Wavestation programmeur

Ofwel niet echt voor de doorsnee huis tuin en keukenpoes.
Het proggen van de Yamaha DX-7 is meer ontmoedigend dan aanmoedigend
als je geen kaas van synthese hebt gegeten. Hetzelfde geldt voor die korgie.

Laatst gewijzigd:
Op alle andere synths die ik hier heb ben ik in staat om zelf geluiden te maken die nog een beetje klinken...op een dx7 is dat voor mij niet te doen.
Nou moet ik zeggen dat ik het zelf proggen van de dx7 al 20 jaar terug op heb gegeven (......slik....damn ik heb dat ding al ruim 20 jaar...voel me opeens oud)

Op alle andere synths die ik hier heb ben ik in staat om zelf geluiden te maken die nog een beetje klinken...op een dx7 is dat voor mij niet te doen.
Nou moet ik zeggen dat ik het zelf proggen van de dx7 al 20 jaar terug op heb gegeven (......slik....damn ik heb dat ding al ruim 20 jaar...voel me opeens oud)

zal ik em dan maar van je overnemen? Voel jij je weer de jonge vent :)
En ben ik een zeer tevreden ouwe lul van 29

Laatst gewijzigd:
Sorry, daarvoor gebruik ik die ouwe nog te vaak...
Een dx7 heeft toch een bepaalde sound die nergens anders uit te halen is.
Net als een wavestation trouwens, als je een a/b vergelijking doet tussen een wavestation EX en de korg legacy collection dan zit er toch wat verschil tussen, waarbij ik de hardware versie net iets beter vind klinken.
De software versie is net ietsje gladder en mist een wat ruwer randje wat de hardware wel heeft.

welke wavestation gaat het eigenlijk over , een patch gemaakt voor een ad past toch alleen in een ad ?

Een patch gemaakt voor een AD past ook in de SR en de EX, tenzij de patch de audio ingangen van de AD gebruikt. Zelfs dan past ie maar dan zonder de audio ingangen.
Patches voor de EX/AD/SR passen niet in de originele wavestation omdat die niet alle waves heeft die de latere versies wel hebben.

Sorry, daarvoor gebruik ik die ouwe nog te vaak...
Een dx7 heeft toch een bepaalde sound die nergens anders uit te halen is.
Net als een wavestation trouwens, als je een a/b vergelijking doet tussen een wavestation EX en de korg legacy collection dan zit er toch wat verschil tussen, waarbij ik de hardware versie net iets beter vind klinken.
De software versie is net ietsje gladder en mist een wat ruwer randje wat de hardware wel heeft.
DX7 is uniek, zijn we beiden over eens, maar ik vind juist de plugin net iets beter klinken dan mijn hardware Wavestation A/D. Er zit meer druk achter en ik verdenk de developers er stiekem van dat ze een "smile" eq (meer bass, meer hoog) er op hebben los gelaten.

Misschien even je verwarring toelichten?

Mijn ervaring is dat je met een wavestation hele subtiele nuances kunt aanbrengen in je track. Mooie hoge belletjes, subtiele golfjes etc.
idd, het bulderd je speakers niet uit.
Maar je kunt heel subtiel morphen tussen waves, en dat maakt het ding bijzonder.
Zoals al eerder gezegd; naar mijn bescheiden mening, en laat me toevoegen; ervaring ;)

Voorbeeld trackje<-klik

Niet alles is wavestation, een presetje van de RM1X(zware strijkers) en ritme is ea1.
De rest is Wavestation a/d

Misschien even je verwarring toelichten?

Mijn ervaring is dat je met een wavestation hele subtiele nuances kunt aanbrengen in je track. Mooie hoge belletjes, subtiele golfjes etc.
Maar je kunt heel subtiel morphen tussen waves, en dat maakt het ding bijzonder.
Zoals al eerder gezegd; naar mijn bescheiden mening, en laat me toevoegen; ervaring ;)

Voorbeeld trackje<-klik

Niet alles is wavestation, een presetje van de RM1X(zware strijkers) en ritme is ea1.
De rest is Wavestation a/d

Grappig, maar je hoeft mij niet uit te leggen wat een Wavestation doet hoor. Ik heb dat ding aangeschaft toen hij nieuw uitkwam en dat is al meer dan 15 jaar geleden geloof ik. Maar ik ben blij dat je zoveel ervaring hebt ;)

Misschien wordt het tijd om je loon ook bij te werken en op huidig nivo te schalen ipv 15 jaar geleden. ;)

KiaM schreef:
Wat bedoelde je dan met je vraag?
Of liever wat begreep je niet van mijn betoog?

KiaM schreef:
Een wavestation A/D gaat dan ook niet over kracht i.a.w. druk, maar over subtiliteit. Imho.
Ik vond dit in eerste instantie een beetje raar nederlands, maar dat zal wel aan mij liggen. Maar wat betekent i.a.w eigenlijk?

KiaM schreef:
Zoals al eerder gezegd; naar mijn bescheiden mening, en laat me toevoegen; ervaring;)
Dat laatste gedeelte vond ik wat pedant overkomen. Sorry als ik dat mis geinterpreteerd heb.

Ik vond dit in eerste instantie een beetje raar nederlands, maar dat zal wel aan mij liggen. Maar wat betekent i.a.w eigenlijk?
.

Wat ik ermee bedoelde was dat een Wavestation niet heel krachtig klinkt, en dat dat ook niet echt belangrijk is bij een wavestation, omdat hij vooral subtiele geluiden produceerd.
Althans daar gebruik ik hem het liefst voor.
Ik wilde er dan ook helemaal niet over strijden maar sloot me min of meer bij je aan.

I.a.w. had m.a.w. moeten zijn, ligt dus niet aan jou :)

Dat laatste gedeelte vond ik wat pedant overkomen. Sorry als ik dat mis geinterpreteerd heb.

Een intepretatie foutje op een forum is snel gemaakt.
Geen probleem, ik bedoelde gewoon letterlijk wat ik schreef.

Nou, het eerste wat mij opviel aan de Wavestation (SR eerst, daarna A/D) dat er toch flink knetterende solo's uitkomen, echt een scheurmachien. Alles met een flinke druk. De bassen bulderen er ook vrolijk uit. Die belletjes en preset sequences heb ik nu wel gehoord, en de rest van de wereld ook.
De Wavestation in de Legacy collection is iets helderder maar ook ronder. En heeft geen inputs! Geldt ook voor de PolySix en MS20 die er bij zitten, leuk voor de heb maar het heeft geen karakter als je de originelen (ooit gehad) hebt.

Zie, dat bedoel ik met mijn ervaring.
Ik neig er naar om die belletjes en hoge sequensjes er te halen.
Vind de bassen die er preset inzitten niet zo intressant. En op de een of andere manier ook dun.
Misschien moet ik ze niet naast de geluiden uit de DSS1 leggen (geintje ;) )

En heeft geen inputs! Geldt ook voor de PolySix en MS20 die er bij zitten, leuk voor de heb maar het heeft geen karakter als je de originelen (ooit gehad) hebt.

ik dacht dat je de plugins ook als effect kon gebruiken?

Je kunt geen geluiden door de synthengine halen, als je dat bedoelt. Zoals bij de A/D en de MS20. Er zit wel een effectenset bij maar die heb ik nog niet gebruikt.

Back