Live? (weet niet precies waar ik dit moet posten)

sjaap2

Nieuwkomer
Ik heb een vraag over het live brengen van je muziek. Nouja eigenlijk weet ik er bijna niets van :P. Meeste van onze nummers die al opgenomen zijn enzo zijn gemaakt met reason. Dus hier luidt de eerste vraag: Hoe zou ik dit live kunnen brengen? ik zou liefst dan alle verschillende instrumenten die in het nummer gebruikt zijn via midi triggeren zodat je live wat kunt rondklooien en wat daft punk-achtige live sets kunt brengen. De Tweede vraag luidt dan: Hoe doe ik dan hetzelfde met hardware? moet ik het dan langs een sequencer laten lopen? en wat heeft dit dan voor nut?

Bedankt voor jullie hulp!

Je zou toch met een laptop en een midi controller live kunnen gaan?

Ik weet niet hoe geschikt reason voor live doeleinden is maar je kunt de knoppen aan een midicontroller toewijzen en dan live aan e knoppen draaien :D

Meest voor de hand liggende antwoord is: gebruik voor live "Live" (van Ableton :p). Je moet daarvoor dan misschien wel effe flink wat voorwerk doen en delen van je muziek uit reason als loops renderen...
Maar goed je hoeft niet per se voor die optie te gaan... in principe kun je met ELK stuk soft of hardware live optreden... 't is maar net wat je er mee doet en hoeveel controle je per se wilt hebben tijdens je performance... sommigen hebben een redelijk vaste set en spelen een beetje "mee" door live melodietjes te spelen of aan effecten te draaien... anderen willen juist de complete vrijheid hebben om eigenlijk on-the-fly een stuk muziek te maken uit voorgedefinieerde elementen uit nummers. Maar goed... zoiets moet je dan ook wel willen en kunnen... het gaat er uiteindelijk immers meestal om dat je een spetterende show neer zet... niet dat je on stage zit te experimenteren en dingen zit uit te proberen die wel of niet werken. (nou ja als het vaker wel dan niet werkt loont het de moeite misschien wel haha)

Back