Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Bass

Gepokt en gemazeld
Hello...

Een tijd geleden heb ik eens een paar dagen een Jupiter 6 in huis gehad...om even mee te spelen..

Ik moet zeggen hij klonk goed, analoog, knopjes...

Maar aangezien ik ook een JP8000 heb vroeg ik me dit af:

Met die Jupiter 6 kon ik niets meer dan wat mn JP8000 ook kan qua sound...die JP kan ik net zo laten klinken als een Jupiter...
Als ik op mn JP 2 saws neem en een beetje detune, klinkt hij zo analoog als maar kan...en het filter wat 'digitaal'zou klinken is echt onzin...je moet hem gewoon goed programmeren...

Ik snap het dus nog steeds niet wat r zo bijzonder is aan de analoge Jupiters want een JP8000 kun je net zo laten klinken..

...Tuurlijk is een Jupiter analoog met zwevingen in de oscillatoren/instabiliteiten in de filters blabla maar toch...ik vind ze een beetje overschat geloof ik...:L

dan heb je niet goed geluisterd.
En als je een keer een Jupiter8 kan lenen en vergelijken, spreek ik je nog wel een keer.

Gewoon het warme analoge geluid krijg je niet uit een JP8000....echt nooit.
( en tot u spreekt iemand die geen enkele vintage synth in zijn collectie heeft, maar er wel veel op gespeeld heeft )

Ik ben het met Bass eens. De Jp8k Kan ook rete "Warm" en "analoog" klinken. We hebben het hier wel over een vergelijking tussen een Juno 6 en een JP8k, niet een Jupiter 8.
Das een andere cup of tea natuurlijk....

Sterker nog, ik vind een JP8000 warmer klinken dan een Jupiter 6. Mooie volle strings en pads haal je volgens mij makkelijker uit een JP8000.

Maar een JP-6 klinkt zeker analoger dan de JP8000. Wat power betreft veegt 'ie de vloer ermee aan. Een JP-6 in unison klinkt gewoon zo ontzettend dik. Zeker als je hem met XLR pluggen op je tafel zet dan moet je uitkijken dat je je monitors niet aan gort blaast. Bovendien zijn de envelopes veel beter, veel meer punch. Probeer maar eens op beiden een sound zonder attack en met een korte decay en gooi er een leuke sequence op. Resultaat, met de JP-6 klinkt het prima, bij de JP8000 verval je in 'klik-klik-klik-klik-klik-klik-klik-...'. Bovendien is een JP-6 met dat modulatiewiel en die LFO-2 knop bovendien een ultieme lead-synth.

Allebei fantastische synths dus, maar het hangt er maar net vanaf wat je zoekt. Ik heb mijn Jupiter 6 uiteindelijk verkocht (deed wel pijn hoor) omdat 'ie alleen maar stond te staan en omdat ik op dat moment even beter het geld en de ruimte kon gebruiken. Maar als dat niet het geval was, was 'ie mooi blijven staan :)

ik heb zelf een juno6 en een JP8000.... ik snap wel waar dat geklik vandaan komt want op de juno6 klikken de envelopes ook als je ze op minimale standen zet...dat hebben ze 1op1 overgenomen in de JP8000...verder is de sound ook erg identiek aan die in de juno6........ ik ben blij met alletwee ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ik heb zelf een juno6 en een JP8000.... ik snap wel waar dat geklik vandaan komt want op de juno6 klikken de envelopes ook als je ze op minimale standen zet...dat hebben ze 1op1 overgenomen in de JP8000...verder is de sound ook erg identiek aan die in de juno6........ ik ben blij met alletwee ;)

Olaf

Het ging toch om de vergelijking Jupiter 6 (en niet de Juno 6) en JP8000??? :)

Is zou er geen sec over nadenken als ik mag kiezen tudden de JP8000 en JP6.
Ookal kan ik me niet herinneren dat ik ooit op 1 van beide gespeelt heb, kies ik gelijk voor de JP6.
Ik houd nauw eenmaal niet van die moderne plastic VA synts. Geef mij maar het oude vertrouwde :)

Ik zou er ook geen seconde over nadenken als ik mag kiezen.
Maar ja, ik ben dan ook al geruime tijd de trotse bezitter van die mooie blauwe metalen JP8080.
Ik hou nou eenmaal wel van de uitgebreide mogelijkheden die de hedendaagse VA synths bieden. Daar kunnen die oude apparaten toch niet meer tegenop.

De Jupiter-6 is naar mijn mening een van de meest preciese
analoge synths ooit gemaakt. Elk geluid wat je er uit krijgt
straalt een zekere preciesie uit. Ik denk dat dit vooral komt
door de envelopes.

De square wave is de mooiste die ik ooit uit een synth heb
horen komen, gekoppeld met je XLR-uitgang, moet je ook
met deze enorm oppassen dat je je monitors niet opblaast.

Een andere reden waarom ik zo van m'n Jup hou, is dat ie
altijd door de mix heensnijdt, het is nooit nodig om EQ te
gebruiken als ik dat niet wil. Maar ondanks dat ie zo hard door
de mix heensnijdt, vreet ie hem niet helemaal op (vind de
Moogs hier nog wel eens problemen mee hebben).

