.com/dreamtechno/s-s-m-filter

klinkt leuk allemaal maar toch; je moet 2 MS-10's nutuulk niet vergelijken met 1 MS-20...
sowieso hoeft het ook niet realtime en zou je de boel kunnen multitracken ;)

ik vind het gewoon leuker om het wel zoveel mogelijk realtime te doen en dan komt 1 ms-20 voor * stereo te kort. het is niet het zelfde. sm-10 's zijn een stuk goedkoper. voor 1000 euro heb je al twee in nieuwstaat verkerende instrumenten. ik heb er een lossen hipass filter achter zitten van DR om dat ze dat missen. Een ms-20 heeft volgens mij geen 2 volledige ADSR filter. 1 1/2 of zoiets. er zijn ook een heleboel dingen die de 10 missen zoals je zegt. het is maar wat je er mee wilt

eenvoudige route

Attachments

• ms route 2012.pdf
    263 KB · Bekeken: 155
Laatst gewijzigd:
wat heeft stereo nou met een MS te maken?! daar zijn die dingen toch ook helemaal niet voor gemaakt :P
je mag het best leuk vinden om er 1 op links en 1 op rechts te zetten maar is 'ie dan ineens cooler dan een MS-20 en ook omdat 2x een 10 goedkoper zou zijn?
het blijven rare argumenten :D maar enfin...

toch had ik het idee dat we er uitgekomen waren dat het twee verschillende instrumenten waren de ms-10 of de ms-20, en wat ik er mee doe moet ik weten. ;)

dat het 2 verschillende synths zijn gaat het ook verder niet om maar welke veelzijdiger is, en da's helaas niet de MS-10...
stereo is een redelijk non-argument in dit vergelijk want dan kan je ook wel 2x een MS-20 gebruiken...

en dit staat verder geheel los van wat jij wel/niet zou mogen doen met je 10's...

Die instrumenten uit de MS-serie hebben gewoon hun beperkingen maar dat maakt ze naar mijn mening niet minder leuk.... wel is het zo dat het in een systeempje van 2 of meer uit deze serie het inderdaad een stuk interessanter wordt. En ach, stereo is gewoon 1 van de mogelijkheden als je eenmaal zo'n systeempje hebt. Voor mij eigenlijk ook niet erg belangrijk. Maar ik moet zeggen, ik heb ooit met de Yamaha CS-30 eens met stereo gewerkt (deze heeft verschillende uitgangen voor de oscillators) en je kunt er eigenlijk best leuke dingen mee doen. Brede patches maken met 1 monosynth zonder dat je dit met een extern effect doet, dat is toch weer andere koek :)

ze hebben een heel eigen klank, die ik eigenlijk met geen andere synth zo kan namaken:
niet duur, smerig kermisdiscoachtig, vooral dat laatste
en prettig om aan te schroeven , past altijd in m'n mix
ms20+ms50, geweldige combinatie.

ps de ms20 heeft ook 2 vca's : eentje zit op het patchpanel, dus bv panning zou moeten kunnen

6 het gaat bij mij om voor mij interessante muziek wil maken en ik kijk vanuit het oogpunt muziek maken naar een muziek instrument en niet hoe interessant iets is (bijvoorbeeld een gitaar, is dat zo bijster interessant , je moet er zelf wat van maken , daar ligt ook de charme van het instrument. ) het is niet hoe technisch iets in mekaar zit voor mij. het is een andere blik vanaf een ander kant. jammer is dat ik maar 2 armen en handen heb. dat is ook waar ik het meeste tegen aanloop en dan komt een band track rec. om de hoek kijken. Maar het liefst zoveel mogelijk live.

je wilt mij uitleggen dat de 20 veel interessanter is, en dat is ook goed daarom is het hier een forum.

Laatst gewijzigd:
:okdan:
jammer is dat ik maar 2 armen en handen heb. dat is ook waar ik het meeste tegen aanloop
heb je dan niet de CV out van die waar je op speelt aangesloten op de CV in van de 2e?
ps de ms20 heeft ook 2 vca's : eentje zit op het patchpanel, dus bv panning zou moeten kunnen
maar dan ben je er nog niet want beide signalen zijn dan nog steeds gelijk; alsof je het op een mixer 2x mono zou aansluiten...
eigenlijk is het dus een totaal overbodig actie; zoiets als de tuinlampen aan doen terwijl de zon schijnt zeg maar :D

zo, nou , nee maar
wel , je kan bv 1 van de kanalen eerst door de externalsignalprocessor duwen en wat filtering toepassen. :eureka:
dit voorbeeld om eventjes wat licht te doen schijnen in de krochten van de ms20 wereld

ooff, afwisselend een wit licht ruisje gemorpht met de welklinkende sinustoon van de ms20 oscilatoren
aha !
pollens

ach so juist ja; in combo met de external cigaar processor moet het idd wel lukken idd :okdan:
ook leuk qua ESP; de CV OUT naar de EXT SIG IN en dan LPF-en en terug sturen naar de VCO-2 CV IN, dan heb je 1 osc zonder en 1 met portamento...
offe, de LFO SQR wave er in om hem wat af te ronden etc... en misschien kan je op die manier zelfs een (welliswaar zeer simpele) 3e envelope maken van het trigger signaal :eureka: ach je kan zoveel leuks doen met de MS-20, het is en blijft daarom ook gewoon DE gulden middenweg MS...

Ik of en mss andere leden verwelkom de nieuwe mini MS-20 in deze treat "de grote(soms dus ook kleine) Korg MS serie"
analoog en een schema uit 1978 opgebouwd. 8>
mss kan een mod de titel aanpassen en mini er tussen tikken.

vrij goeie demo

Kan toch niet dat de originele filter er in zit?
dat beweert toch niemand? het is allemaal nagebouwd, "zo goed als" en naar voorbeeld van het orgineel maar met moderne componenten en technieken. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze mini qua geluid in de praktijk heel moeilijk te onderscheiden zal zijn van het orgineel. Ik heb helemaal geen budget maar ik heb er meteen een besteld en eigenlijk wil ik er twee.

En nu maar hopen dat het een groot succes wordt - wat ik wel verwacht - want dan zullen een rackable mini MS-50 en ditto SQ-10 wel niet lang op zich laten wachten.

Back