firewire vraagje

Volgens mij is het niet de computer interface welke bepaalt hoeveel kanalen je kan opnemen...
Een Motu 828mk2 heeft 10 analoge inputs + 8 adat en je kan op alle inputs tegelijk recorden.
Als ik het goed heb begrepen kan je zelfs nog een 2e er achter hangen wat dus het dubbele aantal in en outs geeft.

Misschien een goed idee om op z'n minst een dag te wachten? Zo snel zijn we niet met antwoorden op de late avond ;).

ADAT heeft niks met Firewire te maken, dus met die limitaties zit je ook niet. Firewire komt in twee smaken - 400 en 800. Op mijn Mackie Onyx 1620 kan ik er 16 audio tracks tegelijk insturen op 24/96.

Bij meerdere audiotracks wordt er vaak een speciale verbinding gebruikt; het ziet er dan misschien wel uit als een Firewire kabel, maar het is het niet. (MOTU heeft AudioWire, een paar andere gebruiken een CAT-5 kabel die je normaal ook voor netwerken gebruikt). Hiervoor moet je een aparte PCI-kaart installeren.

Tegenvraag: wil je een bepaalde audio-interface aanschaffen dat je dit vraagt? :)

Uit een review van de ART TubeFire 8 (http://www.kellyindustries.com/computer/art_tubefire8.html):

The unit requires the computer (PC or Mac) which has a FireWire 400 6-pin port. There are two FireWire ports on the TubeFire8 which allows you to connect (daisy chain) other TubeFire8’s together. The maximum number of channels will probably be less than the 400Mbits maximum and will be limit the number of actual audio channels depending upon the samplerate, bit-depth, FireWire cable length and quality, as well as the FireWire port and driver on the computer. If you are running at 88.2 or 96 kHz samplerate then the maximum is 16 audio channels (2 TubeFire 8’s). It doubles if you cut the sample rate to 44.1 or 48 kHz to 32 audio channels.

Bovenstaande geldt natuurlijk voor eigenlijk voor alle firewire geluidskaarten.

Praktisch Adat 8 en firewire 16 op 44.1khz.
Theorie erachter is wel leuk en aardig maar praktijk > theorie.

Wat ook belangrijk is, is dat latency van adat 1-2ms is (met een PCI/PCIe kaart) en firewire 5-10ms.

Voor audio te laten lopen over. Kun je beter adat prefereren boven FW dus.
Je kunt dus 8 kanalen adat laten lopen met 48 khz max. Nu kun je vaak ook dankzij SUX(?) 4 kanalen laten lopen middels 96khz over adat. Kun je nu ook 2 kanalen laten lopen via 192 khz (wat ik enkel en alleen raadzaam vind voor vocalen,guitars,lazers enz.) bij 24 bits max?

Wat ook belangrijk is, is dat latency van adat 1-2ms is (met een PCI/PCIe kaart) en firewire 5-10ms.

En daar wil ik aan toevoegen dat disk I/O read/write snelheid ook z'n rol speelt.
Ik heb vorig jaar al m'n 'ouwe' SCSI UW360 van de hand gedaan en neem nu al een tijdje op FW disk op. Merkelijk verschil...in negatieve zin dan. Sneller gesputter, 'disk to slow' meldingen. Zie ook daar het verschil tussen PCI gebaseerde interface en FW.

Je bedoelt zeker UW320?
Maar je gaan niet multitracken op een FW schijf want dan tel je nog eens een aantal ms op bij de fysieke toegangssnelheid van je harde schijf.
Pak dan gewoon een SATA2 schijf die geen drol meer kost, gebruik die in je systeempje en je hebt voor een fractie van de prijs een betere performantie dan die UW320 en je houdt je firewire poort over voor een DSP kaart mocht je daar oren naar hebben. 1Tb voor 150 euries is genoeg om honderden projecten mee op te nemen.

Back