En dan natuurlijk de unison met instelbare detune! Hier kan
ik niet genoeg over spreken. Een maat van mij heeft de Jup-8,
en over het algemeen vind ik die toch warmer klinken (vreemd,
want ie gebruikt de zelfde CEM33xx chips), maar hij kan z'n
unison niet zelf detunen... en hij is doodjaloers op het feit dat
de Jup-6 dat wel kan.

Nu ja, kan nog wel ff doorgaan, het is zeker m'n favoriete synth
uit m'n setup.

Even kort over de Juno-6: Een ding waar de Jup-6 niet heel erg
goed in is, is subbass. Je kan het ermee doen, maar doordat je
minder bas krijgt als je de resonance opschroeft, klinkt het al gauw
minder vet dan een Jup-8.
De Juno-6 daarentegen is een subbass monster! Neem alleen pulse-
wave, met de Pulse Width geheel naar beneden. Nu heb je praktisch
een square wave. Gooi de resonance lekker open (geniet maar van
de Juno-6 resonance), en naar beneden met de cutoff. Een beetje
spelen met je envelope, en daar ga je! Als de buren een beetje
scheel kijken de dag erna, dan weet je waardoor het komt :)

Mvg.

CoolRunning

een square wave. [/B]

waarom neem je niet gewoon alleen de SUBOSC met octave up? dan heb je pas een echt cleane SQR 8)

de Jupiter-6 heeft geen subbass...
als je bij de Juno-6 (en 60 maar ook alpha ju-2) het HPF op stand 1 zet zal de juno het zelfde klinken als de Jup (qua laag)

Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Origineel geplaatst door Bass
Ik snap het dus nog steeds niet wat r zo bijzonder is aan de analoge Jupiters want een JP8000 kun je net zo laten klinken.

Het verschil tussen de JP(X) en de JP8000 zit im in de Analogue Modelling van de JP8000. De waveforms zijn in een DSP OSC ingebouwd waarmee bepaalde alogaritme mee kan worden berekend. Dat is het verschil. De JP(X) bouwt zijn wave ECHT analoog op.

Dat is het verschil en de rest zijn meningen. :slotje:

Re: Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Re: Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Origineel geplaatst door Mostatic
Het verschil tussen de JP(X) en de JP8000 zit im in de Analogue Modelling van de JP8000. De waveforms zijn in een DSP OSC ingebouwd waarmee bepaalde alogaritme mee kan worden berekend. Dat is het verschil. De JP(X) bouwt zijn wave ECHT analoog op.

Voor het uiteindelijke geluid zijn nog veel meer dingen interessant dan alleen de OSC. Bijvoorbeeld ook het aantal OSC's, de Chorus, het Filter, en of de Envelopes een snelle Attack kunnen genereren. Verder moet je de multimode niet vergeten, voor het layeren van meerdere geluiden.

Re: Re: Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Re: Re: Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Origineel geplaatst door Solid_Snake
...Verder moet je de multimode niet vergeten, voor het layeren van meerdere geluiden.
aha!... layering... een loike oplossing om digitaal toch weer wat 'analoger te laten klinken'... duzz...
je moet de JP800 in MONO, met enkel maar 2 oscs (dus geen layer), zonder chorus een geluid maken en dan met een echte JP vergelijken... :geslaagd:
en chorus vind ik geen direct onderdeel van het geluid zelf... t'iz FX (ook al zit deze bijv ook op een Juno)

Ho ho..

Ik gebruik NOOIT layering...ik heb t over de KALE OSC.'s ...
Dus zaag + zaag of wat dan ook zonder effecten eroverheen....dan is het signaal misschien wat zachter maar het blijft wel gewoon warm klinken...

Het verschil is dat de jp800 in eerste instantie beter lijkt te klinken als je hem voor het eerste hoort. Dat was ook een van de redenen waarom de eerste sample-bakken alle analoge synthesizers verdrongen begin jaren 90. Echter, als je ze beide een tijdje gebruikt kun je vast wel raden welke van de twee het eerst gaat vervelen................ En dan nog wat anders, de knopjes op de jp8000 zijn een totale aanfluiting. Een gemiddeld Bart-Smit speelgoed keyboardje heeft betere kwaliteit knoppen!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door CoolRunning
een square wave. Gooi de resonance lekker open (geniet maar van
de Juno-6 resonance), en naar beneden met de cutoff. Een beetje
spelen met je envelope, en daar ga je! Als de buren een beetje
scheel kijken de dag erna, dan weet je waardoor het komt :)

Ik zie het je vertellen, bijna met schuim om de mond :biertje: (in elk geval komt het effect goed over)

Re: Re: Re: Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Re: Re: Re: Re: Wat is er nou zo bijzonder aan een Jupiter[6]???

Origineel geplaatst door 6 trak
aha!... layering... een loike oplossing om digitaal toch weer wat 'analoger te laten klinken'... duzz...
je moet de JP800 in MONO, met enkel maar 2 oscs (dus geen layer), zonder chorus een geluid maken en dan met een echte JP vergelijken... :geslaagd:
en chorus vind ik geen direct onderdeel van het geluid zelf... t'iz FX (ook al zit deze bijv ook op een Juno)

Eigenlijk is het gewoon een kut bak. ;)

:okdan:

:peukie:

Back