Te weinig laag in me hok !

AOR

Ouwe rot
De titel zegt het al. Ik merk dat ik met sommige producties teveel laag in mijn producties stop.

Gisteren weer wat dingen teruggeluisterd in een goeie studio. Waar ze ook dezelfde speakers als ik hebben staan. En daar klonken ze dus echt ietsje anders. Maar, ik merkte het wel vaker dat bij bepaalde tracks echt ontzettend laag zat.

Mijn vraag luid daarom: Wat zijn trucs om meer laag in je ruimte te creeeren.

Ik ben al bezig geweest om me speakers dichter/verder weg bij de muur te plaatsen en ik ben zelf al een meter naar achteren gegaan. (vreemd gezicht, zo'n buro in het midden vd kamer).

Spiegels?

Ik gebruik trouwens de TANNOY Active Reveal speakers. Misschien dat iemand mij een bruikbare tip kan geven.

alvast bedankt !

gr lex

Ik gebruik trouwens de TANNOY Active Reveal speakers.

Voor de duidelijkheid. In die studio kwam er veeeel meer laag uit diezelfde speakers.

Zoek hier maar eens op 'akoestiek'.
Zal je verbazen wat er allemaal te lezen valt.

Jou positie ten opzichte van je speakers is ook heel erg belangrijk.
Je zult merken dat je spots in je studio hebt waar je bijna geen laag hoort,
maar als je 1 stap opzij doet boooom't het alle kanten op :)
Mijn advies is: Probeer je speakers eens beter te positioneren.

De titel zegt het al. Ik merk dat ik met sommige producties teveel laag in mijn producties stop.

Gisteren weer wat dingen teruggeluisterd in een goeie studio. Waar ze ook dezelfde speakers als ik hebben staan. En daar klonken ze dus echt ietsje anders. Maar, ik merkte het wel vaker dat bij bepaalde tracks echt ontzettend laag zat.

Mijn vraag luid daarom: Wat zijn trucs om meer laag in je ruimte te creeeren.

Ik ben al bezig geweest om me speakers dichter/verder weg bij de muur te plaatsen en ik ben zelf al een meter naar achteren gegaan. (vreemd gezicht, zo'n buro in het midden vd kamer).

Spiegels?

Ik gebruik trouwens de TANNOY Active Reveal speakers. Misschien dat iemand mij een bruikbare tip kan geven.

alvast bedankt !

gr lex

Jou positie ten opzichte van je speakers is ook heel erg belangrijk.
Je zult merken dat je spots in je studio hebt waar je bijna geen laag hoort,
maar als je 1 stap opzij doet boooom't het alle kanten op :)
Mijn advies is: Probeer je speakers eens beter te positioneren.

Ja, logisch. In de hoeken van de ruimte zit heel veel laag, maar daar kan ik niet zitten.

Maar goed. Daar was ik zelf wel op gekomen. Speakers heb ik wel verplaatst, maar nog niet overal (!) in de kamer neergezet, maar die mogelijkheid heb ik helaas ook niet.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Ze kunnen in de 'goeie' studio wel meer laag hebben weergegeven dan je bij jou ervaart, maar over het algemeen staan de Tannoy Reveal serie monitors er om bekend dat ze vrij weinig laag (met name sublaag) weergeven.

Ik zou (zeker handig in een wat kleinere ruimte) eens gaan kijken voor een subje erbij!

Ik ben een paar jaar geleden verhuist.
Wat ik nou zo vreemd vindt, is dat mijn vorige werk nog hetzelfde klinkt als op mijn vorige adres.
Maar als ik ga produceren, dan krijg ik met geen mogelijkheid dezelfde feel in mijn muziek.

Maar dit ff terzijden...

Ze kunnen in de 'goeie' studio wel meer laag hebben weergegeven dan je bij jou ervaart, maar over het algemeen staan de Tannoy Reveal serie monitors er om bekend dat ze vrij weinig laag (met name sublaag) weergeven.

Ik zou (zeker handig in een wat kleinere ruimte) eens gaan kijken voor een subje erbij!

Het laag is in een kleine ruimte moeilijk te controleren en als advies geef je: doe er nog een subje bij?
Wat betreft die Reveals heb je wel gelijk.

Zoals gezegd, (goede) akoestiek is je vriend, ook nearfields die dieper gaan (tot een 35 Hz ofzo). Maar zeker geen sub in je 'hok'.

Mijn volgende moni's worden PMC AML1's (nearfields, flat tot ongeveer 35 Hz), als m'n ruimte akoestisch ingericht is en m'n spaarvarken zin heeft.

