Verschil in opname spraak tov. zang?

Kraan

Ouwe rot
Zijn er aandachtspunten als het gaat om het opnemen van spraak? Waarin verschilt dit met de opname van zang? Je hebt natuurlijk minder dynamiek dan bij zang, maar dat lijkt me juist een aandachtspunt minder.

Het gaat om puur spraak, geen achtergrondmuziek of wat dan ook. Ik weet niet hoe relevant het is, maar het gaat om een vrouwenstem met een prettig werkbaar frequentiegebied (niet te veel hoog en een juiste hoeveelheid mid).

Ik had zelf bedacht een grootmembraan condensatormicrofoon, met de bron (mond) iets dichter bij de microfoon dan bij zang.

Iemand tips/gedachten?

Tja het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen.

Ik heb zo'n 11 jaar geleden op lokatie regelmatig met een cheap-ass mic en een minidisc-recordertje hele interviews opgenomen voor lokale radio. Dat ging eigenlijk nauwelijks gemonteerd de ether in, althans niet op geluidkwaliteit of omgevingsgeluiden, meer op inhoud (verkeerde vragen, stilvallend inteview).

Mocht je een goede mic hebben voor zang, dan denk ik dat ie ook meer dan opgewassen is tegen een taak als spraakopname.

Tja het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen.

Het is een voice-over voor een online product. Het moet kwalitatief hoogstaand zijn en het is vooral belangrijk dat het lekker klinkt. Zoals gezegd, ligt de stem prettig in het gehoor en wordt er duidelijk gearticuleerd. De opname moet dan ook aantrekkelijk klinken.

Ik heb trouwens niet de beschikking over een vocal-booth. De opname vindt op locatie plaats in een spiksplinternieuw kantoorpand. Dat klinkt erger dan het is. Dankzij de super isolerende 'instant' muurtjes van de beschikbare ruimte en het systeemplafond is dit goed te doen.

Mocht je een goede mic hebben voor zang, dan denk ik dat ie ook meer dan opgewassen is tegen een taak als spraakopname.

Tja, dat is mijn idee ook. Volgens mij is spraak opnemen een eenvoudige versie van zang opnemen. Maar wou het toch even checken.

(verkeerde vragen, stilvallend inteview)

Daarom heb ik ook geschreven journalistiek gestudeerd (ben eigenlijk nog bezig). Dan kan je een nog zo stroef interview opschrijven alsof het je beste ooit was. :geslaagd:

het gaat om een vrouwenstem met een prettig werkbaar frequentiegebied (niet te veel hoog en een juiste hoeveelheid mid).

Ik had zelf bedacht een grootmembraan condensatormicrofoon, met de bron (mond) iets dichter bij de microfoon dan bij zang.

Iemand tips/gedachten?

Een Rode NT1 lijkt me uitstekend, maar ook dynamisch kan werken. Mijn ervaring is dat Sennheisers heel geschikt zijn voor spraak en vrouwelijke stemmen.

Een Rode NT1 lijkt me uitstekend, maar ook dynamisch kan werken. Mijn ervaring is dat Sennheisers heel geschikt zijn voor spraak en vrouwelijke stemmen.

De Rode NT1 heb ik zelf en daar put ik dan ook vooral mijn ervaring uit. Wat betreft de dynamische microfoon begrijp ik wat je bedoelt. Ik heb dit ook overwogen, maar toch geef ik in dit geval de voorkeur aan condensator. Een dynamische microfoon (inderdaad die Senheisers en dan vooral die lelijke vierkante scheerapparaten) geeft inderdaad een goede spraakklank, maar kleurt me té veel. Ik vind persoonlijk dynamische microfoons prettig voor opnames op locatie waar de omstandigheden niet bekend zijn. Daar speel je mee op safe, omdat bij een echte kutakoestiek je met een condensator meer genaaid bent dan met een dynamische microfoon (naar mijn idee).

De opdrachtgever wil zelf apparatuur in huis hebben en heeft mij om advies gevraagd. Ik heb voorlopig de AKG Perception aangeraden, in combinatie met een Edirol USB interface (types weet ik niet precies).

