Buffered multiple

glennv

modulars 4ever
Heeft iemand even een simpel schematje voor me voor een schakelingetje waarmee ik van mijn geplande zelfbouw multiples (19' rackje) gebufferde versie kan maken zodat de CV constant blijft als ik hem opsplit over 3 a 4 outputs.

Kan dat met passieve componenten op heb je altijd een soort versterker circuitje (opamp oid) en voedingsschakelingetje nodig.

Mooie thread...ik ben benieuwd wat voor antwoorden er komen.

Volgens mij ben je genoodzaakt met actieve electronica te werken als je wilt bufferen. Daar houdt mijn kennis zo ongeveer op :D
Ownee...nog een klein beetje...wisselstroom (audio) en gelijkstroom (CV) kan je volgens mij ook niet zomaar 1 2 3 uitwisselen.

Omdat het een beetje als domme vraag voor de experts hier zal overkomen heb ik zelf met mijn beetje kennis al wat opgezocht. Mogelijk kunnen jullie dit dan bevestigen/ontkrachten of aanvullen.
Als ik een standaard low noice opampje neem (bv een NE5534 http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ne5534.pdf, als er betere zijn hoor ik het graag) en ik verbind de output met de negatieve input. Daarnaast de positieve input als ingang gebruik voor het te bufferen signaal en de +15V en -15V van mijn doepfer rail verbind met de Vcc+ en Vcc- respectievelijk. Dan op de output de 3 of 4 jackjes. Ben ik er dan of heb ik naast 1 opamp per te bufferen signaal nog wat extra componentjes nodig ??

EDIT: bij conrad electronics zie ik een Quad opamp OP4177. Is dat een goede 4 in 1 oplossing ?

Laatst gewijzigd:
Ik zou voor een buffer eerder een FET-ingang opamp nemen dan een NE5534. Een FET opamp heeft een veel hogere ingangsimpedantie en beinvloedt dus de uitgangen van de modules die je eraan hangt niet. Een gewone TL074 is
waarschijnlijk prima. Een doorsnee opamp kun je wel meerdere uitgangen aan knopen (via 1k weerstanden).

NB een Doepfer rail is natuurlijk +/- 12V. Maar dat maakt verder niet uit voor de buffer.

Ik zou voor een buffer eerder een FET-ingang opamp nemen dan een NE5534. Een FET opamp heeft een veel hogere ingangsimpedantie en beinvloedt dus de uitgangen van de modules die je eraan hangt niet. Een gewone TL074 is
waarschijnlijk prima. Een doorsnee opamp kun je wel meerdere uitgangen aan knopen (via 1k weerstanden).

Kijk das nou goede feedback. Wist ik allemaal niet. Thanks.
Nog meer tips ??

NB een Doepfer rail is natuurlijk +/- 12V. Maar dat maakt verder niet uit voor de buffer.

Ja dat was een typo/thinko ik bedoelde 12V.

Een doorsnee opamp kun je wel meerdere uitgangen aan knopen (via 1k weerstanden).

Moet zo'n weerstanden dan gewoon in serie met elke uitgang ??
Wat is precies de functie van zo een extra weerstand. Verlaagd die dan niet weer de CV op betreffende uitgang ?

Die weerstanden zitten er om te voorkomen dat kortsluiting op de uitgang gelijk je opamp sloopt. En kortsluiting is vrijwel niet uit te sluiten als je een patchkabel aan die uitgang hebt hangen en die ergens in steekt (tenzij je een bananenmodular hebt natuurlijk).

Als de ingangen hoogohmig genoeg zijn maakt die 1k niet zoveel uit. 1k weerstanden op de uitgangen is vrij gangbaar in de modular wereld.

Aha , cristalhelder. Heb al wat opamps en weerstandjes besteld bij mijn vriendje conrad. Nu wachten op een regenachtig weekend......

Back