Verder gooi je bv. gewoon een lineaire highpass over je eindmix op 20 Hz (maar dat verschil kan je natuurlijk niet horen / zien op Reveals).

Laatst gewijzigd:
Probeer ook eens om niet in het midden van de ruimte te luisteren (hier is basweergave altijd het zwakst, zeker in vrij vierkante ruimtes).
Ook een goed idee is om te luisteren vanaf de kortste wand van de kamer (zodat de monitors de lengte in sturen).

Zelf denk ik dat je zal moeten wennen aan je monitors of zal moeten veranderen van monitors. Zelf heb ik jaren lang met spirits absoluut 2's gewerkt (redelijk vergelijkbaar met de tannoys) en kreeg het laag ook niet goed op die monitors. Ik heb werkelijk vanalles geprobeerd en uiteindelijk ging ik aan mezelf twijfelen =(

Tot ik besloot mackie hr624 te kopen ... en ik was in een keer van al gekloot met laag af ... HEEEEEEEERLIJK ... en ik hoefde dus helemaal niet aan mezelf te twijfelen ... maar juist aan mn monitors :eureka:

De tannoys zijn erg goed voor het geld maar missen zoals gezegd het een en ander. En dan blijf je natuurlijk altijd het verhaal houden dat je op ns-10s ook goed kan afmixen ... alleen vergeten mensen er vaak bij te zeggen dat die vaak naast een dikke set monitors staan.

laag is altijd kut, vooral als je hok t niet echt toelaat om te gaan verbouwen etc.

wat ik zelf ben gaan doen is vaker de koptelefoon pakken, leer het laag goed kennen door veel naar andere tracks te luisteren over de koptelefoon..
dit is mijn work around geworden om mn laag dubbel te checken zonder dat ik afhankelijk ben van akoestiek in mn hok

dat je in de hoeken van je kamer meer laag heb dat klopt vaak inderdaad maar dit zijn staande golven (stapels van freqs die niet weg kunnen waardoor het daar versterkt klinkt)..
daar moet je dus absoluut niet in gaan zitten tijdens t afmixen :)

Kleine ruimtes moeten in verhouding een stuk zwaarder gedempt worden dan de Dit omdat het geluid in een kleine ruimte veel sneller en sterker reflecteerd van de wanden .

zoek eens op superchunks

laag is altijd kut, vooral als je hok t niet echt toelaat om te gaan verbouwen etc.

wat ik zelf ben gaan doen is vaker de koptelefoon pakken, leer het laag goed kennen door veel naar andere tracks te luisteren over de koptelefoon..
dit is mijn work around geworden om mn laag dubbel te checken zonder dat ik afhankelijk ben van akoestiek in mn hok

dat je in de hoeken van je kamer meer laag heb dat klopt vaak inderdaad maar dit zijn staande golven (stapels van freqs die niet weg kunnen waardoor het daar versterkt klinkt)..
daar moet je dus absoluut niet in gaan zitten tijdens t afmixen :)

Hmm, dat van die koptelefoon is wel een idee.
Wat je uiteraard ook kan doen is luisteren hoe een nummer van een groep/artiest die jij goed vindt opgenomen te zijn, in je hok beluisteren. Dan weet je een beetje hoe de bass zich daar gedraagt en hoe je dat in jouw producties kan gaan doen.
Verder is het ook wel een idee om je eigen producties eens ergens anders te gaan beluisteren: in de auto, in de woonkamer (bij anderen desnoods), etc.
Je maakt tenslotte je nummers niet om alleen in je studio te horen, neem ik aan? ;)

Het is idd algemeen geacepteerd dat een goede responce niet mogelijk is in een ruimte . Elke plek in je studio zal anders meten . Dan een dip op 50 hz dan weer een piek op 80 etc etc . Om dat op verschillende plekken te luisteren en zo een gemiddelde responce te schatten is niet de weg . Als je ruimte goed is en je in en om de sweetspot een nagenoeg vlakke responce heb is het ergens anders luisteren niet meer nodig . Je heb dan immers een hele goede reflerentie ruimte. Om een ruimte nagenoeg vlak te krijgen moet je ZWAAR dempen dit was in de jaren 80 de standaard in combinatie met grote monitors . ALs je een moderne monitor in een zwaar gedempte ruimte plaatst zal hier niet zo gek veel laag uit kunnen komen omdat ze onworpen zijn incl roomgain . Dit compenseer je dan weer met een groter systeem of subs .

