drumulator draad [ info & rest ]

Helaas kan ik de geluiden uit de originele roms hier niet plaatsen daar deze (C) 1982 E-MU zijn ;)
Dat staat tenminste IN de data op de roms

Neen,maar je kan wel een capture maken via de output van de machine zelf,en deze samples dan hier posten,daar hebben we tenminste ook iets aan ,rechtsreekse wav omzetting van roms sux.

Helaas kan ik het niet meer,want ik heb geen drumulator atm in huis.

Hoe bedoel je rechtstreekse wav omzetting van roms sux?

Hey,no offence hoor,wel ik bedoel dat als je de output vd machine sampelt ,het ook deze sound is wat we te horen krijgen (met alle neveneffecten,filtering etc..) wanneer iemand het toestel gebruiken zou.

de rom 'rendering' is 'zuiver' en klinkt 100% badass digitaal ,heeft niets te maken met wat uit de output vd machine komt.

(zo kunnen we een sample kit maken van de Drumulator,die hier kan gepost worden en heel wat sf leden blij zouden maken)

Na gisteren nog ff van het mooie weer genoten te hebben en vandaag weer gewoon te moeten werken in de lunchpauze nog eens nagedacht over de laatste parameters die nog een raadsel voor mij waren.
Welnu deze hebben in zovere iets met het filter te maken dat ze bepalen op welk output channel een geluid afgespeeld gaat worden en hiermee wordt tevens bepaald of er een filter op staat en welk filter....
Nu kan ik dus ff een proggie in elkaar prutsen zodat ik de rom niet meer handmatig hoef aan te passen!!!

hé Ben,
betekent dit dat je in principe alle samples zou kunnen verdelen over een aantal (individuele) outputs? zou jebv alle kicks naar de kick output kunnen sturen, alle snares naar de snare, clap.....enz ?

en is dit dan per set te regelen? de standaardset gaat nu bv naar de mix output en naar alle individulele outputs, netjes volgens het instrument. maar zou je dan van de tom-set alle kicks naar de kick output kunnen sturen, of loopt de sample ook langs de relevante instrument select switch (zo noem ik het maar even) naar de output ?

ik begrijp niet dat jij het begrijpt! ;)

Leo, ja je kan de samples verdelen over de individuele outputs...
Inderdaad kan ik er voor zorgen dat alle kicks naar de kick output gaan, etc..
MAAR....
De fixed filters voor de verschillende outputs kunnen hierbij roet in het eten gaan gooien.
En ik heb geloof dat de tuning van de toms ook weer anders gedaan wordt (moet ik nog ff naar kijken)
Het komt er op neer dat je 8 mogelijke routes hebt die het geluid kan nemen..
2 daarvan lopen via het dynamische filter voor de toms (lo-tom is route 1, hi/mid tom is route 2)
2 ervan hebben geen filter (ride & hihats)
de overige 4 hebben allen verschillende fixed filters

Ow...en deze info heb ik uit de Service Manual gehaald waar de schema's in staan

bedankt hoor Ben, ik dacht even dat ik het begreep, maar ik ben het spoor weer bijster ;)

owww, deze was met verzendkosten erbij toch ook nog wel aan de prijs.
de andere met jlcooper bord (zat erin, zal los denk ik echt niet lukken, of de spreekwoordelijke speld in de hooiberg waar je dan je vinger aan prikt) kwam rond de 250 en is eigenlijk wel veel voor een drumulator. jaar terug (ok ok) was 100 euro een prima prijs voor een drumulator zonder midi in goede staat.
maar ja, als het leuk is, is het leuk, en dan mag het wat kosten ook.

leo ik denk dat 250.- met jouw jl cooper board best netjes priced is ; want is bets apart emn maakt er wat anders van dan standaar die sounds
een drumtraks / dm x kost meer

draad loopt storm hihi
:mexico:

by deze wil ik ben [neuromancer ] benoiemen tot ere lid
zeker in de emu afdeling

doe je dit soort hocus pocus ook met bv andere eprom machins
rsf/ mxr ens ens ?

iig bisssssssss

Tja....doe ik het ook voor andere machines...
Ik mocht van Leo de roms van een drumtraks kopieren (stom ik had toen ook de OS rom moeten kopieren) dus toen hij mij vroeg of ik dit voor de drumulator wilde proberen heb ik gewoon ja gezegd.
Dit houd wel in dat zijn drumulator dus nu bij mij thuis staat.
Eigenlijk vind ik de tijd die ik er tot nu toe mee bezig ben geweest nog redelijk meevallen, uiteindelijk ben ik er pas zondagavond aan begonnen.
Verder ben ik er ook niet fulltime mee bezig geweest en bleek het dataformaat min of meer hetzelfde te zijn als bij bv een drumtraks.

Maar...zolang het een eprom machine is EN de gebruikte eproms te programmeren zijn op m'n prommer EN de persoon bereid is het apparaat enige tijd kwijt te zijn EN de gebruikte eproms verkrijgbaar zijn...

