Bedankt voor de link

zeer handig.
Dus voor nu zijn er ongeveer twee opties.
De rs7000 die je ongeveer voor 500 op marktplaats kan krijgen. Of een rm1x
plus een akai sampler voor de drums die gesequenced kunnen worden door de rm1x.
Ik was wel benieuwd wat dan in dit geval misschien het meest toegankelijk is om te doen. De rs7000 ziet er mooi uit en heeft natuurlijk alles in 1 maar is dat ding ook een beetje te programmeren. En is daarentegen de rm1x met sampler meteen rocket science of is dat voor een nieuweling ook te doen?
En is t t geld waard? Aangezien de rs7000 voor 500 gaat en de sequence + sampler combo toch voor maar 250 te doen is ofzo. In principe heeft de rs7000 alleen een sample functie erbij als ik t niet verkeerd begrijp.
en nogmaals heel erg bedankt voor de reacties! Het heeft me tot nu toe al heel erg geholpen
De RS7000 / RM1X is een erg fijne sequencer om te programmeren. Ik geef toe dat de handleiding een hel is en dat je de eerste tijd wel voor wat raadsels staat vooral omdat er ook behoorlijk veel kan, maar uiteindelijk is de Rs toch een iets betere sequencer dan de RM1x, zeker ook voor live. Wat verschillen:
- in de RS7000 worden tracks niet gemute als je in grid mode (soort tr808 stijl van sequencen) werkt, en dat is voor mij echt een pré. De rm1x mute alle tracks behalve diegene waarin je opneemt. Dat maakt de grid mode (wat een erg fijne vorm van sequencen is, zeker voor drums) op de RM1x zo goed als onbruikbaar, vind ik.
- Pattern select (of section zoals dat bij yamaha heet) gebeurt op de RS7000 met een eigen 'toegewijde' knop.
- rs7000 heeft 2 midi outputs ipv 1
- RS7000 heeft geen 'bug' die er voor zorgt dat de alle midi control changes op 0 worden gezet zodra je op 'stop' drukt. Ik geloof dat dat bij een latere OS van de RM1x is opgelost.
- alles wat je aan aanpassingen doet, wordt in de RS7000 pas opgeslagen als je op save drukt. Bij de rm1x blijven aanpassingen in het geheugen staan. Daar staat wel tegenover dat de RM1x een srom heeft, dus als je 'm aanzet heb je ook meteen al je sequences te pakken (wat handig is maar misschien ook onoverzichtelijk). Bij de RS7000 moet je alles eerst laden vanaf bijvoorbeeld scsi of Smartmedia kaart (SM). De Rm1x heeft een floppydrive waarmee je songs en midi kunt opslaan en importeren.
- Rs7000 weegt 7 kilo en is groter dan de RM1x die maar 5 kilo weegt. De Rm1x heeft een solide metalen behuizing, de RS is plastic, maar de druk knoppen van de RS schijnen minder gevoelig te zijn voor slijtage.
- Laden gaat op de Rm1x wat sneller dan op de RS7000, maar daar staan dan ook wel tegenover dat de RS7000 ook 64mb aan samples kan laden, de rm1x heeft simpelweg geen sampler... Als je alleen midi gebruikt denk ik dat de laadtijd niet veel zal verschillen.
- je kunt samples op de RS7000 redelijk goed bewerken, maar je kunt ze ook op je pc bewerken en als wav importeren (je hebt alleen geen audition, dus het is wel handig als je je samples al op de pc overzichtelijke namen geeft). Sample-drumkits maken gaat wel wat lastiger dan op bijvoorbeeld een standalone hardware sampler zoals de Akai's. Dat moet je echt per drumkit opnieuw doen, hoewel het programma Awave het wel wat makkelijker maakt, daar kun je samples simpelweg vervangen voor andere.
Zoiets... Ik ben niet heel erg bekend met de Rm1x, bovenstaande is alleen wat ik erover gehoord en gelezen heb en mij indertijd heeft doen besluiten om voor de RS te gaan. Dus als iemand nog wat meer kan zeggen; ik ben ook wel benieuwd