1 van de 2 speakers in een hoek van je kamer zetten en experimenteren met de afstanden naar beide muren. Tis niet optimaal omdat je daardoor meer staande golven creëert. Maar je kan wel een betere bassresponse creëren op de sweetspot. Probleem bij kleine ruimtes is dat bassen pas goed te voelen zijn nadat de golflengte is afgelegd en die dus vaak buiten je kamer liggen.

Wat zijn de maten van je kamer ?

Bedankt allen voor de reacties.

Ik heb er een subje bijgezet. En ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee bent.

Mijn ruimte is namelijk 3,5 bij 3,5 meter en ik merk dat buiten de kamer het laag pas echt goed uit me Tannoys komen. Nu ik de sub erbij heb gezet hoor ik veel meer in het sublaag.

Luisteren in andere ruimtes (auto, oordopjes, laptop speakers, goeie hifiset, bij vrienden thuis) doe ik al doorgaans en zal ik ook altijd blijven doen.

Ik heb een aantal nieuw uitgebrachte tracks van toonaangevende producers (platen die het ook super in de zaal doen) geluisterd en daarmee de sub ingesteld.

Ik heb ter info deze active sub: "Elac bass active 130".

bass130_act.jpg

http://www.elac.com/en/index.html

ik zeg niet dat dit DE oplossing is maar ik heb tussen mixer en speakers (oa Reveals ) een ULTRACURVE PRO DEQ2496 van Behringer gestoken.

Deze kan oa door middel van een meetmikrofoon een roomcorrection uitvoeren.
't Heeft mij enorm geholpen om mijn geluid in orde te krijgen.

Je zou hetzelfde kunnen doen met 'gewone' EQ te plaatsen...

ik zeg niet dat dit DE oplossing is maar ik heb tussen mixer en speakers (oa Reveals ) een ULTRACURVE PRO DEQ2496 van Behringer gestoken.

Deze kan oa door middel van een meetmikrofoon een roomcorrection uitvoeren.
't Heeft mij enorm geholpen om mijn geluid in orde te krijgen.

Je zou hetzelfde kunnen doen met 'gewone' EQ te plaatsen...

Een EQ voor je speakers plaatsen is wel het laatste dat ik ooit zou doen. Elke EQ (en zeeeker de goedkopere) verkloten namelijk je complete fase van alle frequenties. Alleen een fase-lineaire EQ doet dit niet, maar die zijn er niet (naar mijn weten) in grafische EQ uitvoering.

Je luistert dan dus naar een compleet vervormd beeld van de werkelijkheid!

Alleen bij live gebruik gebeurt dit heel vaak, maar daar boeit de fase niet zo heel veel, omdat het niet om monitoring gaat, maar om geluidsweergave in zalen. En elke zaal gedraagt zich anders, dus is daar een grafische EQ een must om de zaalproblematiek op te lossen.

In de studio: Niet doen dus!

@AOR:
Sub = Het!
Voor de speakers met wat minder sublaag is een subwoofer erbij een must!
Ook in de wat kleinere ruimtes werkt het goed.
Ik heb zelf sinds geruime tijd ook een subwoofer bij mijn Alesis M1 MK2 gezet. Nu hoor je tenminste wat je aan het doen bent beneden de 60 Hz!!!

In een ruimte van 3,5 bij 3,5 heb je last van standing waves. Lage frequenties hebben een langere weg af te leggen waardoor ze weerkaatsen op de muren en door de omgekeerde golf wordt de bass opgeheven. :stupid

Om dit te verbeteren kun je basstraps kopen of bouwen. Je zou voor elke hoek een basstrap kunnen bouwen waardoor de bass niet terugkaatst en de golf opheft.

Een tijdje geleden heb ik zelf basstraps gebouwd en voor het eerst hoor ik de bass in de mix.

Akoestiek is één van de belangrijkste elementen als je in een homestudio een complete mix wilt doen.

Als je meer wilt weten, dan zou ik een search doen naar Ethan Winer. Hij heeft goeie tips.

bedankt voor de tip !

Echter deze is voor iedereen:

Ik begrijp dat lage tonen een langere afstand moeten leggen. Hoogstwaarschijnlijk verder dan mijn ruimte (3,5 x 3,5) groot is. Ik hoor namelijk pas buiten mijn hok het sublaag. Maar, nu heb ik er echter een sub bij gezet. Dit zou dan eigenlijk toch niet moeten helpen? Het is tenslotte hetzelfde laag. Echter heb ik er nu wel een bak laag bij. Me broekspijpen kan ik laten wapperen. Is dat omdat deze op de grond staat?

gr lex

Back