Hoe best Ableton met cubase syncen?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Aloha!

Ik heb al vaker 2 of meer Abletons ge midi-synced zonder al te veel problemen. Iemand al ervaring met het midi syncen van Ableton met Cubase? Zoja, kan iemand mij in't kort vertellen wat men in Cubase moet doen daarvoor?

Alle tips hieromtrent meer dan welkom! We gaan het dit weekend eens proberen.

Heel erg bedankt alvast!! :halleluja

Wees gegroet zijnde!

EDIT: Bij het linken van meerdere abletons kun je relatief makkelijk de latency compenseren...gaat dat ook in dit geval?

Laatst gewijzigd:
eerts cubase opstarten en dan ableton volgens mij....in rewire zie je dan ableton dacht ik...

eerts cubase opstarten en dan ableton volgens mij....in rewire zie je dan ableton dacht ik...

Tussen Abletons syncen we gewoon met een midi kabel. Rewire, is dat niet via ethernet ofzo?

Van ReWire wiki:
"ReWire enables the simultaneous transfer up to 256 audio tracks of arbitrary resolution and 4080 channels of MIDI data"

Gezien ze het ook over audio hebben neem ik aan dat dit via ethernet werkt. Dit lijkt me toch veel meer latency problemen te geven als syncen via een midi kabel, niet?

En ivm ReWire. Zou ge daarmee misschien bepaalde audio sporen in bv. Ableton kunnen sharen? (zodat ik bv een effect via mijn pc op een audio spoort van mijn kameraad zijn pc kan plaatsen)

Thx en groeten!

EDIT (hier gevonden: http://www.homerecording.be/forum/t5926.htm):

Inderdaad, MTC is een goede keuze, met Cubase als Master.
Ableton Live kan je slaven (naar't schijnt) zonder problemen.
Setup in Ableton Live zodat deze MTC kan ontvangen via de Preferences MIDI/Sync tab...
Je zult een MIDI interface nodig hebben die MIDI Clock kan verzenden en ontvangen.
Check de buffergrootte van het audio device; hoe kleiner de buffergrootte, des te smoother de synchronisatie in de meeste gevallen.​

Iemand die hier nog wat meer info over kan geven? Thx! :halleluja

Laatst gewijzigd:
bedoel je ableton en cubase op twee verschillende pc's/macs syncen of beide op éénzelfde ordinator?
Beiden op dezelfde pc => rewire
Beiden op verschillende computer => weet ik niet goed

Gagarin

bedoel je ableton en cubase op twee verschillende pc's/macs syncen of beide op éénzelfde ordinator?
Beiden op dezelfde pc => rewire
Beiden op verschillende computer => weet ik niet goed

Gagarin

Erger nog, meerder pc's met Ableton aan meerdere pc's met Cubase. ;{
Maar, indien het tussen een Ableton pc en Cubase pc lukt zullen we der wel geraken wsl. Ook op google vind ik hier niet direct een degelijk uitleg voor en zelfs hier op het forum heb ik nog niet echt iets bruikbaar gevonden.

Thx en groeten!

Kijk even in de manual voor VST system link.
Werkt overigens alleen als je digitaal (adat/spif/aes|ebu) aan elkaar knoopt. (en dus niet via de netwerkkaart bijv)

Kijk even in de manual voor VST system link.
Werkt overigens alleen als je digitaal (adat/spif/aes|ebu) aan elkaar knoopt. (en dus niet via de netwerkkaart bijv)

Damn, jammer. =(
Had gehoopt dat het ook via midi zou kunnen. Theoretisch gezien zou dat toch mogelijk moeten zijn als de midi clock info op een gestandariseerde manier tussen sequencers te versturen. Het werkt toch met programmaatjes als ipMidi (midi over ethernet) min of meer. (voor zover midi over ethernet een goed idee is dan :))

groeten

Via midi zou het theoretisch ook kunnen maar in de praktijk loopt je dan tegen zoveel zaken aan dat het praktisch onmogelijk is.
Niet voor niets dat ze system link hebben.

Bij Logic kan/kon je wel via de netwerk kaart 2 versies aan elkaar linken. En dat eigenlijk elk programma ook moeten kunnen. Maar probeer ze dat maar eens aan hun verstand te brengen.

IK zou het eens met deze proberen;

http://members.nextra.at/hubwin//midi.html

Thanks! Kan het eens proberen volgende keer als we samen komen.

Iemand eigenlijk al ervaring met Cubase en Ableton koppelen via die VST system link?

Gezien niet iedereen van ons een digitale I/O heeft vroeg ik me af of we een groepje abletonneners via midi konden syncen en dan één van de abletonners via digitale verbinding naar de Cubasers koppelen om zo toch allemaal gemidisynced te kunnen werken.

Groeten

Ik heb deze vraag dus ook op homerecording.be gesteld en daar wist iemand mij te vertellen:

Verzend via Cubase de Start/Continue/Stop/Clock
Zet nu Ableton op sync (MIDI ext. in configure ...) en klik OK ... daarna op ext in de linkerbovenhoek op je beeldscherm. Dit blokje veranderd dan van kleur en je kan ook zien dat het tempo-venster zich reeds aanpast aan het binnenkomende tempo. Eveneens is daarnaast ook een blinkende dot te zien die flasht op het binnenkomende tempo ...
Druk op Play bij de Master, dit is de PC of Laptop waarop Cubase draait, en de ganse handel draait vlekkeloos!
Wou het met zekerheid weten, 'k moest het even uitesten en heb dit dan ook even gedaan!​

Hier zegt men dus dat het toch ook degelijk te doen is via midi.
(laastse post in thread http://www.homerecording.be/forum/t5926-2.htm#post42446 )

Ik heb nu helaas geen 2e pc meer staan met cubase maar ga dit ook maar eens proberen de volgende keer.

Groeten

Ik heb vorig weekend nog eens geprobeerd Cubase met Ableton te syncen via midi maar dit is helaas nog niet gelukt. (zodra we het via een digitale verbinding kunnen gaan we dat proberen (we moeten nog kabeltje kopen))

Het zou volgens iemand op een ander forum wel moeten lukken via midi dus; zie: http://www.homerecording.be/forum/t5926-2.htm#post42959

FYI, hier een copy paste van mijn reactie daar:

Op deze 2 pc's eerst Ableton gesynced en dat liep ok. Dan op de Ableton master syncing pc Cubase opgestart en de andere Ableton ook opnieuw opgestart, maar dat vierkantje wat dan langs de EXT knop in Ableton zou moeten knipperen ging niet knipperen indien we Cubase iets lieten spelen. Het leek dus alsof Cubase standaard geen midi signaal stuurde.

Moet dat ergens in Cubase misschien ingesteld worden dat hij zijn midi clock info door moet sturen? Of nog andere tips hieromtrent? Het ligt waarschijnlijk aan de Cubase instellingen gezien het voor dezelfde pc's met Abletons wel werkte.

Bedankt en groeten!

Als er hier nog iemand info zou hebben, laat maar horen! :halleluja

Thanks!

Laatst gewijzigd:
w00h00!! Tis gelukt. Cubase als master midi clock laten sturen en in Ableton deze ontvangen. Zonder MTC ofzo dus.

Groeten

EDIT: hmmm...maar op het eerste zicht kan cubase geen midiclock ontvangen...of het in de andere richting of met 2 cubase'en gaat valt nog af te wachten.

Back