Versterking pianogeluid voor optredens

pip

Ouwe rot
Hoi,

Ik speel 'piano' in een groepje waar we voornamelijk jazz spelen. Nu gebruik ik een Sonic Cell met SRX-11 en SRX-12 kaartjes voor piano en elektrische piano. Die klinken thuis op mijn studio monitor speakertjes (passieve Behringer 1C speakers plus versterkertje) fantastisch.

Neem ik die Sonic Cell mee naar onze oefenruimte en sluit ik die aan op het mengpaneel met luidsprekers (van HK Audio) dan klinken de elektrische pianoklanken nog steeds erg goed (Rhodes, Wurlitzer), maar de 'normale' piano klinkt vrij belabberd, zeker als je ballads gaat spelen. Het lijkt niet erg meer op een echte vleugel, terwijl dat thuis nog veel meer het geval was. Flink draaien aan het hoog/midden/laag helpt een beetje, maar niet veel.

Nu vraag ik me af of hier voor optredens iets aan te doen is. Heeft het te maken met een ander type luidsprekers? Of dat de luidsprekers niet vlak voor je oren opgesteld staan? Kan ik wellicht beter gebruikmaken van monitorspeakers met groter vermogen voor kleine optredens (in plaats van via PA installatie)? Of zijn er misschien PA systemen die vooral erg geschikt zijn voor pianoklanken?

Op het eerste zicht misschien een domme vraag maar... pan je de kanalen op de P.A. / repetitieruimtemixer ook hard links en rechts voor L en R...?

Als ik dat niet doe klinkt de piano van m'n Nord Stage ook naar ****, en de Rhodes en Wurlitzer blijven overeind staan (want deze zijn mono). En anders klinkt die gewoon super.

Tja, geen idee eigenlijk. Ik sluit links op kanaal 1 aan, rechts op kanaal 2 en het mengpaneel heeft vervolgens 2 master volumeschuiven voor links en rechts. (Bedoel je dat L-out uit de linker luidspreker moet blijven komen en R-out uit de rechter?)

Je hebt twee soorten inputs op een mengpaneel:

*stereokanaal
*monokanaal

Een stereobron (bv. je piano) aansluiten op een stereokanaal is gewoon kwestie van L en R output van je piano op L en R input te prikken. Dan is alles stereo, en zou het moeten klinken als thuis op je moni's (op wat eq na).

Als je echter twee monokanalen gebruikt, moet je ervoor zorgen dat het kanaal waar je je L output op prikt, hard links gepand staat. Idem voor rechts. Als je dit niet doet, hoor je je piano gewoon mono, wat wel eens kon beschreven worden met hoe jij je piano ervaart door de repetitie-P.A.

Om stereobeeld te hebben moet je er inderdaad voor zorgen dat je L en R output door 2 verschillende speakers gaan.

Op het eerste gezicht stom logisch, maar toch beter even nakijken :).
Misschien even vermelden op welk mengpaneel je aansluit?

Dat klinkt logisch! Het mengpaneel heeft voorzover ik het me kan herinneren geen stereo inputs, dus gebruik ik 2x mono, maar let verder niet op de instellingen. Ik zal het eens proberen, bedankt!

Nog eens geprobeerd. Dat pannen maakt geen levensgroot verschil ben ik bang. Maar een beetje spelen met de equalizersettings en zorgen dat mijn pianospel goed verdeeld is over alle registers van het klavier lijkt al te helpen om het realistischer te laten klinken.

Piano sounds uitversterker over een PA is altijd lastig, zeker als je te maken hebt met een eenvoudige zang-PA zoals je vaak tegenkomt in oefenruimtes. Volgens mij is het dan vooral de combinatie van eenvoudige microfoon-preamps in de mixer en PA-boxen die ervoor zorgen dat het mid en hoge frequenties vervormd klinken. Mijn ervaring is dat het ook bij optredens lang niet altijd goed klinkt, vnl. omdat het piano geluid teveel wordt vervormd door de preamps.

