Solina Storing.....wie helpt ?

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik heb vandaag voor m'n vriendin een Solina D112 gekocht voor weinig (€ 10,-).
Aangezet, maar veel knallende storingsgeluiden en een niet-werkend volumepedaal was ons deel. Nou stond dit ding al enige tijd ergens op een zolder, dus het stof zal weinig goeds hebben gedaan. En ik heb het volumepedaal uit elkaar geschroefd, en daar bleek dat het lampje dat de lichtgevoelige cel voedt kapot is. Is makkelijk te vervangen.
Maar, mijn vermoeden is dat er wel meer aan de hand zal zijn. Overigens werken alle elektronische circuits goed, alleen staat het ding dus op vol volume, en die knallende storingen.
Iemand wat wijze suggesties om een restauratie/reparatie aan te vangen? Het lijkt mij allemaal dus aan de zwakstroom-kant te zitten; zoals gezegd, de elektronica lijkt mij in orde.

Graag suggesties.

Groeten,
Pjeut.

Hallo,
Graag suggesties.

Groeten,
Pjeut.

Knallende geluiden???? , je bedoeld zeker harde ploppen door het ontladen van een condensator. Dit zou een defect kunnen zijn.

Knallende geluiden???? , je bedoeld zeker harde ploppen door het ontladen van een condensator. Dit zou een defect kunnen zijn.
m'n oude solina orgel knalt al vanaf het begin , vanaf toen ie nieuw was, daarom het zwelpedaal altijd op laagste stand ter bescherming van de speakers. zat gewoon geen veiliguitschakelrelais op.

maar weet je ook wat de oorzaak is?
Het zwelpedaal werkt met zo'n lampje en een lichtgevoelig relais. Kan dat de oorzaak zijn?

is de afstand tussen lichtgevoelige cel en lampje te klein/ verbogen?

is de afstand tussen lichtgevoelige cel en lampje te klein/ verbogen?

Dat lijkt me niet, maar ja, de contactjes van het lampje waren verbogen, zodat hij het zowiezo niet deed. Maar als je gewoon even met je vingers de demping nadoet, verhelpt dit de storing ook niet.
Maar, wat ik graag zou willen weten is, of het niet werken van het lampje, dus een verbroken contact, de storing kan veroorzaken?

Vervang het lampje van het zwelpedaal, en zorg dat het zwelpedaal stofvrij is (vooral het gleufje tussen lamp en sensor).

Resultaat: zwelpedaal werkt weer
Resultaat 2: orgel speelt niet meer altijd op maximum volume, want...zwelpedaal werkt weer
Resultaat 3: je kan je orgel stil opstarten, dus zonder al te luide plop, want...zwelpedaal werkt weer

Als je dan nog knallende storingen hebt: alle knoppen enz reinigen (let op welke contactspray je gebruikt!!) en de dempcondensatoren van de toetsen vervangen (die voorkomen geplop bij het indrukken van de klaviertoetsen).

Succes!

Nicholas thnx

Nicholas thnx

Vervang het lampje van het zwelpedaal, en zorg dat het zwelpedaal stofvrij is (vooral het gleufje tussen lamp en sensor).

Resultaat: zwelpedaal werkt weer
Resultaat 2: orgel speelt niet meer altijd op maximum volume, want...zwelpedaal werkt weer
Resultaat 3: je kan je orgel stil opstarten, dus zonder al te luide plop, want...zwelpedaal werkt weer

Succes!

Maar, die knallen tussendoor, ze blijven dus wel bestaan. Wat is hiervan dan de oorzaak, en wat is er aan te doen?

Zie aanvulling in mijn vorige post :)

Vuile contacten en defecte klavierdempingscondensatoren zijn (voor zover ik weet) de meest waarschijnlijke oorzaken van ploppen tussendoor.

De klavierdempingscondensatoren voorkomen dus enkel ploppen op het moment dat je een klaviertoets indrukt.

Zie aanvulling in mijn vorige post :)

Vuile contacten en defecte klavierdempingscondensatoren zijn (voor zover ik weet) de meest waarschijnlijke oorzaken van ploppen tussendoor.

De klavierdempingscondensatoren voorkomen dus enkel ploppen op het moment dat je een klaviertoets indrukt.

Dank je wel voor je aanvulling. Die condensatoren zitten ook onder het klavier? En je kunt de defecten opsporen door deze condensatoren door te meten? Weet je misschien hoe je deze moet doormeten? Ik heb zo'n multimeter, maar gebruit die uitsluitend om weerstanden te meten en spanningen.
Graag je reactie.

Groeten,
Pjeut.

Bij mijn Eminent 2000Gt stonden ze op de print, niet onder het klavier zelf.

Ze zijn te herkennen als een hele rij identieke condensatoren, net zoveel als klaviertoetsen (of een veelvoud ervan). Ze staan normaal gezien chromatisch gerangschikt, dus met tellen weet je welke toets plopt, en dus welke condensator (elco) je moet vervangen.

Doormeten gaat enkel met multimeters met capaciteitsmeting, en dat hebben ze niet allemaal. Eenvoudiger is de condensatoren van ploppende toetsen sowieso gewoon te vervangen.

Bij mijn Eminent 2000Gt stonden ze op de print, niet onder het klavier zelf.

Ze zijn te herkennen als een hele rij identieke condensatoren, net zoveel als klaviertoetsen (of een veelvoud ervan). Ze staan normaal gezien chromatisch gerangschikt, dus met tellen weet je welke toets plopt, en dus welke condensator (elco) je moet vervangen.

Doormeten gaat enkel met multimeters met capaciteitsmeting, en dat hebben ze niet allemaal. Eenvoudiger is de condensatoren van ploppende toetsen sowieso gewoon te vervangen.

Mee eens *D , sterkte.

Back