akai Mpd 24/32

Vonmir

Stamgast
hoi .,

een vraagje voor de mensen die een mpd24 bezitten en wat hun bevindingen hierover zijn.,

daarvoor alvast bedankt.,

en ook graag wat gebruikers bevindingen van mensen die met de mpd32 aan de gang zijn.,

zelf zat ik te kijken naar de 24 tot dat ik de 32 zag.

ik kon hier over nog geen info vinden op de site,
dus dan maar ff vragen ;-)
alvast bedankt voor jullie moeite

met vriendelijke groet

Vonmir

Ik gebruik de MPD24 met Toontrack EZDrummer en Battery3 en vooral de combinatie met die laatste vind ik de MPD heel goed werken. De pads zijn redelijk rigide, ik denk dat dat een kwestie van smaak is t.o.v. bijvoorbeeld de TriggerFinger van M-Audio en de Korg PadKontrol. Ik ken de beide andere controllers niet maar heb gelezen dat de AKAI wat meer druk nodig heeft.
Het ding voelt zeer solide aan en de bediening is redelijk recht toe recht aan.

Uiteraard is de aanslaggevoeligheid instelbaar en je kan uit 4 verschillende velocity-curves kiezen; ik kan er goed mee overweg.

Ik vind de MPD24 ook fijn :) Gebruik hem vooral met Reason, niet alleen voor Redrum (drums) maar ook voor het triggeren van instrumenten/fx etc. Werkt wel inspirerend. Ook een fijne functie vind ik die '16 levels', i.c.m. sample start (dus velocity aan sample start koppelen) kun je coole dingen.

De MPD is overigens geen sampler maar een midi controller (staat in verkeerde forum).

Ik ken iemand met de Korg padkontrol en een Akai mpd24 keyboard... of hoe dat keyboard ook heet. Ik moet zeggen uit eigen ervaring dat ik die Korg eerlijk gezegt beter vind rammen dan die van Akai.... weet niet hoever dat geld voor de losse mpd 24/32 maar ik zou ze iig eerst zelf even testen in de winkel voordat ik tot koop overga...

hoi.,

ik begrijp hieruit dat jullie prima uit de voeten kunnen met die kastjes,
heb der zelf nog geen 1tje in me handen gehad en daarom ook nog steeds een beetje twijfel om t gewoon bij de mpc1000 tehouden,
wordt t denk ik toch tijd om maar es effe naar de winkel te gaan, en der eentje te teste en waar de mogelijkheden allemaal liggen,

alvast bedankt voor jullie antwoord.,
met vriendelijke groet

Vonmir

nou goed dat ze een beetje solide zijn dat mag ook wel.,
maar begon me eigenlijks alweer aftevragen of dat t nou wel iets voor me is., zoch een apparaatje wat leek op de mpc1000, maar dan via de pc
en dacht dat de 24 zo'n machientje was, en nog niet echt verschrikkelijk prijzig zeg maar,

(volgens mij de echte computer-noob vraag, maar ff zekerheid voor mezelf)
maar het moet toch mogelijk zijn om hem dan weer met cubase tecombineren en een vst sampler (bijv de rm4, o.i.d) dat hij dan wel meer puur sampler wordt.

alvast bedankt

De MPD24 is geen sampler, en zal dat ook nooit worden. Wat je kan doen is de MPD in Cubase toewijzen aan je VST (werk zelf niet met Cubase, dus hoe dat in z'n werk gaat weet ik niet, maar het zal zeker kunnen) en dan met de pads de samples in je softsampler triggeren en evt. met de rotary's en faders bepaalde functionaliteiten in de VST aansturen.

Waarschijnlijk bedoel je zoiets ook, maar 't is wel belangrijk om duidelijk te hebben wat het apparaat precies wel en niet kan. 't Is puur een MIDI-controller en heeft qua functionaliteit weinig met een MPC van doen.

ik werd er al een beetje bang voor zeg maar,
maar in iedergeval toch bedankt voor jullie antwoorden over dit kastje,
het is een behoorlijk eind rije naar een winkel die dat soort apparaten verkoopt/tentoonsteld. dus ik denk dat ik me daar de benzine alweer op bespaard heb ;-)

maar mochten jullie nog andere tips hebben over een apparaatje wat voor mij dan meer in de buurt zou kunnen komen dan hoor ik dat graag.,

met vriendelijke groet

Vonmir

Als je puur samples will triggeren met een pc, dan is dat ding wel geschikt hoor :)

Uitstekend geschikt zelfs! Maar ik begrijp uiteindelijk toch niet helemaal wat de topic-starter bedoelt; Je wilt MPC functionaliteit, maar dan met een PC erbij?

1. Koop ReCycle
2. Koop een knappe drum-sampleplayer VST (bv. Battery of Guru)
3. Stuur je VST aan met je MPD

Presto, denk dat je dan zelfs nog meer mogelijkheden hebt dan met een MPC. Maar het opnemen en knippen van je eigen samples zal je dan weer met aparte software moeten doen (bv. Audacity, gratis). Voor dat deel van het proces heb je dan niets aan een MPD.

Of koop Fruityloops bij je drumcontroller die out of the box ongeveer hetzelfde kan als de door pazkal genoemde software.

Voordeel: Fruitly onderstuend nu de play, stop en rec toetsen van de MPD24. Tis ook nog eens een volledige midi/audio sequencer met VST ondersteuning. Een sample-slice/chop tool zit er standaard ingebakken.

En met de ingebakken FPC (Fruity Pad Controller) kun je snel MPC achtige drumkits samenstellen met tot 4 (of was het 8?) samples per pad.

Back