Yamaha cs-10 geen geluid

VandB

Ingeburgerd
In mijn lokale kringloopwinkel zag ik tot mijn verbazing een Yamaha cs-10 staan. Men kon er geen geluid uitkrijgen en ik kon 'm voor weinig meenemen.

Aangesloten op mijn studioversterker met het volume maximaal hoor ik in heel in de verte wel geluid, maar ik krijg met geen mogelijkheid een normaal volume.
Het geluid verandert wel als ik aan de knoppen draai of de toetsen indruk. Maar als ik aan de volumeknop draai gebeurt er niks.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt !

Heb je zeker de juiste knopjes open staan, dus naast volume, ook VCO volume en bij de VCA zit ook nog een knop die open moest staan geloof ik. Meen me zoiets van mijn CS-5 te herinneren.

Ik weet niet hoeveel je er voor betaald hebt, maar het klinkt alsof je een mazzeltje hebt gehad :) Zelfs als er technisch iets aan mankeert zal het voor een redelijk bedrag op te lossen zijn; je hoort immers wel signaal maar alleen heel zwak - lijkt me geen ingewikkeld probleem.

Een bezoekje aan een van de synthdokters hier en je hebt een fijne synth voor weinig :okdan:

Heb mijn cs10 ooit voor 50 euro mee mogen nemen nav een advertentie op het bord van super de boer.. :kroon:

Heb je zeker de juiste knopjes open staan, dus naast volume, ook VCO volume en bij de VCA zit ook nog een knop die open moest staan geloof ik. Meen me zoiets van mijn CS-5 te herinneren.
Sander, dank je wel.
Ik heb wat van die charts uit de manual gevolgd om een bepaalde sound te krijgen. Dus volgens mij staan de knoppen wel OK.

Ik weet niet hoeveel je er voor betaald hebt, maar het klinkt alsof je een mazzeltje hebt gehad :) Zelfs als er technisch iets aan mankeert zal het voor een redelijk bedrag op te lossen zijn; je hoort immers wel signaal maar alleen heel zwak - lijkt me geen ingewikkeld probleem.

Een bezoekje aan een van de synthdokters hier en je hebt een fijne synth voor weinig :okdan:
Het was maar 25 euries , dus ik kan nog wel wat investeren in de reparatie.

Iemand nog wat praktische info of een goed idee :eureka:?
Is het iets met de versterker, zekeringen, etc?

Dank je wel.

als je er neit echt verstand van hebt, zou ik voorzichtig zijn en investeren in een profesionele reparatie. wat je kan doen, is logisch nadenken, de kast openschroeven en kijken of er ergens iets los zit of zo.
schakelaars (en in mindere mate potmeters) zouden ook vuil kunnen zijn of anderszins niet goed werken en daardoor ergens iets uitzetten. veel schakelen en draaien kan wel eens iets oplossen.

graag gedaan.

Was jij dat? Mn beste synthkoop ooit iig. Helaas kwam niet lang daarna de ob12, mn slechtste synthkoop ooit.. ;{

CS10 was mn eerste echt leuke synthje, heb er later de cs30 nog bijgekocht om het zaakje te complementeren.. Nog steeds zeer veel plezier van iig..:okdan:

Laatst gewijzigd:
Die synth heeft een externe ingang voor audio. Als je daar eens muziek in stopt
en dan in het mixer gedeelte de EXT knop open draait en bij de VCA initial level open. Hoor je dan wel wat, zonee, druk eens op een toets. Als je dan wel geluid hebt, dan zou je zeggen dat versterkings gedeelte goed is.

Ik weet niet meer uit m'n hoofd of alle knoppen eraf moeten als je 'm open maakt maar waarschijnlijk wel. Als ze klemmen, geen schroevendraaier tussen stoppen want dat beschadigd(ok, je kan er wat zachts om heen doen, maar niet ideaal). Het beste is een dun touwtje(of kabeltje) om de as doen binnen, een paar keer omwikkelen en dan beide uiteinde aan ieder een kant van de knop omhoog trekken.

Probeer nou.
Sander, ik was er ff uit dit weekend.
Zonet geprobeerd met de externe ingang, maar helaas komt er geen geluid uit. Nog aanvullend op wat ik al zei, hoor ik bij volume voluit wel een electrische bromtoon.

Het openmaken zal ik vanavond of morgen proberen. Dank je tips.

Nou, ik heb hem net opengemaakt. Helaas kan ik niets geks vinden: losse draden, doorgebrande zaken, etc.

Iemand nog een idee voordat ik 'm weer dichtschroef?

Attachments

• HPIM3578.jpg
    HPIM3578.jpg
    111,3 KB · Bekeken: 110
  • HPIM3579.jpg
    HPIM3579.jpg
    128,9 KB · Bekeken: 115
Kan je hem aanzetten terwijl hij open is?
zo ja, probeer dan eens aan de draadjes te vriemelen terwijl je een toets ingedrukt houd. let hierbij wel op de voeding (foto 1 en 2)
Als je dit hebt gedaan heb je de mogelijke kans op draadrot uitgesloten.

succes,
Maarten
Maarten,
Ik heb het geprobeerd, maar helaas geen resultaat.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld: wanneer heb ik draadrot uitgesloten?

Nou, ik heb hem net opengemaakt. Helaas kan ik niets geks vinden: losse draden, doorgebrande zaken, etc.

Iemand nog een idee voordat ik 'm weer dichtschroef?

CV/gate out verbinden met de cv/gate in?

ik heb zelf een cs30 top bakk
maar de cs10 moet zelfde zoijn qa sound / niet structuur
tip van sander was ook
uit sluiten of signaal pad ergens onderbroken wordt door
switch / potmeter ...of onderdeel / vcf vca ofso
gedaan dus

ik denkl asje wel iets ...verweg hoort je klank versterking t niet goed doet ....dus vca ....ff boem tsjak bellen en idd asje 50 eu betaald heb ...gewoon doen
is een erg leuke middn klasse synth
misschien wel leuker dan een sh101 die kost al gauw 500

boem tsjak mailen met linkie deze draad

by mijn cs 30 haperde de switch vd vca 1 wel een die kan je switchen tussen env EG a/c/e,...en op EG of HOLD zetten
na die laatste switch deed t soms niet goed ik zoeken en draaien aande potties

bleek de stich los te zitten bleef de schuif intern dus ertussen hangen

de cs30 heeft egt veel switches dus ,...was ff lastig
denk dat er by jouw iets anders is ,...
s6

Back