Ik zou zeker de condensator gebruiken en er voor zorgen dat de spreker lekker dicht op de microfoon zit, zodat het extra dik klinkt(nabijspreekeffect). Daarna stevig compressen, met bijvoorbeeld de waves rvox, en een beetje beetje hoog erbij eqen rond de 13KHz. Succes

Ik zou zeker de condensator gebruiken en er voor zorgen dat de spreker lekker dicht op de microfoon zit, zodat het extra dik klinkt(nabijspreekeffect). Daarna stevig compressen, met bijvoorbeeld de waves rvox, en een beetje beetje hoog erbij eqen rond de 13KHz. Succes

Tnx!

Verder er voor zorgen dat je de ruimte echt niet hoort. Als dat wel zo is en je gaat het later compressen wordt het erg lelijk.

Verder er voor zorgen dat je de ruimte echt niet hoort. Als dat wel zo is en je gaat het later compressen wordt het erg lelijk.

Kun je dit toelichten? De kans is wel aanwezig dat de ruimte iets gehoord wordt. Het is goed geïsoleerd, maar geen volledige studioruimte...

kenmerk van een voice-over is dat de stem droog klinkt, in ieder geval veel droger dan het direct opgenomen geluid, als dat er is.
Daarnaast ga je de ruimte meer horen als je het later gaat compressen en bewerken. Je kunt dit wel enigzins oplappen met bijvoorbeeld een noise-gate en wat eq, maar je hoort het altijd wel een beetje.

Je kunt de ruimte ook iets verbeteren door kussens om de mic te hangen, of een andere manier is de voice over in een auto op een stille plek op te nemen. Auto's klinken over het algemeen vrij droog en zijn redelijk goed geisoleerd.

Auto's klinken over het algemeen vrij droog en zijn redelijk goed geisoleerd.

Ja wat wil je ook! Een auto heeft een inhoud van ten hoogste een paar kub en een lading dempende bekleding/meubilair! Daar kan geen akoustic treatment tegenop! :D

Wel de motor uitzetten natulk, zeker als 't oude diesel is ;)

Let ook op het feit dat een vrouwenstem qua volume een stuk zachter is dan een mannenstem. Je moet het dus een stuk harder insturen en je hebt daardoor meer last van achtergrond geluiden zoals computers, airco, pratende mensen, etc. Dus zorg dat deze dingen tijdelijk uitgezet kunnen worden en je de ruimte goed kan isoleren.

Vergeet ook niet een goede plop kap te gebruiken om de S, T en P enigszins te temperen. Is een kleine moeite om te doen, maar scheelt een hoop gezeik in de post met de EQ.

En zorg dat je de tekst in hapklare brokken opdeelt. Dit is fijn voor de stem acteur, aangezien het schier onmogelijk is om een hele tekst foutloos met de juiste intonatie op band te zetten. Let wel op het tempo en de intonatie als je het in stukken opneemt. Zorg dat je snel een edit kan maken van de hele opname, om te luisteren of het als een geheel klinkt. Handig daarvoor is een tracksheet te gebruiken waar je aantekeningen op kan maken zodat je weet wat de beste take was.

En tenslotte een glasje water voor de stem acteur. Klinkt stom maar is wel essentieel voor een goed resultaat.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel ;).

Groet van de Naut

...en er voor zorgen dat de spreker lekker dicht op de microfoon zit, zodat het extra dik klinkt(nabijspreekeffect).

Juist NIET doen dus!
Er is niets irritanter dan het proximity effect vocalen dichtbij een microfoon.
Niets is oncontroleerbaarder dan het irritante laag dat je er dan gratis bij krijgt. Wordt heel moeilijk om dit er achteraf weer af te EQ-en.

Houd gewoon een normale afstand van een grootmembraam mic. +/- 20 / 30 cm.

Voeg vooral achteraf een enorme klap tophoog toe. Dit maakt het geheel ineens zoveel verstaanbaarder. Probeer bij een vrouwenvocaal ook altijd iets te liften in het spraakgebied, zo rond de 3k / 4k.

Inderdaad ook flink compressen.

Neem vooral een voorbeeld bij de hand welke jij als uitgangspunt neemt. Probeer dit te evenaren!

Back