Ik heb hier voor mezelf de volgende oplossing op gevonden:
mijn Roland RD-700 stagepiano heeft gebalanceerde jack outputs (+4dBU), welke ik met verloopkabels naar XLR (nog steeds gebalanceerd!) direct op een mengpaneel/PA kan inpluggen (geen DI of inpluggen in de jack inputs). Ik heb dan nog steeds een hoog uitgangssignaal, waardoor de input-gain van de PA (oefenruimte of zaal-PA) nagenoeg dicht kan worden gedraaid. Dit resulteert in een clean en mooi geluid zonder vervorming. Als de monitor speakers dan ook nog van een goed kaliber zijn blijft het geluid behoorlijk strak (en een beetje PA-speaker ook).

Echter: vereiste is dat je outputs gebalanceerd zijn. Bij ongebalanceerde outputs (wat de Sonic Cell helaas ook heeft) moet je dus de input-gain opendraaien (= preamps gebruiken), met alle gevolgen vandien. Een DI gebruiken zou uitkomst kunnen bieden, mits je niet teveel 'gain make-up' hoeft te gebruiken op de PA. Bij mijn RD-700 is het verschil tussen ongebalanceerde en gebalanceerde connecties enorm; veel technici waren verbaasd over de mooie piano sounds die er uit m'n bak kwamen...

Oplossing die je zou kunnen gebruiken:
veel DI's hebben een zg. 'link' output: een extra ongebalanceerde ouput op een DI. Gebruik 2 DI's (stereo) en sluit de link outputs aan op 2 actieve monitorspeakers van jezelf (die je bij de aanschaf goed hebt getest zodat de klank jou bevalt). De normale ouput van de DI gaat naar de PA, en je regelt zelf je eigen monitorgeluid, dat waarschijnlijk al een stuk beter klinkt.
Opmerking: te kleine speakers geven vaak vervorming bij hoog volume.

Over de opmeringk van mrt (stereo/panning):
wat hij bedoelt is dat je er zeker van moet zijn dat de PA mixer daadwerkelijk stereo is. Als beide inputs worden samengevoegd naar 1 mono masterkanaal (en beide speakers dus hetzelfde signaal laten horen), dan klinkt dat vaak beroerd. Controleer dus of je PA mixer 2 mono kanalen apart naar links en rechts kunt pannen. Zo niet: gebruik dan maar 1 ouput van je module (mono)! Mijn ervaring is dat het 'summen' van een stereo piano geluid naar mono op een PA niet goed klinkt.

Over de opmeringk van mrt (stereo/panning):
wat hij bedoelt is dat je er zeker van moet zijn dat de PA mixer daadwerkelijk stereo is. Als beide inputs worden samengevoegd naar 1 mono masterkanaal (en beide speakers dus hetzelfde signaal laten horen), dan klinkt dat vaak beroerd. Controleer dus of je PA mixer 2 mono kanalen apart naar links en rechts kunt pannen. Zo niet: gebruik dan maar 1 ouput van je module (mono)! Mijn ervaring is dat het 'summen' van een stereo piano geluid naar mono op een PA niet goed klinkt.

Ik bedoelde wel degelijk als je L en R out van je piano op 2 mono-kanalen laat binnenkomen, die niet gepand zijn. Dan heb je ook die summingsfouten (o.a. fase) als je piano daadwerkelijk stereo is. Ik ging ervan uit dat de P.A. niet dual mono uitzond.

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met m'n Nord Stage over P.A.'s (altijd mooi stereo) behalve voor monitoring (sum to mono), maar binnenkort zal het met mono ook geen probleem meer zijn, met de nieuwe OS update. In de toekomst kijk ik ook voor m'n eigen (stereo) monitor (omdat effecten zoals autopan, pingpongdelay en chorus sketchy klinken in mono).

Ik bedoelde wel degelijk als je L en R out van je piano op 2 mono-kanalen laat binnenkomen, die niet gepand zijn. Dan heb je ook die summingsfouten (o.a. fase) als je piano daadwerkelijk stereo is. Ik ging ervan uit dat de P.A. niet dual mono uitzond.

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met m'n Nord Stage over P.A.'s (altijd mooi stereo) behalve voor monitoring (sum to mono), maar binnenkort zal het met mono ook geen probleem meer zijn, met de nieuwe OS update. In de toekomst kijk ik ook voor m'n eigen (stereo) monitor (omdat effecten zoals autopan, pingpongdelay en chorus sketchy klinken in mono).