Tja....voor geld doe ik een hoop ;)

toen ik het vroeg had ik geen idee dat het zo ingewikkeld zou zijn. je bent wel een terriër moet ik zeggen.
maar voor mij wordt de drumulator de nieuwe sci drumcomputer, beloofd. ik heb jaren en jaren een drumtraks of tom als constante gehad, tussen de wekelijks wisselende synths, maar de drumulator wordt de nieuwe constante factor. ik ben van plan er zeker 2 neer te zetten.

Leo, door dat JLCooper board erin en de drie banken daarop is het vele malen eenvoudiger omdat je vergelijkingsmateriaal hebt.

Ik had nog een engelsman gemaild die ook custom geluiden in z'n drumulator had, maar die bleek dus gewoon de geluiden zo uitgekozen te hebben dat ze even lang waren als de originele geluiden.

Bij de weg Leo, ik had op het internet nog wat eproms gevonden welke onder andere in de drumulator passen,
en dan niet voor 7,95 wat de electronicaboer in Rotterdam er voor rekent..

Ik schrijf nog ff een proggie om de geluiden gemakkelijker aan pads toe te kunnen wijzen voordat de eproms gebrand worden...altijd handig voor in de toekomst.
Bovendien ben ik te lui om dingen met de hand te doen die automagisch gedaan kunnen worden ;)

Laatst gewijzigd:
M'n "OS Rom Edit Programma" voor de drumulator is klaar.
Vanavond ben ik niet in maassluis dus ga ik van het weekend eens beginnen om de roms te maken.
Nou hoop ik dat dit voor maandag klaar is want volgende week heb ik een week lang cursus en heb ik eigenlijk geen tijd om er mee bezig te zijn.

Bij de weg: ik kan met het proggie nieuwe OS rom images aanmaken maar ook bij een reeds bestaande de toewijzingen van de geluiden en uitgangen aanpassen.
Ik had geen zin om iedere keer als ik een OS rom image wilde aanpassen alles opnieuw te moeten doen vandaar deze oplossing.

ik vind het wel heel spannend worden, maar als het goed is krijg ik morgen een batterij binnen voor mijn back-up drumulator, dus een week wachten lukt ook nog wel. rustig aan, het weekend is ook voor andere dingen hè! ;)

Hmm....soms blijft apparatuur je verbazen..
Denk je de tambourine en hihat op dezelfde output te kunnen zetten...wat geen probleem is, alleen als de hihat afspeelt speelt de tambourine niet tegelijk af!
Awel...
Leo, anders fine tunen we de outputs nog wel als je de drumulator weer komt halen.
In ieder geval doet m'n proggie dat wat ik verwachte :)

Oftewel:
* Wavelab markerfile inladen (hier staan start en eindpunt van de losse samples in, met eventueel de naam van de sample)
* Er wordt gecheckt of er al een rom image is met dezelfde naamgeving als de wave/marker file
* Vervolgens kan je in de gui klikken om de outputs en de geluiden in te stellen.
* Klik OK en de OS rom image wordt aangemaakt/overschreven

Deze kan ik dan dus in een eprom fikken...
Een screenshot zegt eigenlijk meer:

Attachments

• Drumulator Tom Sound Assignment.PNG
    Drumulator Tom Sound Assignment.PNG
    15,1 KB · Bekeken: 131
Het meeste werk zit nu nog in het tik vrij krijgen van de staartjes van de nieuwe samples...
De geluidsrommetjes zijn klaar en daar hoeft volgens mij niets meer aan te gebeuren.
De eindpunten van de samples staan toch in de andere rom en bij het testen gebruik ik daarvoor electrisch te wissen rommetjes.
Voordeel is dat je die niet eerst onder een uv lamp hoeft te leggen maar dat je die gewoon opnieuw kan proggen.

Toch nog ff snel iets toegevoegd in de rom image editor:
Ik gebruik een proggie wat ik heb om DMX files aan te maken waarmee ik de basis sound rom image maak, deze moest daarna nog gesplitst worden in 4 files van 16kb.
Voorheen deed ik dit op m'n linux bak maar dat vond ik vandaag opeens te veel werk....

Eigenlijk zou ik nu ook nog het encoden van wav naar DMX formaat erin kunnen zetten en dan is ie op het branden van de eproms zelf "stand alone"

Anyway...ff de roms voor Leo maken

Bij deze meld ik dat het bij mij mogelijk is om andere geluiden in je drumulator te laten zetten.
Bij voorkeur aanleveren op 24 Khz...mono

ik ben echt heel benieuwd, of eigenlijk gewoon heel blij. de drumulator is toch wel mijn nieuwe favoriete drumdoos, nadat ik jarenlang de sci drumtraks of tom had staan. de drumulator is gewoon net even lichter. mooi ook dat deze draad omhoog gaat, want ik had zo lang een drumulator en nog 1 en het wordt dus tijd dat er minimaal eentje doorgaat naar een nieuwe eigenaar, want we spelen hier geen drie-op-een-rij.

Back