wie weet hoe je zo'n techno stottergeluid maakt?

Moet je eens zoeken naar "Dblue Glitch" op google/youtube.

Zaagtand pakken. Met ADSR spelen (adsr over de amp), snelle attack, hele korte decay en sustain, en geen release. De noot is een akkoordje zo te horen (of 1 van de 2 zaagtand oscs een paar noten naar beneden of boven)

Ritmetje maken (of arpeggiator). Delay er over heen met zo goed als geen feedback (1 tap delay).

en wat als ik Logic pro op de mac gebruik?

Glitch doet iets heel anders dan wat ik hier hoor, dus je mist niet veel ;).

Wat je zou kunnen proberen is Massive; de sequencers hierin kunnen precies zo'n dingetjes doen.

massivestuttervt0.jpg

en dan met een beatje erbij levert dat onderstaand effect op.

Attachments

• stutter_fx.mp3
    445,3 KB · Bekeken: 106
Glitch doet iets heel anders dan wat ik hier hoor, dus je mist niet veel ;).

Wat je zou kunnen proberen is Massive; de sequencers hierin kunnen precies zo'n dingetjes doen.

bedankt voor de tip! hoe krijg ik deze in mijn logic terecht?

Wat dachten jullie van... met de JX3P!!!

Akoord an slaan.. beetje osc de tunen... klaar!
Je ken ook van 'n willekeurig nummer, mar bar weinig uit wat, 'n sample trekken en die kort maken.

Minimal apparaat... bah.

bedankt voor de tip! hoe krijg ik deze in mijn logic terecht?

Dan moet je deze kopen:
http://www.native-instruments.com/index.php?id=massive

(of deze: http://www.native-instruments.com/index.php?id=kompletesynths - twee keer zoveel geld, maar 4 keer zoveel synths)

Demo downloaden gaat ook, die werkt voor 20 minuten.

Vervolgens kun je proberen de preset die ik gemaakt heb namaken aan de hand van het screenshot. Init sound en dan de knopjes en modulatie goed zetten.

Ik zou je graag een goedkopere plugin aanraden, maar er zijn er nou eenmaal niet veel met goede en gave envelopes zoals in Massive, dus wat je moet doen komt dan eigenlijk neer op het nabootsen.

In Logic kun je met Volume Automation ook al een hele hoop doen, zie ook deze workshop:
http://www.amazona.de/index.php?page=26&file=2&article_id=1054

en wat je dan kan proberen is om de set pieken die ik heb gemaakt in Massive na te tekenen. Verdeel 4 maten in 16 stukjes, en gebruik de pen om dat te doen. Je hoeft maar 4 variaties van elk akkoord te maken: een met 1 piek, een met 2 pieken, een met 3 en een met 4. Vervolgens render je dat naar audio (je maakt er dus een sample van ipv een MIDI-spoor) en knip je ze zodanig op maat dat je ze vrolijk kunt copy-pasten. Kun je ook nog leuk wat variatie in de track maken. Reverb kun je op dezelfde manier doen; de kunst achter dit soort dingen is om gewoon met automation de wet/dry even naar 60-100% te zetten en dan gelijk weer af te kappen, in plaats van langzaam opendraaien en uitfaden dus.

Voor het "bron"-geluid kun je gewoon ES1 of ES2 gebruiken; dat zijn 2 blokgolven waarvan er 1 een octaaf hoger staat.

Dus, het kan duur en makkelijk, of het kan goedkoop en kost wat meer moeite :).

Minimal apparaat... bah.

n725075089_288918_2774.jpg

Gaaf dit Yoozer!! Ben even aan het pielen en (na) tekenen geweest en heb iets wat aardig in de buurt komt..
Hier leer ik weer veel van! :okdan: :geslaagd:

Wat je op het screenshot overigens niet ziet is dat er ook nog een stepsequencer (met dezelfde instellingen qua tempo) op de wet/dry van de reverb zit :)

Ik hoor eigenlijk niks meer dan een oscillator waar een lfo op het volume wordt gebruikt.. een lfo met de frequentie van 32e noten, die telkens aan / uit / aan wordt gezet. Als je de 'triller' hoort, wordt het akkoordje alleen maar langer ingedrukt. Daarom heen wordt dat akkoordje gewoon kort gespeeld.

Het zou idd zomaar een zaagtand kunnen zijn. Als je een LFO gebruikt op het volume dan kan je zelf regelen hoe sterk die wordt toegepast, en dat hoor ik ook in de track.. de ene keer is die triller sterker dan de andere keer lijkt het.

conclusie: elke beetje synth, met polyfonie van minimaal 3, met zaagtand, met LFO kan dit geluid nabootsen. (en dat zijn er nogal wat)
Bij voorkeur zou een digitale SW/HW synth gebruikt worden ivm de aansturing van de LFO ; de clock-tijd en het aan/uit/aan/uit de hele tijd.
Kan analoog ook wel, maar is iets lastiger allemaal.

Misschien dat ik ernaast zit vwb het aan/uit/aan/uit verhaal, misschien als je het geluid heel kort speeld, hoor je niet eens dat er een LFO op staat.
Die hoor je dan pas als je het geluid lang aanhoudt. Maar dan moet de LFO wel echt gesynced staan en beginnen bij elke toetsaanslag.

Wat je op het screenshot overigens niet ziet is dat er ook nog een stepsequencer (met dezelfde instellingen qua tempo) op de wet/dry van de reverb zit :)

Daarom zei ik ook wat "aardig" in de buurt komt.... :dubbel:

Laatst gewijzigd:
Back