Ik zei niet dat je het fout had, in tegendeel, ik wilde juist nog even benadrukken dat mono summing vaak erg beroerd kan klinken. We hebben het dus allebei over hetzelfde, alleen vond ik dat niet heel erg duidelijk terug te vinden in jouw verhaal dat dat daadwerkelijk een oorzaak kan zijn van de slechte klank (no offence).
Anyway, ik hoop dat we de topicstarter een stuk verder kunnen helpen.

Stage-monitors zijn altijd overdreven in het mid en belabberd en doffig in het laag. Das mijn ervaring met stage-monitors in een buurthuis hier.
Alles wat erdoorheen gaat klinkt gaar en erg agressief..
Plus de zaal-akoestiek speelt denk ik ook parte

gouden tip:

heb vertrouwen in de daar aanwezige geluidstechnicus...

En als die er niet is, of ook maar wat aanklooit?
Ik heb nog nooit een goede zaal-akoestiek of technicus meegemaakt die ook echt een goed geluid kan neerzetten in een zaal. Het klinkt altijd belabberd.
Enige uitzondering is als je optreed in restaurants met veel bekleding, zoals chinese restaurants, gek genoeg.

Ik zei niet dat je het fout had, in tegendeel, ik wilde juist nog even benadrukken dat mono summing vaak erg beroerd kan klinken. We hebben het dus allebei over hetzelfde, alleen vond ik dat niet heel erg duidelijk terug te vinden in jouw verhaal dat dat daadwerkelijk een oorzaak kan zijn van de slechte klank (no offence).
Anyway, ik hoop dat we de topicstarter een stuk verder kunnen helpen.

Okido, 'k wilde het eenvoudig houden :okdan:.

Stage-monitors zijn altijd overdreven in het mid en belabberd en doffig in het laag. Das mijn ervaring met stage-monitors in een buurthuis hier.
Alles wat erdoorheen gaat klinkt gaar en erg agressief..
Plus de zaal-akoestiek speelt denk ik ook parte

Het varieert erg van monitor tot monitor, en van monitormix tot monitormix.

*Als de monitor genoeg power heeft, dan moet hij niet zo tegen de limiter op pompen (ingebouwd of via outboard) om op een volume te komen dat je jezelf nog kan onderscheiden van de rest.

*Monitors krijgen vaak een omgekeerde smileycurve (vergelijk het met een telefoon: je hebt alleen de range nodig waarin de belangrijkste informatie zit om jouw instrument te 'horen'.) Jammer, want jij zal nooit ervaren op het podium hoe het in de zaal klinkt. Daarom, toch een zaligheid als bas en gitaar met echte versterkers (én luid genoeg) op het podium staan, dan heb je nog een idee (wel altijd oordoppen in :geslaagd:).

*Er zijn wel degelijk technici die er iets van kunnen, alleen ga je ze niet 'in het buurthuis' vinden (no offence), tenzij je veel geluk hebt. 'k Heb al het genoegen gehad om met goeie mixers te werken, waardoor de sound ook staat als een huis (en je zelf enorm plezier beleeft aan een optreden). Helaas ook wat kl*j*'s die de monitormix verprullen, gedurende het optreden heel de balans veranderen en je gehoor verknallen aan die kant van de monitor door alles maar te blijven 'bijgeven' ... P.A. is en blijft 50% van je optreden, hoe goed je ook bent als band.

Tenslotte: om die sum to mono-problemen bij m'n monitormix aan te pakken, heb ik een beetje met de monitormix in de technische fiche gespeeld. Ik zit altijd vóór de bassist op een optreden (haaks), met mijn monitor links (sidefill front) en de zijne rechts van mij (sidefill back). Ik laat nu mijn linkerkanaal naar mijn monitor voeren en mijn rechterkanaal naar dat van de bassist. Enkel de andere bandleden krijgen een mono-sum (behalve de zanger, die krijgt 2 monitors voor L + R). Binnenkort uittesten of het beterschap brengt, en wel een gevoel van 'stereo' geeft. Ondanks dat Clavia met een mono-piano komt voor de Stage, wil ik toch wel stereo blijven spelen.

Back